اگر پول نيست، براي همه نباشد


نايب رييس مجلس با اشاره به اينکه "اگر پول نيست، براي همه نباشد ولي سر يک سفره بنشينيم"، افزود: همه بر سر همين سفره‌اي بنشينند که چيزي در آن نيست.

به گزارش خانه ملت مسعود پزشکيان با اشاره به کتاب "حق و باطل از ديدگاه قرآن" شهيد بهشتي گفت: ما که در قدرت و حکومت قرار داريم بايد آنچه را خدا امر فرموده در رفتار خود و اداره مملکت و جامعه پياده کنيم و اين همان است که بايد حرف راست را بزنيم. نايب رييس مجلس با اشاره به تخصص خود در حوزه پزشکي افزود: در حوزه پزشکي، بحث طبابت بر اساس شواهد و دلايل روشن مطرح است و البته وقتي به نظرات کارشناسي اشاره مي‌شود، اين معنا را دارد که ارزش آن در پزشکي در سومين رتبه است زيرا آن چيزي ارزش نخست را دارد که براي تمام جامعه مخاطب و هدف درست باشد و به يک نتيجه واحد برسد. وي ادامه داد: بايد به آنچه بهتر و درست‌تر است، عمل شود؛ اين امر قابل متر و اندازه‌گيري است و بحث و چالشي در آن وجود ندارد.نماينده تبريز با تاکيد بر اينکه مبنا حق است، تصريح کرد: اگر بتوان اين مفهوم را به صورت شفاف و روشن درآورد، هر چيزي قابل اندازه‌گيري است.وي با اشاره به اينکه بر اساس دستور اسلام بايد به "حق" و "عدالت" عمل کرد، گفت: حضرت علي(ع)، تقوا را حرکت بدون خطا توصيف مي‌کند و شهيد مطهري نيز مي‌گويد اگر تقوا داشته باشيد، زماني که از گل و لاي رد مي‌شويد، هيچ کثافتي به او نخواهد رسيد.

نايب رييس مجلس با بيان اينکه "اگر بر اساس اين تعريف عمل شود، ديگر اوضاع اينگونه نخواهد بود"، ادامه داد: بايد تقوا را در تمام شئون زندگي در نظر گرفت.

وي تاکيد کرد: اگر مسلمانان به 2 دستور عمل کنند، سعادتمند خواهد شد؛ نخست آنکه آنچه را نمي‌دانند تکذيب نکنند و در مقابلش نايستند و دوم آنکه جز حق نگويند.

پزشکيان افزود: وقتي در جامعه بي‌عدالتي وجود دارد، نمي‌توان پذيرفت آن فرد مسئولي که آن کار را انجام مي‌دهد، عادل است ولي به عدالت اعتقاد دارد؛ مردم آن رفتار اجتماعي و عملکرد را مي‌بينند و همان است که دليل و حجت او به عنوان يک انسان خواهد بود و نمي‌توان براي اعتراض مردم در اين خصوص توجيه و برهان آورد.

اين نماينده مجلس گفت: اينکه در جامعه مشکل وجود دارد بايد همه براي حل آن به تناسب موقعيت و مقام خود تلاش کنيم؛ اگر مردم را از يکديگر جدا کرديم و با دسته‌اي، به‌گونه‌اي و با دسته ديگر به گونه ديگر رفتار کرديم و بر اساس انصاف نبود، هيچ توجيه و استدلالي قابل قبول نيست و دليل اين کار باطل است.

وي افزود: وقتي ما براي خودمان و قوم و خويش و جناح و دار و دسته خود به‌گونه‌اي رفتار مي‌کنيم و براي به مردم که مي‌رسد طور ديگري عمل مي‌کنيم، هيچ‌کس حرف ما را نخواهد پذيرفت.پزشکيان با اشاره به مسئوليت‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف از وزارت بهداشت تا نايب رييسي مجلس، گفت: اگر براي خودمان در مجلس و دولت و قوه قضاييه يک سفره پهن کرديم و براي مردم عادي سفره ديگري، مردم از ما قبول نمي‌کنند؛ اگر پول نيست، براي همه نباشد ولي همه سر يک سفره بنشينند و آنها هم در قواي ديگر بر سر همين سفره‌اي بنشينند که چيزي در آن نيست.وي افزود: نمي‌شود براي خودمان سفره مجلل و تسهيلات و سرويس‌هاي خدماتي در نظر بگيريم و به مردم که رسيد بگوييم نداريم.نايب رييس مجلس خطاب به حاضران تاکيد کرد: تحقيقات و بررسي‌هاي شما بايد بر اساس نياز و اهدافي که پيامبران و امامان بر اساس آن آمده‌اند، باشد؛ آنها را شفاف و روشن کنيد و به دست سياستگذاران و مسئولان بدهيد و به آنها بگوييد بر اساس اين مستندات، شما به باور و اعتقاد جامعه و سرمايه اجتماعي که ما بايد داشته باشيم، ضربه زديد و در حال از دست دادن آن هستيم.