آمریکا و گاندوسازان همنوایی یا سوء تفاهم؟!

آفتاب یزد-رضا بردستانی: پمپئو ایتالیایی تبار است؛ متولد اورنج، کالیفرنیا ۱۹۶۳، وکیل است و بازرگان. از مهمترین مشاغل به غیر از حرفه‌ی بازرگانی و وکالت، اداره کننده ارشد سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا ـ سیا ـ به مدت یک سال، عضویت در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از حوزه انتخابی چهارم کانزاس به مدت ۶ سال و از ۲۶ آوریل ۲۰۱۸ ـ پس‌از کناره‌گیری رکس تیلرسون ـ به عنوان هفتادمین وزیر امورخارجه آمریکا مشغول به کار شد.

>پمپئو: دوست دارم به ایران سفر کرده
و با مردم مستقیماً گفت‌وگو کنم


وزیر امور خارجه‌ی آمریکا که روزگاری در یک سخنرانی در دانشگاه «ای.اند.ام» در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفته بود: «شعار دانشگاه نظامی «وست پوینت» ـ محل تحصیل من ـ این بود: دروغ نگو، فریبکاری نداشته باش و دزدی مکن و همچنین کسانی که مرتکب این‌ها می‌شوند را تحمل نکن. اما در «دوره دشوار» ریاست من بر سیا، دروغ می‌گفتیم، فریبکاری و دزدی هم می‌کردیم. ما برای یادگیری این‌ها یک دوره کامل آموزشی داشتیم.»؛ اوایل مرداد1398 ـ سوم مردادـ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ گفته مایل است در میانه تنش ‌در خاورمیانه به ایران سفر کرده و با مردم این کشور مستقیم گفت‌وگو کند. وزیر خارجه آمریکا گفته است: «من از این فرصت که بتوانم مستقیماً با مردم ایران صحبت کنم، استقبال می‌کنم. من مایلم این شانس را داشته باشم که به آن جا بروم...
نکته قابل تامل، در این درخواستِ قابل بررسی پمپئو خلاصه نمی‌شود بلکه وی در همان گفت‌‌و‌گو و بعد از مطرح کردن «درخواست آمدن به ایران و گفت‌‌و‌گوی مستقیم با مردم ایران» در ادامه، هم از تحریم‌های جدید آمریکا علیه مردم ایران دفاع کرده و هم آن را بخشی از کمپین «فشار حداکثری» بر مردم ایران به منظور تغییر سیاست خارجی این کشور از طریق فشارهای اقتصادی دانسته است.
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا سال گذشته به طور یک طرفه از توافق اتمی شش کشور جهان با ایران خارج شد و از آن پس تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اعمال کرده است.

>دروغ و تناقض، آموزه‌ای
بر جای مانده از دوران سیا!
پمپئو صرفاً در دورانی که اداره‌کننده ارشد سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا ـ سیا ـ بوده، دروغگو و فریبکار نبوده زیرا در دورانی که جانشین تیلرسون هم شد همچنان به دروغگویی و فریبکاری ادامه می‌دهد؛ گویی همچنان اداره‌کننده ارشد سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا است و با حفظ سمت وزارت امور خارجه آمریکا را اداره می‌کند!
او یک روز مدعی می‌شود که:«ایران آماده مذاکره بر سر برنامه موشکی است» و روزی دیگر از «آمادگی ایالات متحده برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران» پرده برداری می‌کند. او در حالی که می‌گوید:«فشار بر ایران تا شروع مذاکرات ادامه خواهد یافت» به این نکته نیز اشاره دارد که: «آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست» و این یعنی پمپئو بیشتر از آن که دچار توهم «ایران هراسی» شده باشد دچار آموزه‌های سیا یعنی «تناقض و دروغگویی» است واگرنه کسی که از «آمادگی بدون پیش شرط جهت مذاکره» سخن به میان می‌آورد که نباید از «قاعده فشار» برای رسیده به اهداف خود سخن بگوید!

>اگر پمپئو می‌خواهد
با مردم ایران سخن بگوید ما آماده‌ایم!
یک بار دیگر متن مصاحبه‌ی وزیر امور خارجه آمریکا با شبکه بلومبرگ را مرور می‌کنیم:«من از این فرصت که بتوانم مستقیماً با مردم ایران صحبت کنم، استقبال می‌کنم. من مایلم این شانس را داشته باشم که به آن جا بروم، نه برای تبلیغ و پروپاگاندا بلکه برای گفتن واقعیت به مردم ایران...» پمپئو می‌خواهد به ایران بیاید و در یک فرصت مغتنم با مردم ایران سخن بگوید، او تاکید دارد که می‌خواهد واقعیت‌ها را به مردم بگوید. روزنامه آفتاب یزد به عنوان باسابقه ترین روزنامه اصلاح طلب که متعلق به هیچ حزب، جناح یا چهره‌ی سیاسی نیست و مشیِ مستقلی دارد و خود را یکی از مردمی ترین روزنامه‌های کشور می‌داند اعلام آمادگی می‌کند تا با حضور کارشناسان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بین‌الملل سوالات خود را با مایک پمپئو در میان بگذارد و محتوای این مصاحبه را بدون سانسور در اختیار مردم و افکار عمومی قرار دهد اگر هدف او از طرح چنین درخواستی، حضور در رسانه‌ای خاص و بازی سیاسی و روانی نباشد!
روزنامه آفتاب یزد به اندازه 40 سال ـ 4 دهه ـ سوالات بی جواب آماده کرده است تا هم دروغگویی و تناقض آشکار سیاست‌های خصمانه آمریکا مشخص شود و هم بی پشتوانه بودن درخواست گفت‌‌و‌گوی مستقیم وزیر امور‌خارجه‌ی آمریکا با مردم ایران!
روزنامه آفتاب یزد سوالات خود را از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی شروع خواهد کرد؛ از چرایی بلوکه کردن اموال و دارایی‌های ایران که متعلق به مردم ایران بود خواهد پرسید، از دلیل حمایت آمریکا از صدام که ۸ سال جنگ ناخواسته را به ایران تحمیل کرد خواهد پرسید، از سیاست‌های خصمانه‌ای خواهد پرسید که طی چهار دهه ایرانیان را در سختی و مشقت فراوان انداخت...
شاید پمپئو بگوید من پاسخ‌گوی گذشته نیستم! از همین دوران معاصر خواهیم پرسید، از چرایی خروج از برجام به عنوان یک توافقنامه بین‌المللی که حاصل ۱۲ سال مذاکرات نفس‌گیر بود، از تحریم‌های سختگیرانه و بی دلیل خواهیم پرسید که نه غیر مستقیم که مستقیم مردم ایران را تحت فشار قرار داده است. اگرچه آمریکا هدف خود از این تحریم‌ها را تحت فشار قرار دادن حکومت ایران می‌داند اما به گواه همه کارشناسان داخلی و بین‌المللی ـ حتی آمریکایی! ـ این تحریم‌ها به شدیدترین شکل ممکن مردم ایران را دچار گرفتاری‌های عجیب و غریبی کرده است که جرمشان همراهی با حاکمان مردمی خود و خواستار استقلال و آزادی است.
قطعا پمپئو به آفتاب یزد پاسخ خواهد داد که دلیل تحریم دارویی و غذایی ایران نمی‌تواند فشار بر حاکمیت باشد که برعکس نشانه دشمنی آمریکا با مردم ایران است! قطعاً پمپئو در پاسخ به آفتاب یزد از دلیل تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری که جان مسافران را به خطر می‌اندازد پرده برداری خواهد کرد، پمپئو حتما پاسخی به این سوال خواهد داشت که در کجای جهان ایران منافع آمریکا را به خطر انداخته است که آمریکا به خود اجازه می‌دهد تمام منطقه خاورمیانه را با هدف دشمنی و رویارویی مستقیم با ایران ناامن جلوه دهد؟! صرفاً با چند دلیل بی پشتوانه که نمی‌توان کشوری را در صف نخست تحریم‌ها و دشمنی‌ها قرار داد!
پمپئو باید پاسخی به این سوال داشته باشد که القاعده، داعش و گروه‌های تندروی تروریستی دقیقا برای برآورده کردن چه منظوری بنیان نهاده شده اند؟ پمپئو باید پاسخ به این سوال را بداند که دلیل این همه پایگاه نظامی اطراف ایران چیست؟! پمپئو با آمادگی کامل قدم به این صحنه رویارویی رسانه‌ای بگذارد که وقتی می‌پرسیم دلیل حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن و دلیل حمایت آمریکا از گروه‌های تندرویی که در خاورمیانه کاری جز ترور و تولید وحشت ندارند چیست، مجبور نباشد سکوت اختیار کند!
پمپئو حتما می‌داند آمریکایی‌ها چرا می‌خواهند خاورمیانه را به بزرگترین انبار تسلیحاتی جهان تبدیل کنند، پمپئو حتماً پاسخی برای تناقض‌های سیاسی آمریکا در مناطقی همچون خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا خواهد داشت.
پمپئو قطعاً باید بداند که دولت‌های فعلی و پیشین آمریکا همواره در اعمال تحریم‌ها علیه هر کشوری، دست روی این نکته گذاشته‌اند که ما تحریم‌ها را برای «فشار بر حاکمان» طراحی می‌کنیم. آیا می‌تواند تحریمی را از آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا و خاورمیانه مثال بزند که به جز مردم، گروهی دیگر را تحت فشار
قرار داده باشد؟!
به واکنش‌ها در فضای مجازی کاری نداریم، حکومت و حاکمان پاسخی که درخور باشد را به پمپئو داده‌اند اما روزنامه آفتاب یزد با سابقه‌ترین روزنامه اصلاح‌طلب که خود را مستقل و مردمی می‌داند این آمادگی را دارد تا در یک رودررویی رسانه‌ای، سوالات خود را بپرسد و پاسخ‌های پمپئو را به مردم ایران تحویل دهد.
راستی پمپئو می‌داند که مردم با هر حرکت خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بجای آنکه به حاکمان خود بدبین شوند به سیاست‌های ددمنشانه آمریکا ایمان و اعتقاد بیشتری پیدا خواهند کرد؟! در همین مورد اخیر ـ یعنی تحریم محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران - آیا نمونه‌ای دیگر سراغ دارد رئیس دستگاه دیپلماسی یک کشور توسط کشوری دیگر تحریم شده باشد؟!
پمپئو در زمانی که پیشنهاد سفر به تهران و گفت‌‌و‌گوی مستقیم با مردم ایران را مطرح می‌کرد در توضیح و توجیه خود به سفرهای محمدجواد ظریف به آمریکا اشاره کرده بود، که او از حق آزادی بیان در این کشور بهره می‌گیرد و با رسانه‌های آن کشور مصاحبه می‌کند. قطعاً این را می‌داند که محمد جواد ظریف رسانه‌ها را انتخاب نمی‌کند! بلکه وارد گفت‌‌و‌گو با رسانه‌هایی می‌شود که این درخواست را از او داشته اند، او می‌نشیند و به تمام سوالات آن رسانه‌ها در هر حوزه‌ای که باشد به فراخور مسئولیتی که دارد پاسخ می‌دهد. بدون توجه به درخواست پمپئو مبنی بر تمایل به سفر به تهران، صرفاً به عنوان یک رسانه مستقل و مردمی و با سابقه با مشی اصلاح طلبی پیشنهاد رسمی خود برای مصاحبه با پمپئو را اعلام می‌کنیم و امیدواریم پمپئو همچنان دوست داشته باشد که بی هیچ واسطه‌ای با مردم ایران سخن بگوید!