مشکل جلسات کم شورای عالی انقلاب فرهنگی

 شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی سال‌های اخیر، با تصویب برخی اسناد راهبردی، نقشی مهم در حوزه فرهنگ و ارتقای جایگاه این مقوله راهبردی در برنامه‌ریزی های کلان اجرایی داشته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب، راهی طولانی پیش رو دارد. تحولات اخیر در شورا، از جمله تغییر دبیر آن، شاید آغازی بر یک تحول کارگشا باشد؛ تحولی که می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را پیش روی شورا و دستاوردهای آن قرار دهد.در گفت‌وگو با دکتر حسن بنیانیان، رئیس کمیسیون فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به بررسی تأثیر تغییر و تحولات اخیر بر روند بررسی طرح‌ها و به نتیجه رسیدن اسناد در انتظار تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختیم. وی در مصاحبه با خراسان، با تأکید بر این‌که برای مشاهده تأثیر تحولات اخیر، باید منتظر گذر زمان بود، تصریح کرد: حجم محتوایی که قرار است به تصویب برسد، زیاد و تعداد جلسات شورا محدود است. هر 15 روز یک بار، شورا جلسه‌ای برگزار می‌کند که گاه به دلیل مسافرت و گرفتاری مسئولان اجرایی، همین جلسات ماهی دو بار هم به تأخیر می‌افتد. شاید برای رفع مسئله تأخیر، لازم باشد بر تعداد جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیفزاییم تا مصوبات زودتر به نتیجه برسد و مسیر اجرایی خودش را طی کند.
    به تازگی شاهد تحولاتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده ایم و دبیر شورا تغییر کرد. ارزیابی شما از این تغییر چیست؟ آیا می‌توان به واسطه این تغییرات، به بهبود روند بررسی و تصویب طرح‌ها در شورا امیدوار بود؟
امیدواریم که با آمدن دبیر جدید، تغییر و تحولات مثبتی اتفاق بیفتد. با این حال، نباید فراموش کرد که شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک مرکز سیاست گذاری است و تأثیر تغییر و تحولاتی که اتفاق می‌افتد، به این سرعت معلوم نمی‌شود. باید منتظر باشیم تا این تغییرات، در زمان مناسب، تأثیر خودش را بگذارد و با فعالیت دبیر جدید، شاهد تحولات مثبتی در شورا باشیم. من به شخصه، امیدوارم و ان شاءا... شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. برخی از اسناد به تصویب رسیده‌است و تعدادی هم در مسیر تصویب قرار دارد. یکی از برنامه‌هایی که دبیر جدید در حال پیگیری آن است، اجرای نقشه مهندسی فرهنگی است که مقدمات آن فراهم شده است و امیدواریم هر چه سریع‌تر نهایی شود.
    مشخص نیست تنظیم و تصویب نهایی آن تا چه زمانی طول می‌کشد؟


ببینید، چنین اسنادی برای رسیدن به مرحله ابلاغ و نهایی شدن، باید هم از مرحله کمیسیون‌ها عبور کند و هم از مرحله شورا. باید ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی تشکیل شود. رئیس جمهور محترم قول داده‌اند که این اقدام انجام شود و امیدواریم که به زودی، روند تشکیل ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، کلید بخورد.
    نهایی شدن سند تحول علوم انسانی در چه وضعیتی است؟
از جزئیات آن اطلاع دقیق ندارم، اما کلیات آن قبلاً به تصویب رسیده و تهیه محتوای آن مستلزم یک حرکت گسترده و سریع در بین استادان حوزه و دانشگاه است و البته، عزم وزارت علوم برای انجام این مهم نیز، در تسریع روند تهیه محتوا، تأثیرگذار خواهد بود.
    در گفت‌وگویی که حدود شش ماه قبل با دبیرشورای تحول علوم انسانی داشتم، ایشان به نهایی شدن محتوای سند، طی شش ماه آینده اشاره کردند؛ اما ظاهراً هنوز خبری از اتمام و نهایی شدن سند تحول علوم انسانی نیست. چرا در نهایی کردن سند این همه تأخیر داریم؟
باید توجه داشته باشید که حجم محتوایی که قرار است به تصویب برسد، زیاد و تعداد جلسات شورا محدود است. هر 15 روز یک بار، شورا جلسه‌ای برگزار می‌کند که گاه به دلیل مسافرت و گرفتاری مسئولان اجرایی، همین جلسات ماهی دو بار هم به تأخیر می‌افتد. شاید برای رفع مسئله تأخیر، لازم باشد بر تعداد جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیفزاییم تا مصوبات زودتر به نتیجه برسد و مسیر اجرایی خودش را طی کند. البته یک نکته مهم را نباید از یاد ببریم؛ فرهنگ یک مقوله فیزیکی و مکانیکی نیست که بتوان آن را بیرون از وجود انسان به وجود آورد و نهادینه کرد. عمده تحول فرهنگی، در نظام باورهای انسان‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوع، هم مطالبه‌گری مداوم را می‌طلبد و هم ،نیازمند اراده مستمر است. از سوی دیگر، ما باید سازوکارهای ارزیابی متناسب با آن را نیز طراحی کنیم.