اقدام مشکوک صداوسیما علیه پروژه‌‌های فروش نفت

 
آرمان: مدتی است وزارت نفت از سوی برخی چهره‌های تندرو متهم می‌شود که مسیرهای فروش نفت را بسته و در فروش نفت موفق عمل نکرده است. خبرآنلاین نوشت؛ علیرضا زاکانی، از نمایندگان سابق مجلس در برنامه تلویزیونی سلام صبح بخیر اتهامات متعددی را به بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت وارد کرد و گفت که او تنها تمایل به خام‌فروشی دارد. این چهره اصولگرا اظهارکرد: رویکرد زنگنه تنها به سمت آمریکا و اروپا است و همین باعث شده که قراردادهای ایران با چین، هند، ترکیه، روسیه، پاکستان و برزیل روی زمین مانده است. از سویی دیگر، سعید جلیلی چهره دیگر اصولگرا و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز حملات گسترده‌ای را علیه زنگنه و وزارت نفت در روزهای اخیر کلید زده است. او مدعی شد که در زمان دولت احمدی‌نژاد و در سال‌های ۹۱ و ۹۲ میزان فروش نفت یک تا 5/1 میلیون بشکه در روز بوده است؛ ادعایی که البته با واقعیت تفاوت زیادی است. اما همه این حمله‌ها به وزارت نفت شاید از اینجا نشأت گرفته باشد که زنگنه معتقد است که به دلیل شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نباید راه‌های فروش نفت را فاش کند تا مورد سوءاستفاده دشمن قرار گیرد. زنگنه در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» درباره فروش نفت گفته بود: اگرچه در مساله فروش نفت انعطاف داریم اما این به این معنا نیست که بی‌حساب و کتاب کار کنیم، همه چیز امضا شده و مشخص است. این نیست که روی یک کاغذ سیگار بنویسم و به دست کسی دهم! همه چیز مشخص است و به طور سرّی نگهداری می‌شود.
اقدام حیرت‌انگیز سیما!
در اقدامی عجیب برنامه صبحگاهی دیروز شبکه سه‌سیما، کشتی سالینا را که در حال دور زدن تحریم نفتی بود تا خود چین مسیریابی و مسیر دور زدن تحریم نفتی اعلام کرد! مجری شبکه سه در این رابطه می‌گوید با همکاری یک تیم خبری یک‌میلیون بشکه نفت تحویل چینی‌ها شده است. او در ادامه با نشان‌دادن تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به‌نام سالینا تمام ریز اطلاعات یک معامله نفتی را افشا کرد. به نوشته ‌ایسنا؛ این در شرایطی است که مسئولان بر محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات فروش نفت تاکید می‌کنند تا مبادا طرف آمریکایی جلوی راه‌های فروش نفت را بگیرد. حال این سوال مطرح می‌شود که این موضوع چه ارتباطی به یک برنامه صبحگاهی دارد و رسانه رسمی کدام کشور هویت خریدار نفت تحریمی‌اش را تایید می‌کند و ریسک خرید را برای مشتری بالا می‌برد؟ «جماران» نیز نوشته است: در پی اقدام عجیب برنامه‌ شبکه سه صداوسیما در پخش گزارشی مبنی بر جزئیات فروش نفت ایران با ذکر ریز اطلاعات و انتقاد از انتشار آن توسط رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های مجازی به دلیل سوءاستفاده دشمنان، روابط عمومی برنامه صبحگاهی این شبکه با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: «فرضیه افشای اسرار مملکتی و نقض محرمانه‌بودن این رویداد به‌کلی مردود است و قبلا این اطلاعات به صورت گسترده و با زبان انگلیسی [در رسانه آمریکایی فایننشال تایمز] رسانه‌ای شده است.» ایسنا نیز در واکنش به این بیانیه نوشته است: این بیانیه عذر بدتر از گناه است. با توجه به تأکیدات چندین‌باره وزیر نفت برای عدم انتشار اطلاعات خرید و فروش نفت ایران و سوءاستفاده مقامات آمریکایی از اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های ایرانی علیه کشور، انتشار این اطلاعات توسط «رسانه ملی» قابل توجیه نیست.


ابعاد ماجرای تایید خبر
درحالی که روابط عمومی برنامه مذکور در بیانیه خود از بازنشر خبر فایننشال تایمز خبر می‌دهد که مجری برنامه به‌صراحت می‌گوید: در پی «همکاری» دوستانش با یک تیم خبری به این نتایج رسیده است، اما پس از انتشار ویدئوی فوق در رسانه‌ها و انتقادها از افشای اطلاعات فروش نفت که بارها از سوی مقامات کشور بر محرمانه نگه‌داشتن آن تاکید شده است، صفحه توئیتری سایت «تانکر تراکرز» که تصاویر گزارش برنامه «سلام صبح به‌خیر» برگرفته از آن است، به تایید گزارش خود از سوی تلویزیون ایران اشاره کرد و نوشت: «و خبر دیگر اینکه: گزارش ما در مورد صادرات مخفی نفت ایران در طول ماه مه سر از تلویزیون ایران درآورد. در حفظ اطلاعات سری ناموفق بودند!» بخشی از صداوسیما در اقدامی ناشیانه در حالی به این سایت استناد می‌کند که اطلاعات خاصی از گردانندگان و نیت عوامل آن وجود ندارد و تنها می‌توان دریافت که از سال 2016 در تورنتوی کانادا مشغول به فعالیت هستند. برنامه مذکور حتی در ابتدای گزارش خود تصویری از صفحه توئیتری این سایت را می‌آورد که ارتباطی با گزارش‌شان ندارد. با این اوصاف انگیزه عوامل برنامه صبحگاهی شبکه سه از استناد به این سایت مشخص نیست. یکی از عوامل اجرای این برنامه در صفحه اینستاگرامی خود با فرار رو به جلو و بدون آنکه به اشتباه خود اذعان کند نوشت: فراموش نکنیم که صداوسیما در یک ایده آشنا، باید همچنان سیبل حملات مدافعان دولت باشد. بعدا بیشتر خواهم نوشت.» این اظهارات تلویحا به معنی اعلام موضع صداوسیما به‌عنوان مخالف دولت است که مطابق قانون بایستی بی‌طرف باشد. بدیهی است سازمان صداوسیما بایستی نسبت به این اظهارات نیز پاسخگو باشد. در عین حال، که رسانه بی‌نام و نشان «تانکر تراکرز» برای اثبات ادعای خود، از تایید خبر توسط صداوسیما خبر می‌دهد، مسئولان رسانه ملی بایستی در برابر سوال‌های افکار عمومی پاسخگو باشند. البته زحمات کارکنان این سازمان که نام ملی را به یدک می‌کشد بر کسی پوشیده نیست اما بخش‌هایی از رسانه ملی بایستی در انتشار محتوا دقت بیشتری به خرج دهند، به‌ویژه در بحث منافع ملی که اثرات بسیار جدی و وسیع در پی خواهد داشت.