حمایت آیت‌الله مکارم از بیانیه گام دوم

گروه سیاسی: آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در درس خارج دیروز خود ضمن اعلام حمایت از بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده، این بیانیه را نقشه راهی جامع دانست.
به گزارش «وطن امروز»، با گذشت حدود 2 هفته از انتشار بیانیه مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب با عنوان «گام دوم» که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد، حمایت‌های نخبگان حوزوی و دانشگاهی از این بیانیه راهبردی همچنان ادامه دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه به تبیین دستاوردهای شگرف 4 دهه‌ گذشته پرداخته و توصیه‌هایی اساسی به ‌منظور «جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ» ارائه فرموده‌اند.
در ادامه استقبال و حمایت نخبگان حوزوی و دانشگاهی، روز گذشته آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در آغاز جلسه درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، از بیانیه گام دوم انقلاب که اخیرا از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شده، حمایت کرد. این مرجع تقلید بیانیه رهبر انقلاب را جامع، حساب شده، پر معنی و راهگشا دانست و بر بسیج تمام ظرفیت‌ها و امکانات جهت تحقق بندهای مختلف آن تاکید کرد.
آیت‌الله مکارم همچنین این بیانیه جامع را منشور و نقشه راهی برای 40 سال آینده انقلاب و کشور دانست. وی در ادامه، متن بیانیه خود را که به همین مناسبت صادر شده، قرائت کرد که متن کامل آن بدین شرح است.


بسم‌الله الرحمن الرحیم
بحمدالله 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا 40 سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیده باطل خود نظام اسلامی را متزلزل کنند، گروهی که دست‌نشانده خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند.
اکنون نوبت ما است که برای 40 سال آینده برنامه‌ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.
بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه‌ای جامع و حساب شده و پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است، صادر کردند و پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.
این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه‌های زیادی واقع شده ولی می‌دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه‌هایی برای هر یک از محورهای هفتگانه آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه‌نویسی کنند.
به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانه این بیانیه، مسأله منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روی زمینی کشور و فرصت‌های موجود آن است.
باید از گروهی که تخصص در این مسأله دارند دعوت شود تا این منابع را بر اساس آمار و نقشه و تصویر احصا کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند. همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیه ارزشمند است، از گروهی از اقتصاددان‌ها دعوت شود که درباره برنامه‌های راهبردی آن دقیقاً بیندیشند، کاستی‌ها و ریشه‌ها و راه‌حل‌های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع، مستدل و مستندی برای آن بنویسند و نیز درباره محور مربوط به گذشته انقلاب چالش‌های گذشته و تجربیاتی که از آن می‌توان آموخت به وسیله گروهی تحلیلگر تاریخ انقلاب روشن شود.
درباره محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا درباره طرق اصلاح وضع فعلی و راه‌حل‌ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیه مهم.
بدون شک باید از کسانی برای هر یک از این محورها دعوت شود که عشق به انقلاب و امید به آینده آن و توان کار کردن علمی و تخصصی را دارا هستند و البته جوان‌ترها بهتر می‌توانند عهده‌دار این امور شوند و چه بهتر که یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی این دعوت‌ها را بر عهده بگیرند و با جدیت و دقت آن را دنبال کنند.
سرانجام، آن متن پرارزش و این شرح، کتاب جامعی به وجود می‌آورد که می‌تواند راهگشا در 40 سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه‌های راه برای مسؤولان کشور شود. و چه بهتر که مسائل مربوط به رسانه‌ها و فضاهای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدهایی که در آنهاست و راه نجات از تهدیدها و استفاده بهینه از فرصت‌ها در آن اضافه شود.
اینجانب به سهم خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر این بیانیه پرارزش و بسیار آموزنده تشکر می‌کنم و امیدوارم پیشنهادی که عرض کردم بتواند کمک به تأمین اهداف آن بنماید.
و در پایان باید از خداوند متعال کمک بخواهیم و با تمام وجود از ساحتش توفیق بطلبیم، زیرا بدون امدادهای او و عنایات اولیاءالله و امام عصر (ارواحنا فداه) نیل به این مقاصد مهم و پیروزی بر دشمنان سرسخت امکانپذیر نیست.
  اعلام آمادگی نخبگان حوزه و دانشگاه برای اجرای گام دوم
 109 نخبه حوزه و دانشگاه در کشور در گفت‌وگوهایی با «راه دانا» از بیانیه رهبر انقلاب با عنوان «گام دوم» حمایت کردند و آن را سند اعتلای کشور دانستند. این کارشناسان درباره این بیانیه بر محورهایی چون تدوین راهکارهای ایجابی، حفظ و تقویت روابط بین‌المللی بر اساس عزت، حکمت و مصلحت، هدف‌گذاری برای فراهم کردن تمدن اسلامی، تجدیدنظر در سیاست‌های تجارت داخلی و خارجی و رهایی از اقتصاد وابسته به نفت، واگذاری بیشتر زمام امور به نسل جوان، تلاش رسانه‌ای برای ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی و همچنین قطع دست‌درازی‌ سودجویان به بیت‌المال تاکید کردند. همچنین روز گذشته همایش رسالت‌های حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی در قم برگزار شد. در این همایش که از سوی مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه برگزار شد، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سخنرانی کرد. براساس برنامه اعلام‌شده سخنرانی سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس نیز از جمله برنامه‌های اعلامی این همایش بود.