ایران و ارمنستان روابط مستحکم داشته باشند


گروه سیاسی:حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌عصر ديروز (چهارشنبه) در ديدار آقاي نيکول پاشينيان نخست وزير ارمنستان، ايران و ارمنستان را همسايگان خوب و برخوردار از ارتباطات تاريخي خواندند و با تأکيد بر لزوم افزايش سطح همکاري‌هاي اقتصادي، خاطرنشان کردند: بر خلاف ميل آمريکايي‌ها، روابط ايران و ارمنستان بايد مستحکم، مستمر و دوستانه باشد. حضرت آيت ا... خامنه‌اي با اشاره به روابط بسيار خوب ايرانيان با هموطنان ارمني خود و همچنين فداکاري‌هاي آنان در دوران دفاع مقدس، گفتند: من به منازل اين شهدا در تهران سرکشي کرده‌ام، چرا که ما شهداي ارمني جنگ تحميلي را همچون شهداي مسلمان، جزو افتخارات ايران مي‌دانيم.

رهبر انقلاب اسلامي، دوستي و همکاري روزافزون را وظيفه و در جهت منافع مشترک ايران و ارمنستان دانستند و افزودند: البته آمريکايي‌ها کاملاً غيرقابل اعتماد و در همه جا به‌دنبال فتنه، فساد، اختلاف و جنگ هستند و با ارتباطات ايران و ارمنستان و منافع ملتها نيز مخالفند ولي ما در مقابل وظيفه داريم همکاري‌ها و ارتباطات خود را تقويت کنيم.

ايشان با يادآوري روابط گرم و صميمي‌ايران و ارمنستان در طول تاريخ، افزودند: ايران و ارمنستان هيچ‌گاه با يکديگر مشکلي نداشته‌اند و ما طبق تعاليم اسلامي‌خود را موظف به حسن رفتار با همسايگان مي‌دانيم، البته مقام‌هاي آمريکا مثل جان بولتون هيچ فهمي‌از اينگونه مسائل و روابط انساني ندارند.

حضرت آيت ا... خامنه‌اي، سطح همکاري‌هاي اقتصادي ايران و ارمنستان را بسيار کمتر از ظرفيت‌هاي دو کشور برشمردند و افزودند: مصوبات و توافق‌هاي انجام‌شده در جريان اين سفر بايد به‌طور جدي پيگيري و دنبال شود.

رهبر انقلاب اسلامي‌همچنين حل موضوع قره‌باغ را در گرو استمرار مذاکرات ميان مقام‌هاي ارمنستان و آذربايجان دانستند و آمادگي جمهوري اسلامي‌ايران را براي کمک به حل اين مشکل اعلام کردند. در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي پاشينيان نخست وزير ارمنستان، گفت‌وگوها و توافق‌هاي انجام‌شده در سفر به تهران را سازنده و اميدبخش خواند و ابراز اميدواري کرد اين توافق‌ها با جديت و پشتکار طرفين عملي شود. نخست وزير ارمنستان، تاريخچه روابط دوستانه دو کشور را زمينه‌اي مفيد براي گسترش روابط دانست و افزود: ارمنستان هرگز در هيچ اقدامي‌ضد ايران مشارکت نداشته و نخواهد داشت و ما ارتقاء روابط با ايران را به نفع مردم و کشور خود مي‌دانيم. آقاي پاشينيان با ابراز خرسندي و تشکر از شرايط خوب زندگي جامعه ارمني در ايران، خطاب به رهبر انقلاب اسلامي‌گفت: يقين دارم با تجربه بسيار زياد و خوب جنابعالي و نقش مهم جمهوري اسلامي‌ايران در منطقه، همکاري‌هاي دو کشور بيش از پيش توسعه خواهد يافت.