این نسل سال‌ها به کشور خدمت می‌کند

شهروند| مرحله کشوری هفتمین دوره المپیاد آماده در گروه پسران، سه‌شنبه شب با انتخاب تیم‌های برتر به نقطه پایان رسید. مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات با حضور رئیس جمعیت هلال‌احمر درحالی برگزار شد که تیم استان البرز توانست 30استان دیگر را در مجموع آیتم‌های هشتگانه امدادونجات و آیتم‌های جنبی شکست دهد و عنوان قهرمانی المپیاد آماده هفتم را از آن خود کند. تیم‌های سیستان‌وبلوچستان و مرکزی به صورت مشترک دوم شدند و مقام سوم هم به تیم استان بوشهر رسید. همچنین در هر کدام از آیتم‌های مسابقات و بخش‌های جنبی، تیم‌های اول تا سوم مشخص شدند. دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در اختتامیه این مسابقات با تقدیر از هلال‌احمر مازندران به‌عنوان مسئول برگزاری هفتمین دوره مسابقات آماده گفت: «جا دارد از سرپرستان تیم‌های شرکت‌کننده، مربیان، داوران، مدیران، رئیس و معاون سازمان جوانان و سایر کسانی که در برگزاری این مسابقات نقش دارند، تشکر کنم.» پیوندی با اظهار امیدواری نسبت به گسترش طرح دادرس و ارایه خدمت شایسته به کشور گفت: «حوادث تلخ زیادی در کشور رخ داده است که سیل اخیر، زلزله کرمانشاه، زلزله بم و… ازجمله آنهاست. در دل این حوادث تلخ، شیرینی خاصی هم وجود دارد. در فروردین امسال شاهد سیلی ویرانگر بودیم که موجب شد بسیاری از هموطنانمان خانه و کاشانه خود را از دست بدهند، اما این سیل به سیل مهربانی تبدیل شد و همدلی، محبت و برادری را میان تمام ملت ایران مستحکم کرد.»
دادرس به ما کمک می‌کند استعدادهای برتر را کشف و به جامعه معرفی کنیم
وی همچنین با اشاره به علت و تاریخچه شکل‌گیری طرح دادرس گفت: «۱۵ آذر‌ سال ۹۱ در شین‌آباد اتفاق بدی افتاد و ۲۷دانش‌آموز در آتش سوختند و متاسفانه دو نفر از آنها جان خود را از دست دادند، ۲۵ نفر دیگر هم با وجود انجام عمل‌های متعدد همچنان آثار جراحت آتش‌سوزی را در صورت و بدن خود دارند. پس از آن اتفاق بود که هلال‌احمر به این فکر افتاد تا فعالیتی آموزشی در مدارس شکل دهد تا دانش‌آموزان برای سلامت خود و مواجهه با مخاطرات آماده شوند. در همین زمینه طرح دادرس از‌ سال۹۲ در مدارس آغاز شد و امسال برگزاری هفتمین دوره آن را شاهد هستیم.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به آمار آموزش‌دیدگان در طرح دادرس گفت: «بیش از ۲‌میلیون دانش‌آموز در این طرح آموزش دیده‌اند و این میزان بسیار قابل قبول است. نسلی این آموزش‌ها را فرا گرفته که قرار است سال‌ها زندگی سالم داشته باشند و به کشور خدمت کنند.» وی تاکید کرد: «طرح دادرس به ما کمک می‌کند استعدادهای برتر را کشف و به جامعه معرفی کنیم. دادرس به گروهی آموزش می‌دهد که می‌توانند پایه‌گذار فردای ایران اسلامی باشند و امیدوارم با گسترش این طرح بتوانیم محیط بانشاطی را فراهم کنیم و با کمک یکدیگر جامعه‌ای دوست‌داشتنی را رقم بزنیم و امیدوارم با کمک شما، سرپرستان تیم‌ها و داوران، مدیران و داوطلبان بتوانیم این طرح را گسترش دهیم.»
دادرس به بلوغ رسیده و می‌توان آن را گسترش داد


شهاب‌الدین صابونچی، رئیس سازمان جوانان نیز در این مراسم اظهار کرد: «فعالیت‌های مرتبط با این دوره طرح دادرس از حدود ۱۰ ماه پیش آغاز شد و ۷ مهر ۹۷ هفتمین دوره طرح دادرس را آغاز کردیم. این طرح در ابتدا با چند ماه آموزش‌های طرح ملی و سپس مسابقات آماده در مراحل مختلف آغاز شد و خوشحالیم با برنامه‌ریزی و تلاش هلال‌احمر مازندران، مرحله کشوری را در بخش پسران برگزار کرده و اختتامیه متفاوتی هم داشتیم.» وی افزود: «زمانی این‌که در فضایی جدید تمام ۳۱ استان را در یک مراسم داشته باشیم، دست‌نیافتنی جلوه می‌کرد، اما خدا را شکر با حمایت‌های رئیس و دبیرکل جمعیت این اتفاق رخ داد.»
رئیس سازمان جوانان با بیان این‌که همه تیم‌هایی که در مرحله کشوری حضور یافتند، برگزیده هستند، گفت: «همه شما شانس اول‌شدن را داشتید، اما اینجا در قیدوبند رتبه‌بندی‌ها نیستیم و شما برگزیده‌هایی از یک مجموعه بزرگ هستید، این‌که ۳۱ تیم از میان ۸‌هزار تیم انتخاب شود، امتیازی برجسته است، ضمن این‌که این مسابقات فرصتی است تا در کنار رقابت؛ رفاقت کنید و خاطرات تلخ و شیرینی را رقم بزنید.» وی از سرپرست تیم‌های دادرس تقدیر کرد و گفت: «این افراد مسئولیت بسیار سختی دارند و از رئیس جمعیت هم درخواست دارم همان‌طور که همیشه حمایت کردند و نگاه مثبتی دارند نسبت به سرپرستان اردویی نیز نگاه ویژه‌ای داشته باشند.»
سامانه جدید عضویت جوانان و داوطلبان به‌زودی رونمایی می‌شود
صابونچی به زمینه‌های موجود برای توسعه طرح دادرس اشاره کرد و گفت: «نگاه ارزشمندی از سوی رئیس جمعیت و همچنین مسئولان آموزش‌وپرورش به این طرح وجود دارد و با این شرایط می‌توان امیدوار بود که طرح دادرس را از نظر کمی و کیفی توسعه و مدارس بیشتری را تحت پوشش قرار داد؛ ضمن این‌که این طرح پس از هفت‌سال به بلوغ نسبی رسیده و می‌توان مراحل جدیدتری را به آن وارد کرد.» به گفته صابونچی سرمایه‌گذاری در طرح دادرس به‌صرفه است و آینده جمعیت هلال‌احمر و کشور را بیمه خواهد کرد. رئیس سازمان جوانان همچنین خبر خوشی به جوانان داد و گفت: «سامانه جدید عضویت اعضای جوانان و داوطلبان آماده شده و به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید و عضویت از طریق این سامانه ساده‌تر و روان‌تر می‌شود.»
بیش از 2میلیون دانش‌آموز مهارت‌های دادرس را فراگرفته‌اند
سعید بابایی، معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان نیز در این مراسم اظهار کرد: «طرح دادرس از هفت‌سال قبل آغاز شد و امروز در جایی ایستاده‌ایم که بیش از ۲‌میلیون دانش‌آموز مهارت‌های امدادی و کمک‌های اولیه را فرا گرفته‌اند.» وی افزود: «اگر دادرس و مسابقات آماده امروز به این مرحله رسیده است، برای فعالیت تمامی اعضای سازمان جوانان در این طرح است. تنها در ‌سال تحصیلی ۹8-۹7 بیش از ۳۰۰‌هزار دانش‌آموز آموزش دیدند و بیش از ۱۶‌هزار تیم ۱۴ نفره آماده در مدارس کشور تشکیل شد. این ۱۶‌هزار تیم در رقابت‌های درون مدرسه، شهر و شهرستان و استان رقابت کردند تا این‌که ۳۱ تیم در هر بخش پسران و دختران به مرحله کشوری رسید. این ۳۱ تیم نماینده ۱۶‌هزار تیمی است که در ابتدا تشکیل شد.»
معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان به تربیت مربیان دادرس اشاره کرد و گفت: «در کنار این دانش‌آموزان سالانه حدود یک‌هزار مربی جوان هم داریم که به این افراد آموزش می‌دهند. دادرس، تنها طرح دانش‌آموزی نیست؛ بلکه طرحی است که میان کانون‌های مختلف سازمان جوانان حلقه‌هایی را ایجاد می‌کند.» وی با اشاره به این‌که ۴۰ داور مسابقات از میان بیش از ۳۰۰ داور کشوری انتخاب شدند و ۴۰ داور نیز داوری بخش دختران را به عهده دارند، گفت: «اگر این جوانان داوری‌ها را انجام می‌دهند، باید به نقطه ثقل تمام آنها اشاره کنیم که پیر فرزانه و پیشکسوتی است که به‌عنوان رئیس کمیته فنی فعالیت می‌کند و باعث شده مسابقات به خوبی به پایان برسد.» معاون دانش‌آموزی سازمان جوانان به میزبانی استان مازندران اشاره کرد و گفت: «سه استان این امکان را داشتند که در بحث اجرایی به ستاد سازمان جوانان کمک کنند و یکی از آنها قطعا استان مازندران است که این مسابقات را برگزار کرد.»
 پوشیدن لباس دادرس افتخار است
مجتبی اکبری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مازندران نیز گفت: «با افتخار اعلام می‌کنم فعالیت‌های ما برای توسعه مشارکت جوانان رقم می‌خورد و باید از دوستان فعال در جمعیت هلال‌احمر استان، معاون جوانان و روسای شعب که در میزبانی این مسابقات کمک کردند، صمیمانه تشکر کرد.» وی گفت: «برای دادرسان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم همه آنها در تمام مراحل زندگی موفق باشند. پوشیدن لباس دادرس یک افتخار است و همه شما برنده هستید؛ برای ما برنده‌بودن در خدمت‌رسانی به مردم است.» در پایان این مراسم جوایز تیم‌های برتر در بخش‌های مختلف و تیم‌های برتر هفتمین دوره مسابقات به آنها اهدا شد. گفتنی است در این مراسم شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران، حیدری تفرشی نماینده مجلس و عضو شورایعالی جمعیت هلال‌احمر نیز حضور داشتند.