رئیسی در جاده عمل به وعده

آرمان- یاسمین طالقانی: دیروز لبخند رضایت بر لبان بسیاری از اقشار هویدا بود چرا که شعار اصلاح در قوه قضائیه را باور کردند که نمونه خبر تغییراتی در مدیریت زندان‌های استان تهران است که به دلیل قتل یک زندانی در زندان فشافویه بود که در 20 خرداد زندان فشافویه با روزهای دیگر تفاوت داشت؛ برخی زندانیان حیرت‌زده و برخی دیگر در تقلای توجیه قتل علیرضا شیرمحمدعلی بودند. علیرضا شیرمحمدعلی زندانی 21 ساله در زندان فشافویه مورد حمله دو قاتل سابقه‌دار قرار گرفت و با 30 ضربه مجروح شد و فوت کرد که به گفته رئیس سازمان زندان‌ها اقدام به قتل زندانی فشافویه در ۹۰ ثانیه رخ داد که جامعه متاثر از ناامن بودن زندان بود که سازمان زندان‌ها چنین توضیح داد: «مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ در حال حاضر محل نگهداری تعدادی از متهمان و محکومان جرائم علیه اشخاص، جرائم علیه اموال و مالکیت و جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی می‌باشد، لذا طرح این موضوع که آن ندامتگاه صرفاً محل نگهداری زندانیان خطرناک باشد موضوع صحیحی نیست. از گذشته تاکنون موضوع تفکیک محکومان از متهمان و طبقه‌بندی زندانیان بر اساس نوع جرائم آنان، اجرا گردیده است، لذا این تصور که زندانیان جرائم امنیتی با سایر مجرمین از جمله افراد شرور و خطرناک در یک مکان و در کنار یکدیگر نگهداری می‌شوند امری نادرست است.» اما این توضیحات تمام آنچه نبود که جامعه انتظار داشت. در همین راستا غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه گفت: «پرونده قتل مرحوم علیرضا شیرمحمدعلی با حساسیت و جدیت تمام توسط دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی و همانند برخی پرونده‌های ویژه دیگر با گذشت 48 ساعت از وقوع قتل، تحقیقات دادسرایی آن انجام و پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع که در دادگاه نیز به‌صورت ویژه و در حداقل زمان قانونی رسیدگی خواهد شد.
تحقق برکناری مقصر
مهم‌ترین پیگیری قتل جوان 21 ساله از که سوی رئیس قوه قضائیه صورت گرفت، آیت‌ا... رئیسی گفت: «درباره حادثه تلخ زندان فشافویه به‌سرعت هیات سازمان زندان‌ها اعزام شد؛ دادستانی تهران هم تیم مربوط به خود را فرستاد و بنده هم از طریق دادستانی کل افرادی را اعزام کردم. دو نکته اساسی وجود دارد؛ اول جنایتی که رخ داده و به‌سرعت کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شد. هیاتی را هم به حضور خانواده مقتول فرستادم تا قول دهند که فوراً به پرونده رسیدگی خواهد شد. مساله مهم‌تر کوتاهی و غفلت احتمالی مأموران در زندان است که باید فوراً رسیدگی شود. حتماً مسئولی که کم‌کاری کرده است برکنار خواهد شد و به توبیخ اکتفا نمی‌کنیم. باید با حوادث هم سریع، هم دقیق و هم حق‌خواهانه برخورد کنیم. برخورد سریع و عبرت‌آموز و توأم با پیشگیری بسیار مهم است» که دیروز این وعده عملیاتی شد. خبرگزاری تسنیم صبح دیروز مدعی شد «پس از تعیین کمیته ویژه از سوی رئیس قوه‌قضائیه به منظور بررسی علت قتل یک زندانی به نام شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ، نتیجه تحقیقات روشن و به رئیس قوه‌قضائیه اعلام شده است. برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران، نتیجه بررسی‌های این کمیته بوده است. همچنین شنیده می‌شود رئیس زندان تهران بزرگ و اندرزگاه محل نگهداری شیرمحمدعلی نیز از مسئولیت خود برکنار شدند» و پس از آن میزان نوشت؛ سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دربار نتیجه گزارش هیات تحقیق و تفحص در مورد قتل یک زندانی امنیتی در زندان تهران بزرگ و برکناری مدیرکل زندان‌های استان تهران بر اثر گزارش‌های این هیات اظهار کرد: این پرونده رسیدگی شد و در نوبت دادگاه است. سه هیات تشکیل شده که بررسی‌های خود را انجام داده‌اند و گزارش آن را محضر ریاست قوه قضائیه تقدیم کردند که تصمیم گرفته شد با برخی پرسنل در آن بند برخورد شود. محسن اسماعیلی افرود: برخی از مدیران در این ارتباط جابه‌جا شدند. قوه قضائیه با تخلفات هیچ تعارفی ندارد که اگر در داخل مجموعه ما تخلفی صورت گیرد اولین مدعی آن قضات و مسئولان قضایی هستند و سنگین‌تر از سایرین با آنها برخورد می‌شود که وی خبر داد: رئیس زندان برکنار شده است و مدیرکل زندان‌های تهران جابه‌جا شد.
تغییر برای تقصیر؟


نکته قابل تامل آنجاست که ایلنا دیروز نوشت: «سیدحشمت‌ا... حیات‌الغیب به جای مصطفی محبی به عنوان مدیرکل زندان‌های استان تهران منصوب شد. حیات‌الغیب پیش از این مدیرکل زندان‌های استان فارس بود. این تصمیم با دستور جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها اتخاذ شده است. اگرچه این تصمیم پس از ماجرای قتل شیرمحمدعلی در زندان فشافویه اتفاق افتاده است اما روابط عمومی سازمان زندان‌ها در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد که رفتن محبی از سازمان زندان‌های استان تهران که تقریبا بعد از تعطیلات عید نوروز نهایی شده بوده و ارتباط چندانی به این ماجرا نداشته است!» به هر حال با توجه به اظهارات سخنگوی قوه قضائیه مشخص است که این قوه مماشاتی با مقصران ندارد و وعده‌ها و برنامه‌های آیت‌ا... رئیسی محقق خواهد شد که نمونه اخیر آن تغییر و تحول‌ها در مدیریت زندان‌هاست.