بررسی چالش‌هاي پيش روي اتاق بازرگاني


گروه صنعت، معدن و تجارت: اعضاي هيات نمايندگان نهمين دوره اتاق‌هاي بازرگاني امروز (شنبه) توسط فعالان اقتصادي انتخاب مي‌شوند تا براي چهار سال ديگر کرسي پارلمان بخش خصوصي را به دست بگيرند؛ مشکلات گمرکي، ارزي، امضاهاي طلايي و همچنين تعامل با سياستگذاران، از مهمترين چالش‌هاي پيش روي نمايندگان بخش خصوصي در اين دوره به شمار مي‌رود.

به گزارش ايرنا، امروز (يازدهم اسفندماه)، انتخابات نهمين دوره اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي سراسر کشور برگزار مي‌شود؛ رويدادي که در آن فعالان اقتصادي، وکيلان خود را براي حضور در پارلمان بخش خصوصي انتخاب مي‌کنند.

اعضاي اين اتاق‌هاي استاني و شهرستاني، در انتخاباتي با مشارکت فعالان اقتصادي انتخاب مي‌شوند و سپس، نمايندگان اين اتاق‌ها راهي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران مي‌شود؛ اتاقي که فعالان اقتصادي از آن به عنوان پارلمان بخش خصوصي ياد مي‌کنند.

در اين ميان، اتاق بازرگاني تهران جايگاهي ويژه دارد که در هفته‌هاي اخير چند ائتلاف مختلف براي رقابت در اين انتخابات تشکيل شده و هر کدام نيز با اعلام مواضع خود به دنبال جلب نظر فعالان اقتصادي هستند تا روز شنبه پيروز ميدان باشند.

در اين بين، توجه به سابقه فعاليت نمايندگان دوره هشتم اتاق بازرگاني تهران مي‌تواند علاوه بر مشخص کردن نقاط قوت و ضعف، نقشه راه آينده را ترسيم کند.

فعالان اقتصادي معتقدند که هشتمين دوره اتاق بازرگاني تهران در ارتباط با اعضا و رسيدگي به مسائل آنها مطلوب عمل کرده و نياز اعضا را به خوبي پاسخ داده است. با اين حال برخي اعتقاد دارند که اتاق تهران اگرچه توانسته رضايت اعضا را جلب کند اما در تعامل با سياستگذاران و مسئولان اقتصادي مي‌توانست بهتر عمل کند.

با اين حال فعالان بخش خصوصي تهران عقيده دارند که اتاق اين استان بايد علاوه بر نگاهي که به مسائل کلان ملي دارد، بر رفع مشکلات فعالان اين استان نيز تمرکز داشته باشد.

  • رضايتمندي اعضا از اتاق بازرگاني هشتم

«محمدرضا مرتضوي»، دبير کل اتاق صنعت و معدن کشور در گفت و گو با ايرنا يکي از دستاوردهاي اتاق هشتم را اتخاذ رويکردي مرتبط با تهران به عنوان اتاق اين استان دانست و گفت: تهران ابر شهر است و مشکلات خاص خود را دارد بنابراين يکي از موضوعات مهم اين بود که اتاق تهران حل مشکلات اين استان را در دستور کار قرار دهد.

وي ادامه داد: مسائل استان تهران بيشترين انرژي را در اتاق هشتم برد و به همين دليل هم استقبال بازرگانان و توليدکنندگان نسبت به دوره‌هاي قبل افزايش پيدا کرد.

مرتضوي با اشاره به مساعدت‌ها در بخش‌هاي مالياتي و حقوقي به اعضا افزود: در اين زمينه انقلابي در اتاق بوجود آمد و سطح رضايتمندي به شدت بالا رفت.

وي به وجود 100 تشکل مختلف در اتاق تهران اشاره کرد و گفت: با سختگيري‌هاي صورت گرفته، تلاش شد تا تشکل‌هاي موازي شکل نگيرد.

به گفته اين فعال اقتصادي، اتاق بازرگاني در دوره هشتم خود نمره قبولي را مي‌گيرد زيرا همه به اين نتيجه رسيدند که کار فردي نمي‌تواند موفق باشد و ياد گرفتند از طرز فکرهاي مختلف استفاده شود.

  • امضاهاي طلايي را پس مي‌گيريم

وي کار را در دوره بعدي سخت ارزيابي کرد و افزود: شرايط کار در اتاق نهم شرايط سختي خواهد بود و چاشني از دانايي، تجربه، شجاعت و پشتکار لازم است تا بتواند همه حوزه‌هاي مختلف صنعت، تجارت، توليد و زراعت را مورد توجه قرار دهد و هيچ کدام از اين قسمت‌ها نبايد مورد بي توجهي باشد.

مرتضوي ادامه داد: در شرايط اضطرار، افرادي منتظر مي‌مانند تا اختيارات را زير کليد امضاهاي طلايي بدست بياورند؛ در اين ارتباط متاسفانه باشگاه امضاهاي طلايي بوجود آمده و سال ديگر بايد اين موضوع را حل کنيم.

دبير کل اتاق صنعت و معدن کشور گفت: سال ديگر تمام انرژي خود را براي پس گرفتن امضاهاي طلايي از وزيران مي‌گذاريم زيرا اين امضا‌هاي طلايي هر کجا که وارد شده ايجاد رانت و فساد مي‌کند.

  • مهمترين موضوع تک نرخي شدن ارز است

«مهدي پورقاضي»، رئيس کميسيون صنعت اتاق تهران نيز در اين زمينه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينکه اتاق بازرگاني تهران در دوره هشتم توانسته وظايف خود در قبال اعضا را به خوبي اجرا کند، گفت: اتاق‌هاي بازرگاني دو نوع وظيفه دارند که يکي در قبال اعضا و ديگري در قبال مسئولين اقتصادي کشور است.

وي ادامه داد: اتاق‌هاي بازرگاني در قبال اعضا بايد خدماتي مانند تبديل کارت، اطلاع رساني، بازرايابي و آموزش را ارائه دهند که از اين جهت درست عمل شده است.

پورقاضي افزود: در چهار سال گذشته نمره بالايي به عملکرد اتاق تهران در مورد اعضا مي‌دهم اما يک طرف ديگر قضيه اين است که چطور مسايلي مانند مشکلات گمرک، موارد ارزي و ثبت سفارش را با مسئولين اقتصادي حل کنيم که در اين زمينه نه تنها اتاق تهران که هيچ کدام از اتاق‌ها موفقيتي نداشتند.وي مهمترين موضوع را تک نرخي شدن ارز دانست و گفت: اتاق بازرگاني تا کنون 53 نامه نوشته ولي جوابي نگرفته است زيرا سيستم تصميم گيرنده اقتصادي منطق اقتصادي را نمي‌پذيرد و به اصول اقتصاد بين الملل اهميت نمي‌دهد، اتاق بازرگاني نيز نتوانسته آنها را متقاعد کند که تغيير رويه دهند.اين عضو اتاق بازرگاني تهران با اشاره به اينکه نمايندگان دوره نهم بايد معجزه کنند تا به نتيجه برسند، تاکيد کرد: در مورد سياست‌هاي اقتصادي بايد به سمت آزادسازي اقتصادي حرکت و ارز تک نرخي شود و دولت نيز از دخالت در اقتصاد خودداري کند.بر اساس قانون اساسي کشور، سهم بخش خصوصي در اقتصاد بايد بيشتر شود بنابراين لازم است تا نهادهايي خصوصي براي ايجاد رابطه موثر و مطلوب بين بخش‌هاي مختلف و نهادهاي سياستگذار وجود داشته باشد. در اين ميان اتاق‌هاي بازرگاني مي‌توانند به عنوان ساختاري که از دل بخش خصوصي بوجود آمده، بهترين عملکرد را براي دفاع از حقوق بخش خصوصي و ارتباط با ساير بخش‌ها مانند بخش تعاوني و يا دولتي داشته باشد.به گزارش ايرنا، براساس آيين‌نامه تشکيل و نحوه فعاليت هيات نمايندگان اتاق‌هاي بازرگاني، دارندگان کارت‌هاي بازرگاني حقوقي و حقيقي و کارت عضويت حقوقي با حداقل يک سال سابقه و اعتبار، در اين دوره اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت.

همچنين کارت‌هاي عضويت حقيقي با سابقه حداقل 18 ماه و شرط اعتبار در روز انتخابات مي‌توانند راي دهند.