بازگشت ظریف


کورش شرفشاهي: اين عادت ماست که حاشيه‌ها بر متن غلبه داشته باشد و به جاي آنکه مشکلات اصلي مردم مورد توجه قرار گيرد، حاشيه سازي شود. يکي از اين موارد، استعفاي محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان است که مدتها فضاي رسانه‌اي کشور را مشغول خود کرد و درنهايت بدون آنکه هيچ نتيجه‌اي داشته باشد، همه چيز به خير و خوشي پايان گرفت. البته اينکه روال ديپلماسي کشور بايد منطقي باشد و اگر يک مقام عالي رتبه کشوري به ايران سفر مي‌کند، عرف ديپلماسي حکم مي‌کند که وزير خارجه نيز در آن مراسم حضور داشته باشد، امري قطعي است. اما آيا ايجاد اين همه چالش منطقي بود.

  • دل درگرو خدمت

به هر حال همه چيز به پايان رسيد و محمد جواد ظريف در حساب اينستاگرام نوشت: از محبت‌هاي سخاوتمندانه و حمايت‌هاي بي دريغ و مردم عزيز و دلاور ايران، نخبگان ارجمند و مسئولين محترم در طول دوران خدمتگزاري بويژه در 30 ساعت گذشته بسيار سپاسگزارم.وي با بيان اين که عمري است که دل در گرو خدمت به اين مرز و بوم و مردم بزرگ دارم، يادآور شد: به عنوان خدمتگذاري کوچک هيچ دغدغه‌اي جز اعتلاي سياست خارجي و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان مسئول پيشبرد سياست خارجي و خط مقدم دفاع از منافع ملي و حقوق مردم شريف ايران در عرصه بين المللي نداشته ام.وزير امور خارجه تاکيد کرد: اميدوارم وزارت امور خارجه با همکاري و همدلي همگان و درايت و نظارت رهبر معظم انقلاب اسلامي‌و رييس جمهوري بتواند کليه مسئوليت‌هاي خود را در چارچوب قانون اساسي، قوانين کشور و سياست‌هاي کلي نظام با اقتدار و صلابت به انجام رساند.

  • درک جايگاه وزير خارجه

اما حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهور پس از گذشت دو روز به اين استعفا واکنش نشان داد و در نامه‌اي خطاب به ظريف نوشت: نامه استعفاي مورخ ششم اسفندماه 97 جنابعالي را ديدم. اهتمام جناب عالي به حفظ شان و اعتبار وزارت امور خارجه ، و جايگاه شخص وزير امور خارجه به عنوان بالاترين مقام مسوول در اجراي سياست خارجي کشور ، قابل درک و مورد تاييد اينجانب است.وزارت امور خارجه عهده دار روابط خارجي و زمينه ساز تحقق امنيت و منافع ملي است. لذا همانطور که بارها دستور داده‌ام تمامي‌دستگاه‌ها، اعم از دولتي و يا حاکميتي ، بايد در هماهنگي کامل با اين وزارت ، در زمينه روابط خارجي باشند.از زحمات و تلاش‌هاي بي وقفه جنابعالي در دوران تصدي مسووليت سنگين وزارت امور خارجه، در دولت يازدهم و دوازدهم قدرداني مي‌کنم و از آنجا که شما را به تعبير مقام معظم رهبري امين، غيور ، شجاع و متدين و در خط مقدم ايستادگي در برابر فشارهاي همه جانبه آمريکا مي‌دانم ، پذيرش استعفاي جناب عالي را بر خلاف مصالح کشور مي‌دانم و با آن موافقت نمي‌کنم.اينجانب نسبت به فشارهاي وارده به دستگاه ديپلماسي کشور ، دولت و حتي رئيس جمهور منتخب مردم به خوبي آگاهم. ما به عهدي که با خدا و ملت ايران بسته ايم ، تا پايان وفادار مي‌مانيم و اطمينان دارم که به فضل الهي از اين مرحله سخت عبور خواهيم کرد.موفقيت‌هاي وزارت امور خارجه فقط طي ماه‌هاي اخير در مقابله با توطئه‌هاي آمريکا در نيويورک، وين ، بروکسل ، لاهه ، ورشو، مونيخ و ... و پيروزي‌هاي سياسي در سطح منطقه‌اي و بين المللي قابل توجه بوده است. شادي و پايکوبي دشمنان قسم خورده اين مردم همچون رژيم صهيونيستي، از استعفاي جناب عالي بهترين گواه بر موفقيت محمد جواد ظريف و بزرگ‌ترين دليل براي استمرار فعاليت شما در سمت وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران است. جنابعالي مورد اعتماد اينجانب و مجموعه نظام جمهوري اسلامي‌و به خصوص مقام معظم رهبري هستيد. شما با قوت ، شجاعت و درايت به مسير خود ادامه دهيد که خداوند با بندگان صالح خود است.

  • ذوق زدگي ضد انقلاب

همچنين در پي اعلام استعفاي دکتر محمدجواد ظريف وزير امورخارجه کشورمان و برخي اظهارنظرها پيرامون آن، سرلشکر پاسدار قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه گفت: حتما آقاي ظريف مسئول سياست خارجي جمهوري اسلامي‌ايران است و طي مدت مسئوليت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمايت و تائيد مقامات عاليرتبه نظام، بويژه مقام معظم رهبري(مد ظله العالي) بوده و هستند. به گزارش سپاه نيوز وي افزود: ايشان براي تامين منافع ملي کشور پيوسته اقدامات ارزشمندي را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسير مبارزه با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامي‌و ملت ايران نيزهمراهي لازم را داشته اند. سليماني با اشاره به عدم حضور آقاي دکتر ظريف وزير امورخارجه کشورمان در ملاقات اخير رئيس جمهور محترم کشور سوريه با رئيس جمهور محترم کشورمان نيز خاطرنشان کرد: در جريان سفر اخير آقاي بشار اسد به تهران و ملاقات وي با آقاي دکتر روحاني رئيس جمهور محترم ، برخي ناهماهنگي‌ها در نهاد رياست جمهوري که مطرح هم شده ، منجر به عدم حضور وزير امورخارجه کشورمان در اين ملاقات و متعاقبا گلايه مندي ايشان شده است.فرمانده نيروي قدس سپاه تاکيد کرد: قرائن نشان مي‌دهد هيچگونه تعمدي براي عدم حضور آقاي دکتر ظريف در اين ملاقات نبوده است و بايد تاکيد کنم ايشان بعنوان وزير امورخارجه جمهوري اسلامي‌ايران مسئول اصلي در حوزه سياست خارجي کشور هستند. سليماني با اشاره به ذوق زدگي ضد انقلاب و دشمنان ملت ايران از اين اتفاق گفت: اين ذوق زدگي و سوارشدن بر موج اتفاقي که ناشي از سهل انگاري اداري است هيچ تاثيري بر اراده نظام مقدس جمهوري اسلامي‌ايران در پيشبرد اهداف و منافع ملي و نيز پيروزي درخشان جبهه مقاومت اسلامي‌نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدايت-هاي مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه‌اي عزيز( مد ظله العالي) مسيرآينده روشن و تمدن ساز انقلاب و صيانت از امنيت و منافع ملي خود را با وحدت و جديت دنبال خواهد کرد.

  • رييس جمهوري با استعفاي ظريف موافقت نکند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: از رييس جمهور مصرانه مي‌خواهم با استعفاي دکتر ظريف موافقت نکند و شرايط را به گونه‌اي فراهم کند که خدمتگزاران مردم بتوانند به خدمت ادامه دهند.

حجت الاسلام مجيد انصاري در گفت و گو با ايرنا درباره خبر استعفاي وزير امور خارجه گفت: استعفاي دکتر ظريف اوقات هموطنان و مردم شريف ايران و دلسوزان نظام و انقلاب را تلخ و موجبات خوشحالي نخست وزير رژيم صهيونيستي و ديگر دشمنان مردم ايران را فراهم کرد.وي گفت: در جنگ تمام عيار تبليغاتي، اقتصادي و سياسي که آمريکا، اسرائيل و ديگر بدخواهان ملت ايران بر کشور ما تحميل کرده اند، بايد سنگرهاي خط مقدم اين جنگ ظالمانه - عبارت است از وزارت امور خارجه و دستگاه‌هاي مسئول در اداره امور اقتصاد - با خيال آسوده و پشتيباني کامل از سوي مردم، نهادها و همه قواي کشور بتوانند با تهاجم اقتصادي، تبليغي و سياسي دشمن مقابله کنند. در اين شرايط وارد کردن فشار بر سرداران اين خط مقدم شرط عقل و تدبير نيست.

  • واکنش سخنگوي موگريني

سخنگوي فدريکا موگريني رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در اين رابطه گفت: اين اتحاديه فعلا درباره استعفاي محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران اظهارنظر نمي‌کند. کوتسيانچيچ در پاسخ به اينکه آيا اتحاديه اروپا درباره استعفاي وزيري که نقش تعيين کننده‌اي در امضاي توافق هسته‌اي داشته است، واکنشي نشان خواهد داد يا نه، گفت: «اتحاديه اروپا تا زماني که استعفاي محمدجواد ظريف تاييد نشده باشد هيچ واکنشي نشان نخواهد داد.»سخنگوي مووگريني افزود: «اتحاديه اروپا قرار نيست درباره اين موضوع که بيشتر داخلي است اظهارنظري بکند اما به هر ترتيب به دليل همکاري‌هاي متعددي که با وزير خارجه ايران داشتيم همچنان نگران اين استعفا هستيم.» مايا کوسينياچيچ دو بار در سخنان خود تاکيد کرد که محمد جواد ظريف برود يا بماند، سياست‌هاي اتحاديه اروپا در ارتباط با برجام تغيير نخواهد کرد.