ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه ها سلیقه‌ای است نه قانونی

مطابق قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که برای آن مجازات معین شود، جرم تلقی می‌شود. در مورد ورود زنان به ورزشگاه‌ها که این روزها مساله ساز شده است، تا جایی که من به خاطر دارم عنوان مجرمانه‌ای در قانون مجازات اسلامی برای آن پیش بینی نشده است و ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای نگاه کردن به ورزش مورد علاقه خود یعنی فوتبال غیرقانونی نیست. اگر ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها سیاست‌های فدراسیون فوتبال کشور باشد. این سیاست‌ها و این ممانعت‌ها در قانون اعمال نشده است، بنابراین در جایی دیگر باید آن را پیگیری کرد.
هر بازداشتی و هر اقدام قضایی که اتفاق می‌افتد باید طبق قانون و مستندات قانونی باشد. به اصطلاح مرجع قضایی وقتی دستوری صادر می‌کند باید مستند به قانون مجازات اسلامی باشد. اما تا آن جا که من به خاطر دارم مجازاتی تحت عنوان حضور زنان به ورزشگاهها در قانون مجازات اسلامی نداریم. ممکن است جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاهها باتوجه و براساس دستورالعمل یا بخشنامه‌ای صورت بپذیرد، ولی فراموش نکنیم دستورالعمل و بخشنامه قانون نیست، و قانون بالاتر از هردستورالعمل، بخشنامه، تبصره و ... است.
البته قوانین به روز شده می‌تواند قوانین موخر و قبلی را رد کند، اما در این مورد قوانین ناصح و به روز شده‌ای هم وجود ندارد، مگر این که قوانین جدیدی وضع شود و در آن قوانین جدید ورود زنان به ورزشگاه عنوان مجرمانه تلقی شود. البته سخت‌گیری برای حضور زنان به ورزشگاهها بیشتر در مورد ورزشگاه های فوتبال اعمال می‌شود در صورتی که اکنون در برخی از ورزشگاه ها زنان از نزدیک اجازه دیدن مسابقات ورزشی را دارند.
اگر ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها قانونی بود و عنوانی مجرمانه برای آن تعیین می‌شد باید از حضور زنان در همه ورزشگاه‌ها براساس قانون ممانعت به عمل می‌آمد. برخورد با زنان علاقه‌مند به فوتبال و ممانعت از ورود آنان به ورزشگاه‌ها سلیقه‌ای است نه فانونی.