سایر آسیب‌ها را دریابید

چند وقتی است که باز هم زمزمه‌هایی از آلایندگی‌های ازن به گوش می‌رسد که سبب به‌وجود آمدن برخی نگرانی‌ها درباره این موضوع شده است. بنابراین لازم می‌دانم نکاتی را در این باره مطرح کنم. لایه‌ای در استراتسفر سطح زمین وجود داردکه متاسفانه در اثر استفاده بیش از حد از دستگاه‌های سرمایشی که نوعی از ترکیبات و مشتقات گاز فلور را در اتمسفر منتشر می‌کند و همچنین موادی که در اسپری‌ها و افشانه‌ها وجود دارد، تخریب شده است، این مسئله در طول نیم قرن نخست قرن بیست و یک و اواخر قرن بیستم به شدت تشدید شد و باعث شد که به اصطلاح لایه ازن سوراخ شود؛ یعنی این که قطر آن بسیار بسیار کم شود و این سبب شد تا بخشی از تشعشعات خورشیدی وارد سطح زمین شده و به انواع و اقسام بیماری‌ها و سرطان‌ها دامن بزند.
یکی از اولین کنوانسیون‌هایی که زیر نظر سازمان ملل تشکیل شد کنوانسیون منترو نام داشت و وظیفه آن هم سر و سامان بخشیدن به صنایعی بود که منجر به تاثیر بر لایه ازن می‌شد. خوشبختانه ما توانسته‌ایم که در کمتر از 2 دهه با تغییری که در مواد ایجاد کردیم مخصوصا در تولید یخچال‌ها و افشانه‌ها، تا حد زیادی این مسئله را تسکین بدهیم.
شاید یکی از موفق ترین دستاورد‌های بشری برای مهار یک بحران محیط زیستی همین کنوانسیون منترو است و ایران به خاطر عملکرد خوبش در این ماجرا رسما از سازمان ملل جایزه
دریافت کرد.