یارانه گاز هم برای تولید بیت‌کوین حذف شد



عطیه لباف
خبرنگار


وزرای کابینه دوازدهم عصر یکشنبه در جلسه‌ای با ریاست حسن روحانی درباره ارزهای مجازی تصمیم نهایی خود را گرفتند. بر این اساس استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده قانونی و به‌عنوان یک فعالیت صنعتی پذیرفته شد؛ اما با رعایت قید و شرطی.
نخست؛ گرفتن مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت است که استخراج‌کنندگان بر مبنای آن باید فعالیت خود را ثبت کنند.
دوم آنکه استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان باشد. یعنی دولت و سیستم بانکی کشور قصد حمایت و ضمانت آن را ندارد. سوم؛ بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست و در ایران به‌عنوان اعتبار محسوب نمی‌شود. و چهارمین شرط؛ مربوط به موضوع مالیات است. در این باره دولت می‌گوید: این فعالیت مانند سایر فعالیت‌های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است.
اما الزامات دیگری نیز برای استخراج رمزینه ارزها که معروف‌ترین آن بیت‌کوین است، وجود دارد. آن هم مربوط به انرژی مصرفی از جمله برق و گاز است.
به بیت‌کوین یارانه نمی‌دهیم
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از بخش‌های دیگری از تصمیم دولت می‌گوید: «از زبان سخنگوی دولت شنیده‌ام که علاوه بر برق، یارانه گاز هم برای استخراج ارز مجازی حذف خواهد شد تا استخراج‌کنندگان بیت کوین از سوخت یارانه‌ای برای تولید برق استفاده نکنند. با سوخت غیر یارانه‌ای هم کسب و کار این بخش سودآور است هرچند که آنها به‌دنبال رانت سوخت ارزان هستند.»
وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ادامه می‌دهد: «محل‌های خاصی نیز برای استخراج بیت کوین و هر نوع ارز مجازی دیگر مشخص خواهد شد تا استخراج‌کنندگان در آنجا فعالیت کنند. به نظر می‌رسد که روز چهارشنبه هفته جاری پرونده آن بسته و بررسی‌ها تمام شود.» هنوز این تصمیم تصویب نشده و ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است و ما همچنان در حال برخورد با استخراج‌کنندگان ارز مجازی هستیم که از انشعاب غیر مجاز برای این کار استفاده می‌کنند. تاکنون بیش از 150 مگاوات کشفیات داشته‌ایم و این روند تا زمان تعیین تکلیف نهایی ادامه خواهد داشت.»
 رجبی مشهدی توضیح می‌دهد: «تعرفه برق مصرفی این صنعت هم هنوز نهایی نشده اما آخرین تصمیم نرخ صادراتی برق بوده است. بعد از اخذ مصوبه روش‌های شناسایی سختگیرانه‌تر خواهد شد. تاکنون با گزارش‌های مردمی، افزایش مصرف برق و سر و صدای ماینرها (دستگاه‌های استخراج بیت کوین) سراغ استخراج‌کنندگان می‌رفتیم اما با اخذ مصوبه شرایط سختگیرانه‌تر و نظارت‌ها همراستا با گزارش‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواهد شد. گفته می‌شود که تولید هر بیت‌کوین معادل مصرف برق 24 سال یک مشترک خانگی در تهران است. در حال حاضر قیمت فروش برق یارانه‌ای در ایران از 20 تومان تا 70 تومان برای هر کیلووات ساعت است و میانگین 500 تومان یارانه به برق پرداخت می‌شود. هر بیت‌کوین 72 هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و در زمان تنظیم این گزارش 9479 دلار ارزش هر
بیت کوین بود.
تجربه کشورهای دیگر
برخورد با پدیده ارز مجازی که کمتر از یک دهه از عمر آن در ایران می‌گذرد، در ماه‌های اخیر شدت گرفت. تقریباً در تمام دنیا این اتفاق افتاده است. برخی از کشورها شروط خود برای فعالیت رمزینه ارزها را اعلام کرده‌اند و برخی هم در حال کار روی این موضوع هستند.
کشورهایی مانند چین و گرجستان و امریکا که پیشتازان تولید بیت کوین بوده‌اند، حتی در مبادلات خارجی نیز از این ارز استفاده کرده‌اند و ارز مجازی را وارد فرآیند تجارت کرده‌اند. روسیه و ترکیه هم در حال بررسی و نهایی‌سازی هستند. اما تمام این کشورها یک تفاوت با ایران دارند که تصمیم‌گیری را برای آنها آسان کرده بود؛ آن هم انرژی یارانه‌ای نظیر برق و گاز است که در این کشورها وجود ندارد و حتی قیمت فروش آن بالاتر از قیمت تمام شده است.