مهدی ذاکریان سه پارامترِ رفتاری ‌ترامپ

اقدام ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ دونالد ‌ترامپ در یک پارامتر خاص نمی‌گنجد. یعنی باید برای این تصمیم چند پارامتر را در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها در سه پارامتر اساسی خلاصه می‌شود؛ اولین عامل به وجوه شخصیتی، روحیه و درونیات دونالد ‌ترامپ باز می‌گردد. چنان که به شدت این مسئله هویداست که رئیس جمهور آمریکا که شخصی خودشیفته است و سعی دارد که خود را باهوش‌تر و جدی‌تر از تمام روسای جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا نشان دهد. لذا دست به اقداماتی می‌زند که در سایه آن این مقوله را اثبات کند. از طرف دیگر وی اقداماتی را که حتی اگر دستاوردهای آن از روسای جمهور آمریکا، به خصوص روسای جمهور دموکرات کمتر باشد به گونه‌ای تبلیغ و بزرگ‌نمایی می‌کند که گویا هوشمندانه‌ترین و پرسودترین تصمیم تاریخ ایالات متحده آمریکا بوده است.
عامل دوم به وعده‌های انتخاباتی دونالد ‌ترامپ بازمی‌گردد. رئیس جمهور آمریکا به دلیل نگاه جدی به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو سعی دارد به تک‌تک وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند که مهم‌ترین آنها به مسئله مهاجرت و مهاجرین آمریکایی باز می‌گردد و بعد از آن بهبود وضعیت اقتصاد، معیشت، اشتغال و مسکن در آمریکاست. پارامتر سوم هم که بیشتر به ساختار سیاسی آمریکا و تصمیم‌گیران این کشور مربوط می‌شود، مسئله امنیت اسرائیل و بعد از آن امنیت آمریکاست. یعنی برای کاخ سفید عملا تفکیکی میان امنیت آمریکا و اسرائیل وجود ندارد.
در این راستا هرگونه اقدام و تصمیم دونالد ‌ترامپ در سایه میزان اهمیت این سه پارامتر است. از این‌رو تقابل با ایران و مسئله خروج از برجام به اهمیت پارامتر سوم یعنی امنیت اسرائیل باز می‌گردد. به عبارت دیگر زمانی برجام و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران اهمیت پیدا می‌کند که در تقابل با پارامتر سوم یعنی امنیت اسرائیل قرار گیرد و چون تقابل با امنیت اسرائیل یعنی تقابل با امنیت ایالات متحده آمریکا که شدت عمل کاخ سفید را باعث می‌شود.
البته در تشدید اقدامات ضدایرانی ایالات متحده آمریکا و شخص دونالد ‌ترامپ سه بازیگر دیگر یعنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی به شدت اثرگذار بوده‌اند که در کنار تفکرات تندرو و رادیکال اشخاصی مانند جان بولتون و مایک پمپئو نهایتاً اقدام ۸ می‌۲۰۱۸ دونالد ‌ترامپ را برای خروج از توافق هسته‌ای رقم زد. مجموعه این بازیگران سعی کردند این تفکر را القا کنند که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران و برجام در تقابل جدی با پارامتر سوم یعنی امنیت اسرائیل و به تبع آن امنیت آمریکا قرار دارد.
این بازیگران سعی کردند این تفکر را به شدت پررنگ کنند که اکنون ایران با حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله، حماس، جنبش جهاد اسلامی، ارتش سوریه، برخی گروه‌ها در عراق، یمن و دیگر نقاط خاورمیانه به دنبال ایجاد جبهه‌ای در تقابل با اسرائیل است و در این راستا سعی می‌کنند این تصویر را در نظام بین‌الملل شکل دهند که وضعیت ایران به شدت متفاوت از دیگر پرونده‌ها مانند کره شمالی است. چون آنها ادعا دارند، تهران نه تنها به دنبال فعالیت‌های جدی برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای است، بلکه برنامه‌های جدی برای افزایش نفوذ و از بین بردن امنیت اسرائیل در سایه حمایت از ‌تروریسم دارد. در حالی که واقعیت رفتاری ایران چیزی غیر از این است به طوری که آژانس بین‌المللی هسته‌ای هم متعهد ماندن ایران به برجام را بارها و بارها تایید کرده است.