همدلی ملی مطالبه مردم از جریان‌های سیاسی

آرمان: مسأله همدلی و انسجام برای مبارزه با دشمن خارجی و تحریم به شاه‌بیت اصلی سخنان مسئولان در روزهای اخیر تبدیل شده است. همه از مردم می‌خواهند که در برابر فشارهای نامحدود اقتصادی که هرروز بیشتر می‌شود تاب بیاورند تا کشور بتواند از گذرگاه حساس تحریم‌ها عبور کند و در نهایت در جنگ اقتصادی با آمریکا پیروز شود؛ اما کسی نمی‌گوید که مردم چه دلایلی برای مقاومت دارند و در شرایطی که از آنها خواسته می‌شود مقاومت کنید، کدام یک از مطالبات آنها پاسخ داده می‌شود. سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون امید دوشنبه 16 اردیبهشت، در نطق میان دستور خود با انتقاد از دخالت در امور شخصی و حریم خصوصی مردم و محدودکردن زمینه دخالت آنان در مقدرات اساسی کشور گفت: «گاه ملت از داشتن مجلس شایسته محروم می‌شود و گاه با ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و صنفی و سیاسی و بستن مسیر بر فعالان و کنشگران عرصه اجتماعی حقوق مردم را تضییع و راه برای عناصر فساد بازمی‌شود ملت از داشتن مجلس شایسته محروم می‌شود.» وی تأکید کرد: «من خودم و همه خدمتگزاران را توصیه می‌کنم به ادای حقوق هر ذی‌حقی و اجرای کامل قانون اساسی که با رأی اکثریت قاطع ملت به تصویب رسیده است. در این راستا چند تذکر ضروری به نظر می‌رسد.» جلودارزاده در تشریح این تذکرات گفت: «مورد اول نقض حقوق و آزادی‌های فردی و اجتماعی ملت است. از دخالت در امور شخصی و حریم خصوصی آنان تا محدودکردن زمینه دخالت آنان در مقدرات اساسی کشور، گاه ملت از داشتن مجلس شایسته محروم می‌شود و گاه با ایجاد محدودیت‌های اجتماعی و صنفی و سیاسی و بستن مسیر بر فعالان و کنشگران عرصه اجتماعی حقوق مردم را تضییع و راه برای عناصر فساد باز می‌شود.» این نماینده مجلس عدم صدور مجوز برای اعتراضات کارگران، حقوق‌ها و اختلاس‌های نجومی و زندانی‌کردن به جرم عقیده را از جمله مسائل مشکل‌زا در کشور توصیف و اظهار کرد: شایسته است اکنون که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم موجبات وفاق ملی را فراهم کنیم.»
آسیب‌های انتخاب بیست‌ویکم
برنامه «زن و جمهوری اسلامی» با سخنرانی فائزه هاشمی، که به همت انجمن اسلامی دانشجویان راه امید دانشگاه اصفهان قرار بود ظهر روز ۱۵ اردیبهشت ماه در دانشگاه اصفهان برگزار شود به‌رغم داشتن مجوز در لحظات آخر لغو شد؛ ایجاد این قبیل ممانعت‌ها در برگزاری برنامه‌ها، مسبوق به سابقه است. از مشهورترین این اتفاقات در سال گذشته می‌توان به برنامه‌ «من بهشتی هستم»، اشاره کرد که به مناسبت گرامیداشت شهید آیت‌ا... دکتر بهشتی، در سالن شریعتی دانشگاه اصفهان در حال برگزاری بود، ولی متاسفانه با تجمع و بروز رفتارهای متضاد با اخلاق، ناتمام ماند. حزب کارگزاران سازندگی ایران در واکنش به این مسأله در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سخنرانی فائزه هاشمی در دانشگاه اصفهان، با فشار لغو شده است. با توجه به اتفاقات اخیر به نظر می‌رسد وزارت علوم و شخص وزیر اراده‌ای در مقابل چنین فشارهایی ندارد و بدون هیچ مقاومتی توصیه‌ها را می‌پذیرد. مدتی پیش نیز طرحی تصویب شد که بر اساس آن اجازه داده شد، تحرکات دانشجویان در فضای مجازی رصد شده و با توجه به آنها تصمیم‌گیری شود. «همدلی ملی» بدون تلاش برای جلب رضایت همه مردم و به‌ویژه دانشجویان که نقش مهمی در عالم سیاست کشور ایفا می‌کند، عملا غیرممکن بوده و به نظر می‌رسد که دولت ملزم به ایجاد تغییراتی در این زمینه است.
چه باید کرد؟


بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که همدلی ملی تنها در شرایطی حاصل می‌شود که همه جریان‌ها، مطالبات مردم را محور اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند و از اقدامات تحریک‌آمیز بپرهیزند. محمدرضا خباز، نماینده ادوار مجلس می‌گوید: «آنهایی که به دنبال آشتی ملی و گفت‌وگوی ملی هستند جنگ اقتصادی را بهتر از دیگران درک کرده و بر ابعاد آن واقف هستند.» محمدتقی فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب تأکید دارد که همدلی یکسویه معنی ندارد و نمی‌توان از مردم خواست که تنها در راه اطاعت و همراهی با ما همدل باشند. محمدعلی نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز معتقد است که همدلی ملی تنها در صورتی حاصل می‌شود که مطالبات مردم در اولویت قرار گیرد.