معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: تلاش مدیریتی استان کرمانشاه ارتقای سرمایه‌های اجتماعی است

بیش از یکسال از آمدنش به استان کرمانشاه می‌گذرد. مدیری با دیدگاه توسعه محور و با دغدغه‌هایی متمرکز بر اجتماع و جامعه. سابقه‌اش حکایت از کسب تجربه‌های فراوان در مسائل اجتماعی دارد. رصد کنندگان و تصمیم گیران در استان عقیده دارند که با آمدن او در سمت معاونت سیاسی، امنیتی استانداری کرمانشاه، بُعد «اجتماعی» در این معاونت پر رنگ‌تر شده است. دیدگاه و سخنانش نیز موید این اعتقاد بوده که حل مسائل امنیتی و سیاسی با رسیدگی به مسائل اجتماعی میسر است.
محمد ابراهیم الهی تبار در کارنامه خود سابقه فعالیت در سمت‌هایی چون فرمانداری کبودراهنگ و ملایر، مدیرکل آموزش و پژوهش، مدیرکل اداری و مالی استانداری و همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری همدان را دارد. وی در آذر ماه 1396 به سمت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه منصوب شد.
در مدت حضور وی در استان کرمانشاه نمی‌توان رشد چشمگیر آمار تشکل‌ها و احزاب استان را انکار کرد. حمایت، مسئولیت پذیری و تعامل این مدیر باعث شد محدودیت‌های نهادهای مدنی و احزاب استان کمتر شود و نقش آن‌ها پر رنگ‌تر دیده شود که نمود آن را امروز در استان می‌توان مشاهده کرد.
وی با نگاهی ویژه به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی استان کرمانشاه توانسته مسیر مولفه‌های توسعه یافتگی را فراهم کند.


معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه روزنامه جمهوری اسلامی را مولود انقلاب می‌داند و می‌گوید: روزنامه جمهوری اسلامی همواره در مسیر تحقق آرمان‌های والای انقلاب اسلامی حرکت کرده است.
وی در ابتدای سخن، به بیان ریشه آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: مجموعه فعالیت‌هایی که در یک جامعه شکل می‌گیرد تابع یک سری الزامات است و هر زمان این الزامات تغییراتی را به خودش بگیرد، قطعاً شاهد یک چالش در حوزه مسائل اجتماعی هستیم و بعضاً منجر به بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود که این آسیب‌ها تابع یک علت خاص نیست.
الهی تبار ادامه داد: عوامل مختلفی می‌تواند منشا بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی از قبیل؛ مسائل اقتصادی، جغرافیائی، فرهنگی، مهاجرتی و... باشد.
وی به اقدامات صورت گرفته در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت: دولت تدبیر و امید با تبیین سیاست‌ها، راهبردها و همچنین برنامه‌های عملیاتی یکی از فعال‌ترین دولت‌ها در عرصه مسائل اجتماعی بوده و در این حرکت دولت، وزارت کشور و خصوصاً وزیر کشور با نگاه خاصی که به مقوله مسائل اجتماعی در کشور دارد نقش آفرین بوده است.
* بزرگترین داشته جامعه، سرمایه‌های اجتماعی است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه، بزرگترین سرمایه هر جامعه‌ای را سرمایه‌های اجتماعی آن دانست و گفت: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد عمومی، سطح مشارکت و رضایتمندی مردم و هرچه میزان این مولفه‌ها بالا باشد می‌توانیم بگوئیم که از سرمایه اجتماعی خوبی برخوردار هستیم.
وی افزود: دولت در شاخص‌های مختلف حوزه مسائل اجتماعی کار مطالعاتی را آغاز کرد و به تعبیری این مسائل را در کشور مورد رصد قرار داد و از طرف دیگر سرمایه‌های اجتماعی کشور را با حضور صاحب نظران و کارشناسان زبده مورد سنجش قرار داد.
الهی تبار تصریح کرد: در رصد شاخص‌های حوزه مسائل اجتماعی یافته‌هایی به دست آمد که بعضاً نگران‌کننده بود و همچنین در سنجش سرمایه اجتماعی در عرصه کلان، میانی و خُرد خصوصاً در عرصه کلان و خُرد نگرانی‌هایی به وجود آمد که لازم دیده شد برای رفع آنها تدبیری اندیشیده شود.
وی بیان داشت: گزارشی از نتایج این پژو هش‌ها و مطالعات تهیه و تدوین شد و در اختیار تصمیم گیران و تصمیم سازان عالی کشور قرار داده شد و تصمیم بر این شد که در حوزه ساختار، قوانین، مقررات و تامین منابع با همکاری و همراهی گروه‌های مرجع و اثرگذار همانند ائمه محترم جمعه، قوای سه گانه، مدیران رده‌های مختلف در کلیه سطوح، دانشگاهیان و رسانه‌ها یک کار جدی در سطح کلان ملی صورت گیرد و در نهایت امر، این مباحث در محضر مقام معظم رهبری طرح موضوع شد و قرار شد که یک برنامه اجتماعی مدَون در عرصه ملی تدوین و ابلاغ شود.
وی ادامه داد: ماحصل آن تقسیم کار ملی در عرصه آسیب‌های اجتماعی بود که 23 فعالیت و ضرورت با اهداف مشخص، به لحاظ کمی و کیفی تبیین شد و مسئولیت هر ضرورت به یک دستگاه محول شد و وظیفه بعضی از دستگاه‌ها هم به عنوان دستگاه همکار با دستگاه اصلی تعریف شده است.
الهی تبار گفت: از آن طرف هم مسائل اجتماعی در مجلس به خصوص در تکمیل برنامه ششم توسعه پر رنگ‌تر دیده شد و هدف‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به طوری که تصمیم گرفته شد تا پایان این برنامه، 25 درصد از آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد و برای این منظور، هم منابع اعتباری و هم احکام لازم در قانون برنامه ششم پیش‌بینی شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه اظهار داشت: پنج آسیب جدی طلاق، اعتیاد، مناطق حاشیه، نقاط بحرانی و مفاسد اخلاقی متناسب با شرایط هر منطقه در اولویت فعالیت‌های اجتماعی قرار گرفت.
وی بیان داشت: استان کرمانشاه یکی از 10 استان کشور بود که باید از لحاظ این آسیب‌ها به صورت ویژه دیده می‌شد.
* مهارت آموزی راه پیشگیری از طلاق و اعتیاد
الهی تبار در خصوص آسیب «طلاق»، گفت: طلاق نیز مانند دیگر اولویت‌های کلان کشور، جزء آسیب‌هایی است که باید در جهت کاهش آن در استان کرمانشاه برنامه‌ریزی‌های صورت گیرد.
وی در رابطه با بحث آسیب «اعتیاد» نیز گفت: استان کرمانشاه در بحث اعتیاد جزء استان‌های متوسط کشور است و عمدتاً مواد مخدر وارد استان می‌شود و قاچاق آن به صورت خُرد می‌باشد که نیاز است برنامه‌ریزی برای کاهش تقاضا در بحث مصرف کنندگان صورت گیرد و این برنامه‌ریزی عمدتاً در زمینه مهارت آموزی و فعالیت‌های پیش گیرانه است و در این راستا نیز اقداماتی توسط دستگاه‌های آموزشی، فرهنگی و رسانه‌های نقش آفرین انجام شده است.
معاون استاندار کرمانشاه با اشاره به مبتلایان به مواد مخدر و درمان آنها، بیان داشت: ایجاد مکان‌ها و فراهم کردن امکانات لازم برای مراجعه و درمان این افراد و از طرف دیگر مقابله و برخورد با قاچاقچیان و توزیع کنندگان و مناطق آلوده به مواد مخدر مواردی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.
الهی تبار در رابطه با بحث آسیب «مناطق حاشیه»، گفت: 227 هزار نفر حاشیه نشین در مناطق سکونتگاه‌های غیر رسمی شهرکرمانشاه ساکن هستند که مشکلات و مسائل خاصی را از لحاظ زیرساختی، کاربردی و... دارند.
وی در رابطه با بحث آسیب «نقاط بحرانی»، اظهار داشت: در این خصوص شهرستان‌های استان کرمانشاه مورد بررسی قرار گرفت و در این بررسی، شهرستان" هرسین" با شاخص آسیب «نقاط بحرانی» مواجه بود و جزء شهرستان‌هایی قرار گرفت که باید این آسیب به صورت خاص در این شهرستان رصد شود و طرح‌ها و راهکارهای عملی اجرا گردد.
وی همچنین در رابطه با بحث آسیب «مفاسد اخلاقی»، گفت: مسئولیت مبارزه با مفاسد اخلاقی با نیروی انتظامی است و دستگاه‌هایی نیز در این زمینه با نیروی انتظامی همکاری می‌کنند که البته استان کرمانشاه جزء استان‌های با شاخص پایین این آسیب می‌باشد و از نظر فراوانی در رده 30 کشوری قرار داریم.
* راهبرد اصلی مشارکت اجتماعی است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش تاکید کرد: سیاست کلی هدایت مسائل حوزه اجتماعی بر مشارکت اجتماعی بنا نهاده شده است و اعتقاد داریم که اگر حضور، مشارکت و دخالت مردم در مسائل اجتماعی خصوصاً در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود نداشته باشد هیچ فعالیتی نمی‌تواند منجر به موفقیت شود و لازمه موفقیت حضور و مشارکت مردم در صحنه است.
الهی تبار با بیان اینکه بحث صیانت از خانواده راهبرد اصلی ما در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، افزود: هر قدر بتوانیم خانواده را در مقابل آسیب‌های اجتماعی از طریق مهارت آموزی، آگاهی بخشی و تقویت روابط بین والدین و خانواده صیانت کنیم، به همان اندازه می‌توانیم یک خانواده و جامعه سالم داشته باشیم.
به گفته وی، مشارکت در عرصه مسائل اجتماعی از درون خانواده شکل می‌گیرد و به رده‌های دیگر جامعه سرایت پیدا می‌کند.
وی به دیگر برنامه‌ها و راهبردها در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: فعالیت‌هایی در عرصه ملی و از طریق صدا و سیما، دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی برای افزایش مشارکت اجتماعی و درگیر کردن مردم با معضلات اجتماعی صورت گرفته است که از جمله در عرصه ملی می‌توان به؛ توجه به مسائل اجتماعی در کتب درسی و دانشگاهی، انجام پژوهش‌ها و تحقیقات و تهیه محتوا و همچنین در عرصه منطقه‌ای استفاده از همه ظرفیت‌ها متناسب با شرایط هر منطقه، انجمن‌های اولیاء و مربیان، مساجد، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های استانی اشاره کرد.
* اقدامات 3 مرحله‌ای برای پیشگیری از طلاق
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به راهکارهای پیشگیری از طلاق که یکی از پنج آسیب اولویت‌دار مطرح شده است، گفت: در این راستا سه مرحله پیش‌بینی شده است. مرحله اول؛ ارائه آموزش به خانواده‌ها در راستای صیانت از خانواده خصوصاً در بخش انجمن اولیاء و مربیان مدارس با توجه به شرایط سنی مختلف برای شناخت و آموزش صحیح ارتباط والدین با فرزندان و فرزندان با والدین و همچنین آموزش مهارت لازم به زوج‌ها هستند.
الهی تبار ادامه داد: مرحله دوم؛ آموزش به زوج‌هایی که در حین ازدواج هستند که قبل از ثبت واقعه ازدواج، کلاس‌های مختلفی به مدت شش ساعت با محتواهای خاص در حوزه مسائل روانشناسی توسط کارشناسان بهزیستی، مسائل حقوقی توسط کارشناسان دادگستری، مسائل شرعی و فقهی توسط کارشناسان سازمان تبلیغات و همچنین مسائل سلامت توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی برای آن‌ها برگزار می‌شود.
وی افزود: 30 مرکز در سطح استان در این زمینه فعالیت می‌کنند که از این تعداد 5 مرکز در شهر کرمانشاه و در مابقی شهرهای استان حداقل یک مرکز برای راهنمایی مراجعان وجود دارد و متولی اصلی این مراکز دانشگاه علوم پزشکی است.
وی بیان داشت: مرحله سوم؛ خانواده‌هایی هستند که در حین زندگی مشترک دچار مشکل می‌شوند که در راستای پیشگیری و مداخله برای کاهش میزان طلاق، "صدای مشاور" از طریق سازمان بهزیستی، مشاورین نیروی انتظامی و شبکه "تصمیم" با هماهنگی معاونت پیشگیری دستگاه قضایی مشغول فعالیت هستند، اما بهترین و موثرترین اقدام پیشگیرانه در زمینه طلاق، دخالت بزرگان خانواده هاست که می‌توانند زوجین را برای ادامه زندگی مشترک با دخالت‌های مثبت، راهنمایی‌ها، تجربیات و مهارت‌های خود یاری دهند و در این زمینه از والدین و بزرگان خانواده‌ها درخواست می‌کنیم که از هر کوششی در جهت پایداری زندگی مشترک جوانان دریغ نکنند.
* کاهش 13 درصدی آمار طلاق در استان طی سال جاری
الهی تبار تصریح کرد: براساس آمار اعلامی اداره کل ثبت احوال استان کرمانشاه با اقدامات صورت گرفته، 3/1 درصد کاهش آمار طلاق طی سال گذشته داشتیم و در 9 ماهه گذشته از سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13 درصد کاهش واقعه طلاق و یک درصد افزایش واقعه ازدواج را شاهد هستیم.
وی افزود: این آمار نشان می‌دهد که اگر مشارکت و مداخلات به خوبی توسط نقش آفرینان در این عرصه صورت گیرد می‌توانیم روند طلاق را کاهش دهیم و فضا را برای ازدواج موفق در استان کرمانشاه فراهم کنیم.
الهی تبار به اجرای طرح "زندگی پایدار" اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح در راستای پیشگیری از طلاق پیشنهاد و پذیرفته شد و به دنبال آن هستیم که همه فعالیت‌ها را با برنامه مدَونی در قالب این طرح به لحاظ کمی و کیفی سازمان یافته‌تر کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با اشاره به راهکارهای پیشگیری از «اعتیاد» به عنوان دیگر آسیب اولویت دار، گفت: اقدامات مثبتی در مبحث اعتیاد از جمله پیشگیری و درمان صورت گرفته است.
وی افزود: در مرحله پیشگیری عمده توجه را به مراکز آموزشی و فرهنگی معطوف داشته‌ایم تا بتوانیم از طریق این مراکز قدرت «نه» گفتن و مهارت‌های لازم را به نوجوانان و جوانان در جهت مقابله مناسب با آسیب‌های احتمالی آموزش دهیم و براین اساس هدف‌گذاری اصلی بر روی سازمان آموزش و پرورش خصوصاً در مقطع متوسطه صورت گرفت و آموزش و پرورش مکلف شده است برای این مقطع تحصیلی برنامه‌های آموزشی را برگزار کند. همچنین از ظرفیت سمن‌ها، بسیج و رسانه‌ها در جهت افزایش اعتماد به نفس، آموزش مهارت‌های لازم زندگی و همچنین آموزش‌های عمومی بهره برده شده است.
الهی تبار ادامه داد: مرحله بعد افراد مبتلا به مواد مخدر هستند که باید آن‌ها را به سمت درمان سوق دهیم. استان کرمانشاه دارای دو مرکز ترک اعتیاد است که افراد متجاهر با حکم قضایی جمع‌آوری و به مدت سه ماه جهت گذراندن مراحل ترک در این مراکز نگه‌داری می‌شوند و بعد از این مدت بنابر تشخیص دستگاه قضایی و نهادهای مرتبط این افراد به جامعه بر می‌گردند. همچنین تعدادی مراکز ماده 15 برای درمان و ترک مواد مخدر معتادین داوطلب پیش‌بینی شده است و پیگیر افزایش تعداد این مراکز در سطح استان هستیم تا افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهند.
* پوشش 60 درصد درمان معتادین در استان
وی اضافه کرد: مراکز متادون تراپی و مراکزDIC به منظور پیشگیری از عوارض و آسیب‌های اعتیاد و سرویس دهی به معتادان پرخطر در سطح استان تاسیس شده است.
الهی تبار اعلام کرد: با این اقدامات، بیش از 60 درصد افراد مبتلا به اعتیاد برای سپری کردن مراحل درمان به مراکز درمانی مراجعه کرده اند، اما رهایی از این بیماری اراده و اعتماد به نفس خاصی را می‌طلبد که باید در جهت تقویت اراده مبتلایان به مواد مخدر تلاش کنیم و در این راستا یکی از کارهایی که در استان کرمانشاه با مجوز وزیر محترم کشور و پیگیری استاندار محترم کرمانشاه انجام شد ایجاد و تجهیز مرکز "کار درمانی" برای بهبود یافتگان در یکی از شهرک‌های کرمانشاه است تا بعداز طی مراحل درمان، با معرفی به این مرکز در جهت حرفه آموزی و ایجاد اشتغال به فرد توانمند در جامعه تبدیل شوند.
* گشایش نخستین مرکز کاردرمانی کشور در کرمانشاه
وی با اعلام اینکه استان کرمانشاه تنها استانی است که مرکز کار درمانی را ایجاد کرده است، ابراز امیدواری کرد که این مرکز اوایل سال آینده افتتاح شود.
وی اعتبار اختصاص داده شده برای راه‌اندازی این مرکز را مجموعاً 50 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 30 میلیارد ریال اعتبار با دستور وزیر محترم کشور، 10 میلیارد ریال اعتبار ازسوی استانداری کرمانشاه و 10 میلیارد ریال اعتبار ازسوی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به این مرکز اختصاص داده شده است.
الهی تبار تصریح کرد: زیرساخت‌های مرکز کار درمانی درحال تکمیل است و ابنیه لازم هم در این مرکز احداث خواهد شد تا زمینه حضور سرمایه گذاران، خیرین و کارآفرینان علاقمند به کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم شود.
* ایجاد 10 دفتر تسهیل گری در استان کرمانشاه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به راهکارهای پیشگیری از «حاشیه نشینی» از پنج آسیب اولویت‌دار مطرح شده، گفت: در این راستا اقدامی که در استان کرمانشاه انجام گرفته است، استقرار پنج دفتر تسهیل گر در 10 منطقه این استان در راستای نیازسنجی مناطق مختلف می‌باشد و این دفاتر با استفاده از متخصصانی که در بخش‌هایی از قبیل روانشناس، جامعه شناس، شهرسازی، حقوقی و... دارند، می‌توانند راهکارهای موثر و متفاوتی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی آن منطقه ارائه دهند و این راهکارها با حضور دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جهت انجام فعالیت‌های عملی تصمیم‌گیری می‌شود.
وی افزود: در واقع دفاتر تسهیل گری در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصمیم سازانی هستند که مقدمات را برای تصمیم گیران منطقه فراهم می‌کنند.
وی اضافه کرد: همچنین با پیگیری‌های انجام شده طی سال جاری و در سفر وزیر محترم کشور به استان کرمانشاه مجوز استقرار 4 دفتر تسهیل گری دیگر گرفته شد که از این تعداد، 2 دفتر در شهر کرمانشاه، یک دفتر در شهرستان اسلام آبادغرب و یک دفتر دیگر در شهرستان هرسین مستقر خواهند شد و مقدمات آن نیز درحال انجام است.
الهی تبار بیان کرد: به موازات راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری، با اجرای طرح "کرامت" در سطح کشور توسط سازمان بسیج مستضعفین و در استان کرمانشاه توسط سپاه حضرت نبی اکرم (ص) فعالیت‌های خوبی در مناطق مختلف انجام شده است.
وی اظهار داشت: براساس همین نیازسنجی‌هایی که در سکونتگاه‌های غیر رسمی مختلف انجام شده است امروز شاهد هستیم که برنامه ریزهای خوبی برای ارائه خدمات در بُعد کاربردی و در ابعاد مختلف خدمات دهی، آموزشی، درمانی، فرهنگی و... در این سکونتگاه‌ها انجام شده است که به طور مصداق می‌توان به ارائه خدمات به 287 آموزشگاه در سطح استان در جهت رفع نیازهایی از قبیل تامین تجهیزات مورد نیاز، تعمیرات و هوشمندسازی برای فراهم کردن محیط سالم و مفرح آموزشی، جانمایی 80 زمین خاکی ورزشی توسط اداره کل ورزش و جوانان استان، پیش‌بینی 13 زمین ورزشی در شهر کرمانشاه، و همچنین راه‌اندازی یکسری مراکز درمانی و گرمخانه‌ها در راستای مبارزه با اعتیاد درسطح مناطق و سکونتگاه‌های غیر رسمی اشاره کرد.
معاون استاندار کرمانشاه افزود: در این رابطه کارگروه زیرساختی و امور کاربردی مناطق و سکونتگاه‌های غیر رسمی با مسئولیت معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه، پیگیر تامین و رفع نیازهای زیرساختی این مناطق می‌باشد.
به گفته وی، از ظرفیت مساجد، روحانیت، پایگاه‌های بسیج، سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و همه گروه‌های مرجع نقش آفرین در این مناطق استفاده شده است.
* تمرکز اعتبار و برنامه برای بهبود وضعیت هرسین
الهی تبار با اشاره به راهکارهای پیشگیری از «نقاط بحرانی» به عنوان دیگر آسیب اولویت دار، گفت: در این رابطه شهرستان هرسین، شهرستان هدف قرار گرفت و 5 میلیارد ریال اعتبار در قالب فعالیت‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مقابله با آسیب‌ها و... برای این شهرستان پیش‌بینی شده است که برنامه‌ریزی‌های آن در قالب پروژه‌های مختلف توسط فرماندار شهرستان هرسین درحال انجام است و امیدواریم با ظرفیت بالای مشارکتی که در آنجا رقم خواهد خورد بتوانیم اقدامات موثری را در بحث کاهش آسیب‌ها در شهرستان هرسین انجام دهیم.
* آمارها بیانگر حمایت دولت از سمن هاست
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در ادامه سخنانش به بیان نقش سازمان‌های مردم نهاد در جامعه پرداخت و گفت: این سازمان‌ها از ظرفیت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند به عنوان همفکر و حامی دستگاه‌های اجرایی، آنها را در جهت رفع مشکلات جامعه و پیشبرد اهداف دولت کمک کنند. وی تصریح کرد: اعتقاد داریم سازمان‌های مردم نهاد، مسیر مشارکت اجتماعی و حلقه وصل مشارکت اجتماعی به شمار می‌روند که می‌توانند حلقه اتصال بین جامعه و دولتمردان بوده و در رفع آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشند.وی با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم در جهت تقویت این سازمان‌ها از لحاظ کمی و کیفی تلاش کنیم، در بحث مشارکت و افزایش سرمایه اجتماعی موفق‌تر هستیم، افزود: حمایت از سازمان‌های مردم نهاد جزء سیاست‌های دولت است و آمار و ارقام هم نشان دهنده این حمایت است و از ظرفیت این سازمان‌ها در بسیاری از اقدامات صورت گرفته در حوزه مسائل اجتماعی استفاده شده است چرا که این سازمان‌ها دارای باور قوی، تاثیر زیاد، دقت و سرعت بالا و صرفه اقتصادی در انجام امور هستند.
* توسعه کرمانشاه با بهبود فضای کسب و کار
الهی تبار در بخش دیگری از سخنانش، مسیر توسعه استان را در تغییر نگاه دانست و گفت: اعتقاد دارم که یکی از عوامل بسیار مهم عدم توسعه یافتگی، عوامل غیر اقتصادی است که باعث می‌شود فضای کسب و کار خوبی در جامعه رقم نخورد، لازم است تمام عواملی که منتج به بهبود فضای کسب و کار در جامعه می‌شود را فراهم کنیم.
* برای شناساندن زیبایی‌های کرمانشاه تلاش کنیم
وی افزود: این عوامل شامل ارزش سرمایه گذار و سرمایه‌گذاری در جامعه، فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ مطالبه درست، فرهنگ احصاء مشکلات، پیگیری مناسب از طریق مراجع مربوطه و تغییر رفتار‌ها و نگرش‌ها است که می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی با یادآوری جمله «کرمانشاه چهره زیبای ایران اسلامی است» از فرمایشات مقام معظم رهبری، ادامه داد: ما چقدر تلاش کرده‌ایم که چهره زیبای ایران اسلامی را در دید کسانی که این استان را رصد می‌کنند قرار بدهیم؟ و چقدر داریم تلاش می‌کنیم که مسائل منفی استان را پردازش کنیم و در اختیار افکار عمومی قرار دهیم؟
معاون استاندار کرمانشاه تاکید کرد: نگاهی که نسبت به مسائل این استان وجود دارد و رفتاری که نشات گرفته از این نگاه است، در فضای کسب و کار استان کرمانشاه بسیار موثر است.الهی تبار گفت: اینکه عوامل غیراقتصادی را از دلایل عدم توسعه یافتگی بیان می‌کنم باید منشا آسیب‌ها را شناسایی کنیم و در جهت کاهش آن تلاش کنیم. در بررسی‌های صورت گرفته، منشاحدود 70 درصد از عوامل طلاق و یا عمده عوامل خودکشی‌ها منشا مسائل اقتصادی نیست و عوامل این آسیب‌ها بیشتر به رفتارهایی از قبیل دخالت‌ها، محدودیت‌ها، فضای نا امیدی، افسردگی و... بر می‌گردد که رفتار بزرگان و خواص جامعه برای بهبود شرایط بسیار موثر است.وی بیان داشت: استان کرمانشاه از لحاظ ثروت‌های خدادادی، استان بی‌نظیری می‌باشد و یکسری از عوامل تاثیرگذار است که اجازه نمی‌دهد این ظرفیت‌ها و فرصت‌های درون استان تبدیل به ثروت شود تا روند افزایش شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان را رقم بزند.
* مطالبه عمومی تغییر در رفتارها باشد
الهی تبار با تاکید بر اینکه این تغییر رفتارها باید هم به یک مطالبه عمومی و هم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، گفت: مسئولین باید از همه ظرفیت‌های موجود برای حل مشکل ارباب رجوع استفاده کنند. لزومی ندارد که یک سرمایه گذار ماه‌ها در پیچ و خم راهروهای دستگاه‌های اجرایی قدم بزند! خیلی راحت می‌شود فرآیندها و صدور مجوزها را آسان‌تر کرد. همه ما این مطالبه و انتظار را از دیگران داریم اما این دیگران، کسی نیست جز خودمان و باید از خودمان شروع کنیم و این تغییر رفتار توسط فرزندان این آب و خاک رقم می‌خورد.
* نشانه‌های تغییر رفتارها وجود دارد
وی تصریح کرد: اعتقاد دارم این تغییر رفتار باید در استان کرمانشاه شکل بگیرد و خوشبختانه روندی که درحال اتفاق افتادن است گویای شکل‌گیری تغییر رفتارهای مثبتی در این استان است که می‌توان به افزایش شاخص اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری علیرغم افزایش در کلان کشور اشاره کرد.
* شاخص‌های اقتصادی کرمانشاه بهبود یافته است
الهی تبار افزود: طی سال جاری، حدود 4 درصد نرخ بیکاری در استان کرمانشاه کاهش یافت که نسبت به میانگین کشوری 5 درصد کاهش نرخ بیکاری را در استان شاهد هستیم.
وی ادامه داد: همچنین شاهد بهبود شاخص فضای کسب و کار و مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه هستیم که بهبود فضای کسب و کار که می‌تواند مسیر توسعه را هموار کند نیاز به فضای بهتر دارد و این فضا خود بخود منجر به جذب سرمایه، جذب فعالان اقتصادی و افزایش میزان گردشگری می‌شود زمینه تبدیل فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان به ثروت را فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: بخش عمده این تغییر رفتار و بهبود شاخص‌ها به تصمیم گیران، بزرگان و گروه‌های مرجع جامعه بر می‌گردد.
* تاکید بر ارتقاء نرخ باروری در استان کرمانشاه
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نرخ باروری کرمانشاه پایین‌تر از میانگین کشور است، تاکید کرد: ضرورت دارد که براساس سند سیاست‌های جمعیتی، نرخ باروری کرمانشاه ارتقاء پیدا کند.الهی تبار اظهار داشت: هم‌اکنون نرخ باروری استان 1/7 بوده که با هدف گیری کشور که 2/1 است، فاصله دارد.
وی افزود: در تحقق این هدف و جلوگیری از آسیب‌هایی مانند طلاق، بخش‌ها و دستگاه‌های استان نیز تکلیف دارند و ائمه جماعات، دادگاه‌های خانواده و نهادهای فرهنگی می‌توانند نقش آفرین باشند.وی با بیان اینکه تحولات جمعیتی و آمارهای این بخش برای هر منطقه مهم است، افزود: نیاز است که شورای جمعیت استان بطور واقع بینانه مسائل را مطرح و صاحب نظران در آن ورود کنند و ارائه پیشنهاد شود.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: استان منابع مادی و ظرفیت علمی لازم برای انجام پژوهش و تحقیقات در حوزه جمعیت را در اختیار دارد که می‌تواند کمک دهنده اجرای طرح‌ها در استان باشد.
* قدردانی از حضورحماسی مردم استان کرمانشاه در راهپیمایی 22بهمن
الهی تبار در پایان سخنانش به حضور کم نظیر و حماسی مردم استان کرمانشاه در راهپیمایی 22 بهمن ماه اشاره کرد و گفت: علیرغم همه تهدیدات، تبلیغات منفی و گسترده نظام سلطه و استکبار که متوجه مردم ایران بود، مردم ایران اسلامی با حضور باشکوه خودشان پاسخ معناداری را به سلطه گران عالم دادند و اعتقاد دارم که پیام اصلی این حضور در عرصه داخلی انسجام و وحدت ملی و در عرصه بین الملل مقاومت و ایستادگی در مقابل زیاده خواهی زیاده خواهان جهان بود. مردم نشان دادند که هر زمان کیان ایران اسلامی و انقلاب اسلامی که یادگار شهیدان و امام شهیدان است در معرض تهدید قرار بگیرد با تمام وجود در دفاع از این مرز و بوم سینه سپر می‌کنند.
کرمانشاه- خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی
* این استان منابع مادی و ظرفیت علمی لازم برای انجام پژوهش و تحقیقات در حوزه جمعیت را در اختیار دارد که می‌تواند کمک دهنده اجرای طرح‌ها در استان باشد
*استان کرمانشاه از لحاظ ثروت‌های خدادادی، استان بی‌نظیری می‌باشد و یکسری از عوامل تاثیرگذار است که اجازه نمی‌دهد این ظرفیت‌ها و فرصت‌های درون استان تبدیل به ثروت شود تا روند افزایش شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این استان را رقم بزند
*طی سال جاری، حدود 4 درصد نرخ بیکاری در استان کرمانشاه کاهش یافت که نسبت به میانگین کشوری 5 درصد کاهش نرخ بیکاری را در استان شاهد هستیم
* بهبود فضای کسب و کار که می‌تواند مسیر توسعه را هموار کند نیاز به فضای بهتر دارد و این فضا خود بخود منجر به جذب سرمایه، جذب فعالان اقتصادی و افزایش میزان گردشگری می‌شود زمینه تبدیل فرصت‌ها و ظرفیت‌های استان به ثروت را فراهم می‌کند
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اقتصاد: سود تسهیلات بانکی تغییر نمی‌کند مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری: تخصیص اعتبارات جدید برای مسکن بازنشستگان در سال 98‏ دکتر ظریف: با تصمیمات درست، هزینه مقاومت کشور در برابر دشمن را کاهش دهیم با دریافت تندیس زرین تعالی سازمانی شرکت فولاد خوزستان سازمان سرآمد کشور شد همزمان با ایام فرخنده ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) عملیات احداث تونل خط 2 قطار شهری اصفهان آغاز شد معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: تلاش مدیریتی استان کرمانشاه ارتقای سرمایه‌های اجتماعی است کنگره بزرگداشت 6500 شهید استان کرمان برگزار شد نماینده سازمان ملل: جولان بخشی از خاک سوریه است دیدار بی‌ثمر ترامپ با رهبر کره شمالی در هانوی استاندار تهران: رشد آسیب‌های اجتماعی نگران‌کننده است واشنگتن پست:ترامپ درمورد ایران اشتباه کرد همسویی ریاض با لندن علیه حزب‌الله و تضعیف دولت لبنان تجربه‌ای که نباید تکرار شود ثبت‌نام در کاروان‌های حج تمتع 98 آغاز شد