بورس انرژي ميزبان ۵۰ هزار مترمکعب فرآورده‌هاي نفتي


گروه انرژي : از ميان پنج مرتبه‌اي که نفت خام در بورس عرضه شد، دو مرتبه بي‌مشتري ماند و به فروش نرفت اين در حالي است که پنج عرضه نفت خام در بورس که نخستين چراغ آن در ششم آبان‌ماه روشن شد، موفقيتي نصفه و نيمه داشته است و در دو عرضه از اين پنج عرضه نفت در بورس به فروش نرفت. در اين راستا، متقاضيان پيشنهادهايي را به سازمان بورس و وزارت نفت ارائه کرده‌اند که به گفته نماينده شرکت ملي نفت در بورس، اين پيشنهادات منتظر اخذ مجوز از وزارت‌ نفت است.

به گزارش ايسنا، از ميان پنج مرتبه‌اي که نفت خام در بورس عرضه شد، دو مرتبه بي‌مشتري ماند و به فروش نرفت. گفته مي‌شود دليل اين موضوع، چالش خريداران نفت و موضوع انتقال پول است؛ اما خريداران در اين راستا، پيشنهاداتي هم ارائه کرده‌اند که مورد بررسي قرار گرفته است.

در اين راستا، اميرحسين تبيانيان - نماينده شرکت ملي نفت ايران درباره پيشنهادات مذکور به ايسنا توضيح داد: ويژگي‌ها و امتيازاتي که در هر عرضه در نظر مي‌شود، بايد از مجاري رسمي‌و نهادهاي قانوني مجوزهاي لازم را کسب کند. در سطح وزارت نفت اين پيشنهادات مورد توافق قرار گرفته است و در مسير اخذ مجوز قرار داد.

به گفته وي، اگر مجوزها صادر شود در اطلاعيه عرضه منتشر و امکانات فراهم مي‌شود.

نماينده شرکت ملي نفت ايران درباره پيشنهاد متقاضيان هم توضيح داد: مهم‌ترين بحث تسويه است. راهکار جديدي در نظر گرفته خواهد شد که مخاطبان آن اکثراً مشتريان خارجي هستند که راحت‌تر بتوانند تسويه‌هايي که براي پيش پرداخت يا بعد از خريد محموله در بورس انجام مي‌دهند را انجام دهند.

  • عرضه بيش از ۴۳ هزار تن انواع فرآورده‌هاي نفتي در بورس انرژي از امروز

رينگ بين الملل بازار فيزيکي بورس انرژي ايران از امروز شنبه 11 اسفند ماه ميزبان عرضه‌هاي متنوع شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران است.

شنبه يازدهم بهمن ماه کالاهاي نفت گاز (گازوئيل)، سوخت هوايي (ATK) و گازمايع در رينگ بين الملل بازار فيزيکي عرضه مي‌شود.

همچنين کالاي نفت گاز (گازوئيل) شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ۵۰۰۰ تن از انبار نفت رفسنجان به مقصد پاکستان، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اصفهان به مقصد افغانستان، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت تبريز به مقصد عراق، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت تبريز به مقصد ترکيه، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اصفهان به مقصد عراق، ۵۰۰۰ تن از انبار نفت اهواز به مقصد عراق و ۵۰۰۰ تن از انبار نفت کرمان به مقصد افغانستان و کالاي سوخت هوايي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران ۳۰۰۰ تن از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان و ۳۰۰۰ تن از انبار نفت اراک به مقاصد افغانستان و پاکستان عرضه خواهد شد.

شايان ذکر است کالاي گازمايع که طي سال‌هاي اخير معاملات پرتعدادي از آن در رينگ بين الملل بورس انرژي ايران به ثبت رسيده و بيشترين درصد معامله را بين کالاهاي عرضه شده شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در بورس انرژي ايران دارا است، طي روز شنبه عرضه مي‌شود. بر اين اساس فردا شاهد عرضه ۱۰۰۰ تن گاز مايع پالايش نفت شازند به مقصد ارمنستان و ۱۰۰۰ تن گاز مايع پالايش نفت شازند به مقاصد افغانستان و پاکستان خواهيم بود.

مجموعاً در روز شنبه بيش از ۵۰۰۰۰ مترمکعب انواع فرآورده‌هاي نفتي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران در بازار فيزيکي بورس انرژي ايران عرضه خواهد شد.