تنش هند و پاکستان به درگیری هوایی کشیده شد

گروه بین‌الملل: برخورد هوایی کم‌سابقه هندوستان و پاکستان، شبه‌قاره را بر سر یک دوراهی جدی قرار داده است؛ ورود به جنگی تمام‌عیار با دامن زدن به آتش انتقام یا آغاز جدی مذاکرات صلح برای پایان دادن به بحران کشمیر با عبرت گرفتن از جنگ‌های خونین 2 کشور در گذشته. تنش‌های مرزی 2 همسایه هسته‌ای زمانی پس از جنگ‌های خونین 1965 و 1971 میلادی این بار از زمین به هوا کشیده شد که روز سه‌شنبه به دنبال تبادل آتش بی‌هدف توپخانه‌ای در 2 سوی مرز، جنگنده‌های هندی با ورود به حریم هوایی پاکستان، موضعی را در عمق 7 کیلومتری کشمیر تحت کنترل دولت اسلام‌آباد بمباران کردند که مدعی بودند متعلق به گروه شبه‌نظامی «جیش محمد» است؛ گروهی که سران دهلی‌نو آن را عامل حمله تروریستی 2 هفته پیش به نظامیان هندی در منطقه پلواما در ایالت جامو و کشمیر با 44 کشته می‌دانند و همسایه خود را متهم به حمایت از این گروه می‌کنند.
البته «ژنرال آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان مدعی شد جنگنده‌های هندی که از فراز مرز مظفرآباد (منطقه آزاد کشمیر تحت حاکمیت پاکستان) عبور کرده بودند، با واکنش جنگنده‌های پاکی عملیات‌شان را نیمه‌کاره گذاشته و به خاک خود بازگشتند اما فیلم‌های منتشر شده از اصابت موشک‌های هندی به مواضع شبه‌نظامیان روایت سخنگوی ارتش پاکستان را نقض می‌کند. با توجه به چراغ سبز نارندار مودی، نخست‌وزیر هند برای رایزنی و مذاکره با اسلام‌آباد، به نظر می‌رسید آتش انتقام هندوها از عملیات پلواما که بزرگ‌ترین حمله به ارتش این کشور در کشمیر طی نزدیک به 2 دهه محسوب می‌شود، فرونشسته باشد و همگان منتظر بودند پس از عملات ایذایی «آی‌ای‌ف» (نیروی هوایی هند) در روز سه‌شنبه، وضعیت در 2 طرف خط کنترل کشمیر آرام‌تر شود. اما دیروز تکرار حمله هوایی هند به مواضع شبه‌نظامیان در خاک پاکستان معادلات را کاملا جنگی کرد. آنطور که ژنرال غفور گفته است، این بار «پی‌ای‌ف» (نیروی هوایی پاکستان) 2 فروند جنگنده هندی را سرنگون کرده است.
به گفته او، 2 جنگنده هندی پس از ورود به حریم هوایی پاکستان توسط جت‌های میزبان هدف قرار گرفتند. از سوی دیگر هند نیز مدعی شده است که یک فروند هواپیمای پاکستانی را مورد هدف قرار داده است. به گزارش جنگ‌نیوز، برخوردهای هوایی 2 طرف باعث لغو پروازهای 4 فرودگاه در شمال هند شامل فرودگاه‌های امرتسر، له، جامو و سرینگر از بیم حملات ارتش پاکستان و البته لغو تمام پروازهای فرودگاه‌های پاکستان به دستور دولت اسلام‌آباد شد. این احتیاط از آن رو توسط 2 همسایه متخاصم در پیش گرفته شده که در جنگ‌های بزرگ سال 1971 ده‌ها فرودگاه 2 کشور متقابلا توسط نیروهای هوایی طرفین بمباران و مجموعا نزدیک به 100 فروند هواپیمای جنگی و تجاری 2 کشور نابود شد. در غائله دیروز موضع رسمی دولت و رسانه‌های هندی در ابتدا این بود که 3 جنگنده ساخت آمریکای «پی‌ای‌ف» با نقض حریم هوایی هند 2 جنگنده ساخت بلوک شرق «آی‌ای‌ف» را سرنگون کرده‌اند که ساعاتی بعد یکی از مقامات ارشد نظامی هندی مدعی شد آنها هم یک جنگنده پاکی را ساقط کرده‌اند. اما وزیر خارجه هند در شرایطی به این واقعه واکنش نشان داده که در سفر چین بود و میهمان کشوری که شریک راهبردی پاکستان محسوب می‌شود. او همچنین باید جور کنفرانس خبری و کوتاه یک و نیم دقیقه‌ای سخنگوی خود را نیز می‌کشید که صدای رسانه‌ها را درآورده بود. «سوشما سواراج» در حاشیه نشستی در پکن که وزرای خارجه چین و روسیه نیز در آن حاضر بودند، با لحنی آرام که کسی بویژه از دولت ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» انتظارش را نداشت، اعلام کرد: «دهلی‌نو به‌دنبال افزایش تنش با اسلام‌آباد نیست و با صبر و حوصله رفتار خواهد کرد».
او از بمباران پایگاه‌های شبه‌نظامیان «لشکر طیبه» و «جیش محمد» در پاکستان دفاع و اعلام کرد این حمله یک اقدام پیشگیرانه بوده است. وزیر خارجه هند تأکید کرد حمله انتحاری به اتوبوس نظامیان هندی با حمایت پاکستان انجام شده است. سواراج خاطرنشان کرد اهداف بمباران شده به صورت دقیق انتخاب شده بود تا به غیرنظامیان آسیبی وارد نشود و تنها پایگاه تروریست‌ها تخریب شود.


او همچنین توضیح داد در حمله جنگنده‌های هندی به پاکستان، هیچ مرکز نظامی مورد اصابت موشک‌های هند قرار نگرفته است و این حمله فقط در پاسخ به حمله تروریستی پلواما انجام شد که باعث ناراحتی و اندوه مردم هند شده بود.
در نهایت این «عمران‌خان» نخست‌وزیر پاکستان بود که در سخنرانی زنده تلویزیونی سعی کرد هر دو ملت را به آرامش دعوت کند. او گفت: «پس از حادثه تروریستی پلواما که به کشته شدن 44 نظامی هندی منجر شد، اعلام کردیم حاضریم دهلی‌نو را برای تحقیقات بیشتر همراهی کنیم. ما ملتی هستیم که طی 10 سال 70 هزار نفر را در حملات تروریستی از دست داده‌ایم و بیش از هر کشور دیگری تلخی اقدامات تروریستی را درک می‌کنیم». عمران‌خان در حالی بار دیگر دهلی نو را به مذاکره فراخواند که مدعی شد دولت نارندرا مودی پیشنهاد او برای تحقیقات مشترک درباره حمله تروریستی پلواما را رد کرده و در عوض اقدام به نقض حریم هوایی پاکستان کرده است. او به همسایه بزرگ‌تر نصیحت کرد: «ساقط شدن 2 جنگنده هندی پیامی برای سران دهلی‌نو بود که اسلام‌آباد هم توان ضربه زدن به دهلی‌نو را دارد ولی ما کوشش کردیم کسی در این حادثه کشته نشود، از این رو به حداقل تلفات هند اکتفا کردیم». در نهایت رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان گفت: «ما اینجا هستیم و نه قصد فرار داریم و نه امکان فرار. در تمام جنگ‌های خانمان‌سوز جهان جهل و خطا علت اصلی آغاز جنگ بوده است ولی من از دولتمردان دهلی‌نو می‌خواهم به‌جای جنگ‌افروزی، به دعوت مذاکره ما پاسخ مثبت بدهند».