آغاز ثبت‌نام دريافت تسهيلات توليد و اشتغال


گروه صنعت و معدن: وزير صنعت، معدن و تجارت از آغاز ثبت نام دريافت تسهيلات توليد و اشتغال خبر داد و گفت: با تفاهم انجام شده ميان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه کشور حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان به تسهيلات توليد و اشتغال اختصاص يافت.

به گزارش تجارت به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحماني با اعلام اين خبر خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار ميليارد تومان توسط منابع بانک‌ها و ۱۰ هزار ميليارد تومان از منابع صندوق توسعه ملي در نظر گرفته شده و هزار ميليارد تومان هم يارانه سود تسهيلات منظور شده است. وي ادامه داد: در اين برنامه با تخصيص يارانه سود پيش‌بيني شده، نرخ نهايي سود تسهيلات طرح‌ها و واحدهاي توليدي در صورت تحقق اهداف مربوط، براي مناطق برخوردار، به ۱۴ درصد و براي مناطق کمتر برخوردار، به ۱۲ درصد کاهش مي‌يابد. وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص زمان‌بندي بازپرداخت تسهيلات افزود: دوره بازپرداخت تسهيلات تکميل طرح‌هاي نيمه تمام صنعتي و معدني و توسعه واحدهاي موجود (بازسازي و نوسازي) در يک دوره ۵ ساله با ۱۲ قسط در سال است که ۶ ماه تنفس و ۶ ماه دوره مشارکت دارد. رحماني ادامه داد: زمان‌بندي بازپرداخت تسهيلات سرمايه در گردش يک دوره يک ساله با ۱۲ قسط است. وي بيان کرد: مراحل تخصيص و نحوه ارائه تسهيلات در سايت بهين ياب به آدرس www.behinyab.ir مشخص شده و دستورالعمل اجرايي آن به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ابلاغ مي‌شود.

  • مرحله نخست طرح توليد و اشتغال وزارت صنعت رونمايي شد

در خبري ديگر، مرحله نخست طرح ملي توانمندسازي توليد و توسعه اشتغال پايدار، با هدف افزايش بهره وري در بخش توليد صنعتي و خدمات و و گسترش فعاليتهاي تحقي قو توسعه در بنگاههاي اقتصادي رونمايي و افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، برات قباديان در مراسم مرحله نخست طرح ملي توانمندسازي توليد و توسعه اشتغال پايدار (تاپ) هدف از اجراي اين طرح را استفاده از توانمندي نيروهاي متخصص و نخبه دانشگاهها در مقطع ارشد و دکتري و نيز مشمولين سربازي در بنگاههاي اقتصادي عنوان کرد. وي افزود: در اين طرح بيش از 10 هزار نفر ساعت کار انجام شده است و با ستاد کل نيروهاي مسلح در اين زمينه هماهنگ شده ايم تا طرح «سرباز تاپ» را نيز اجرا کنيم و سربازان پس از گذراندن دوره آموزشي بر اساس نيازمنديهاي بنگاه‌ها توانمندي خود را به ظهور برسانند.

قباديان در ادامه، توسعه اشتغال پايدار را از نتايج طرح برشمرد و افزود: در اين طرح هم طرف تقاضا که بنگاه اقتصادي است و هم طرف عرضه که منابع انساني است منتفع خواهند شد و طرحي برد-برد است. وي تاکيد کرد: در آينده بنگاههايي ادامه حيات مي‌يابند که صرفا به جاي استفاده ازپول و منابع مالي به سمت دانش و منابع انساني بروند که ارزش افزوده بيشتردارد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اين طرح در سال 98 به صورت پايلوت اجرا مي‌شود و تا پايان ارديبشهت 98 بنگاه‌هاي اقتصادي به عنوان طرف تقاضا فرصت ثبت نام در سامانه را دارند و از ارديبهشت ماه نيز طرف عرضه که سربازان و دانشجويان هستند مي‌توانند ثبت نام کنند . قباديان با بيان اينکه سونامي‌وقايع اقتصادي در دنيا در راه است افزود: انقلاب صنعتي يک سونامي‌اقتصادي است که کشورها را در خواهد نورديد و از هم اکنون بايد برنامه ريزي کنيم و طرح تاپ پاسخي به نيازهاي فناورانه بنگاههاست. گفتني است در اين طرح که به همت معاونت آموزش، پژوهش و فناوري وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاري وزارت علوم ،‌تحقيقات و فناوري و ستاد کل نيروهاي مسلح دردست اجراست نيازهاي فناورانه و پژوهشي استخراج شده بنگاه‌ها با کمک سه بخش دانش آموختگان مشمول خدمت سربازي که تمايل دارند دوران خدمت سربازي خود را در بنگاه‌هاي اقتصادي بگذرانند، دانشجويان تحصيلات تکميلي که تمايل دارند پايان نامه‌هاي خود را در قالب مساله محور انجام دهند و اعضاي هيات علمي‌دانشگاه‌ها و موسسه‌هاي آموزش عالي و پژوهشي که مايلند در قالب طرح پسا دکتراي صنعتي و فرصت مطالعاتي در بنگاه‌هاي صنعتي و معدني فعاليت کنند، برطرف خواهد شد