دوباره بورس سقوط کرد

آرمان- امیر داداشی: بهار دلچسب بورسی‌ها روز گذشته رنگ و بوی پاییزی به خود گرفت. در حالی که بیشترین ریزش شاخص بازار سرمایه پیش از به 15 مهر 1397 با 7666 واحد بازمی‌گشت، روز گذشته با سقوط 8235 واحدی رکوردی تاریخی از این لحاظ بر جای گذاشت. نگرانی از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، به‌ویژه در بخش پتروشیمی، خروج بخشی از سرمایه از بازار به‌دنبال بالا رفتن نرخ طلا و ارز و عرضه شدید حقوقی‌ها، عمده‌ترین دلیل سقوط شاخص بورس قلمداد می‌شود. با این حال شاخص بورس روز گذشته روی رقم 215‌هزار و 822 واحد ایستاد که در مقایسه با سال گذشته امیدوارکننده است. همچنین بسیاری از کارشناسان این توقف را طبیعی و روزنه‌‌ای برای تنفس شاخص‌ها می‌دانند و معتقدند طی روزهای آینده بار دیگر شاخص‌ها سبزرنگ می‌شوند، اما انتظار می‌رود که از سرعت صعود آنها نسبت به 45 روز اول سال کاسته شود.
بازار سرمایه سال جاری را به‌گونه‌ای آغاز کرد که امیدها برای پیشرانی بورس در اقتصاد زنده شد. با اینکه این بازار از سال 92 تنها 147‌درصد رشد داشته و نتوانسته همگام با رشد 414‌درصدی طلا، 412‌درصدی دلار و 213‌درصدی مسکن حرکت کند، اما با بی‌ثباتی بازارهای موازی اکنون انتظار می‌رود که بخش وسیعی از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران با ورود با بورس، سرعت رشد این بازار را نسبت به سایر بخش‌ها افزایش دهند. در این بین حتی عده‌ای از تحلیلگران نسبت به ورود سپرده‌های بانکی به بورس امید بسته‌اند. چراکه با رکود بازار مسکن، بی‌ثباتی بازار ارز و طلا، اکنون این بورس است که چشم‌انداز روشن‌تری روی پیش‌روی فعالان اقتصاد قرار داده است. حتی عقب‌نشینی 8235 واحدی شاخص‌ بازار سرمایه طی تنها یک روز نمی‌تواند به‌عنوان دست‌اندازی جدی نقش‌آفرینی کند. هجوم سرمایه‌ها از ابتدای سال جاری به این بازار به خوبی توجه مردم به این بخش را نشان می‌دهد. در واقع طی 5/1 ماه ابتدایی سال، قیمت‌ها در بورس با شتابی بالا رشد کرد و صف‌های خرید پایداری تشکیل ‌شد. با اینکه نمی‌توان تاثیر بالارفتن نرخ دلار را بر رشد قیمت سهام شرکت‌های صادراتی را کتمان کرد، اما ایجاد مشوق‌ها و معافیت‌هایی در این بازار نیز جذابیت بورس را افزایش داده‌اند. با این حال روز گذشته صف‌های متراکم بورس کمتر شد و شاخص کل بازار به رهبری سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز افت کرد. هرچند که کوچک‌ترها نگذاشتند شاخص هم‌وزن نیز با افت مواجه شود. بسیاری از کارشناسان عمده دلیل این افت را مربوط به اصلاح قیمت‌ها و نفس‌گیری شاخص‌ها می‌دانند. نزدیک‌شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام و تهدید این کشور نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه پتروشیمی‌ها و رشد قیمت طلا، سکه و دلار از دیگر دلایلی هستند که روز گذشته از جذابیت بورس کاستند تا ورق برگردد. به‌دنبال عقب‌نشینی بورس تمام شاخص‌ها با افت روبه‌رو شدند، طوری که نماگر اصلی بازار در انتهای معاملات در تراز ۲۱۵‌هزار و ۸۲۱ واحدی نشست و شاخص کل هم‌وزن با ۱۲۸۴ واحد افت روبه‌رو شد و به تراز ۴۴‌هزار و ۸۱۶ رسید. دیروز سهم‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران و معدنی و صنعتی گل‌گهر، هر کدام به ترتیب ۶۸۸، ۵۴۶، ۴۰۷ و ۳۴۷ واحد در افت شاخص تاثیرگذار بودند و تنها تک‌سهم‌هایی همچون بانک اقتصاد نوین، سرمایه‌گذاری ملی ایران، بیمه ملت و چند سهم کوچک دیگر سعی کردند شاخص‌های بازار سرمایه را تقویت کنند. در واقع گروه‌هایی که تا چند روز پیش شاهد صف‌های خرید با حجم‌میلیونی تشکیل می‌دادند، روز گذشته در صف عرضه قرار گرفتند و طرف دیگر بازار را تقویت کردند. فلزی‌ها نیز دیروز با روند کاهش قیمت روبه‌رو شدند و در کاهش شاخص نیز تاثیر بسزایی داشتند. حجم معاملات این گروه نسبتا زیاد بود، طوری که ۳۷۷‌میلیون سهم به ارزش ۱۷۶‌میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در گروه ساخت خودرو و ساخت قطعات نیز بیشتر سهم‌ها با افت قیمت مواجه شدند در این گروه هم حجم و ارزش معاملات نسبتا بالا بود. طوری که 4/1‌میلیارد سهم به ارزش بیش از ۲۵۳‌میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. در گروه سرمای‌ گذاری‌ها نیز اکثر نمادها با کاهش قیمت نزدیک پنج‌درصد مواجه شدند، به جز گروه سرمایه‌گذاری ملی ایران که در این گروه تنها نمادی بود که توانست رشد قیمت داشته باشد و صف خرید برای آن تشکیل شد. در گروه محصولات شیمیایی و گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز روند قیمت‌ها همچون دیگر سهم‌های بازار کاهشی بود.
بورس به مدار صعودی بازمی‌گردد
با اتفاقات پیش‌آمده ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم 1450‌میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از پنج‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون سهم و اوراق مالی بود. تعداد معاملات این بازار به رقم ۳۴۳‌میلیون سهم و اوراق مالی رسید. شاخص فرابورس نیز کاهشی بود و به تراز ۲۶۲۳ واحدی رسید. یک کارشناس بازار سرمایه درباره عملکرد بورس گفت: به‌نظر می‌رسد که مسیر نزولی شاخص بورس ادامه‌دار نباشد و با توجه به برگزاری مجامع، شاخص با شیبی آرام به سمت رشد پیش می‌رود. به گزارش ایرنا، مهدی طحانی با بیان اینکه بازار نیاز به استراحت دارد، اظهار کرد: دلار در بازار در حال دست و پنجه نرم کردن با مرز قیمتی 15‌هزار تومان است و با داغ‌شدن معامله در بازارهای موازی مانند طلا، نقدینگی هم به سمت این بازارها رفته است.