بهانه «پوشش» برای «پوشش» موفقیت‌های دولت!

مراسم ارائه دستاوردهاي دولت در توسعه زيرساخت‌هاي روستايي يکي از اين مراسم‌ها بود که بهانه جديدي براي مخالفان در راستاي منحرف کردن افکار عمومي از موفقيت‌هاي دولت شد. پوشش شرکت‌کنندگان در آن مراسم مورد نقد هست اما اينکه رسانه‌هاي دلواپس با هدف خاص بخواهند آن را به چالش بکشند قابل تامل است. روزنامه کيهان در واکنش به لباس محلي زنان در همايش ارائه دستاوردهاي دولت در توسعه زيرساخت‌هاي روستايي نوشت: «مشخص نيست اين نوع پوشش‌هاي غير متعارف مربوط به زنان روستايي کدام مناطق است که تا کنون در مراسمات بومي و مرتبط با روستاييان ديده نشده است. آيا با فرض اينکه اين زنان روستايي هم باشند، بايد به صرف روستايي بودن با هر پوشش و وضعيتي در يک مراسم رسمي تحت عنوان دستاوردهاي روستاييان حضور پيدا کنند؟» فارس همسو با کيهان و ديگر رسانه‌هاي مخالف دولت چنين آورد: «اين مراسم با حواشي همراه بود به طوري که پس از پايان مراسم عکس‌هاي آن موجي از انتقاد کاربران شبکه‌هاي اجتماعي را در پي داشت. منتقدين معتقدند مراسم ارائه دستاوردهاي دولت به حاشيه کشيده شده و شئونات اسلامي- ايراني در پوشش برخي شرکت کنندگان در مراسم آنهم در حضور رئيس‌جمهور رعايت نشده است. در اين مراسم بيژن نامدار زنگنه وزير نفت، آذري‌جهرمي وزير ارتباطات، رضا اردکانيان وزير نيرو، محمد اسلامي وزير راه مسکن و شهرسازي و محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور و تعداد ديگري از مسئولان دولتي رئيس‌جمهور را همراهي مي‌کردند.» ذکر نام دولتمردان در اين مراسم با هدف القاي بي‌توجهي دولتمردان به پوشش نامناسب برخي شرکت‌کنندگان در مراسم بود. مشرق نوشت: «همايشي تحت عنوان ارائه دستاوردهاي دولت در توسعه زيرساخت‌هاي روستايي، با حضور و سخنراني رئيس‌جمهور و برخي از مسئولان دولتي در تهران برگزار شد. جداي از موضوع و اهداف اين همايش، حضور تعدادي از بانوان با پوشش‌هاي غير متعارف در بين شرکت‌کنندگان و عدم رعايت حجاب اسلامي از سوي آنها، اتفاق عجيبي بود. اين موضوع با اعتراض طيف‌هاي زيادي از مردم روبه‌رو شد چراکه به نوعي رسميت بخشيدن به ترويج بي‌حجابي و زير پا گذاشتن قانون عفاف و حجاب در يک مراسم رسمي که برگزارکننده آن دولت جمهوري اسلامي است، محسوب مي‌شد. تا کنون از کم‌کاري دستگاه‌هاي دولتي و اجرايي که موظف به اجراي «قانون عفاف و حجاب» هستند، سخن زياد گفته شده است اما اين بار مسئولان دولتي به جاي عمل به اين قانون خود مروج بي‌حجابي و زير پا گذاشتن قانون شدند.»
تخريب پوششي با برنامه‌ريزي قبلي؟
با مرور اظهارات اخير دلواپسان هويدا خواهد شد هياهوي غيرطبيعي آنها براي وضعيت پوشش برخي حاضران يک نشست چه بود. 4 شهريور بود که سيدمحمدجواد ابطحي نماينده دلواپس مجلس خطاب به رئيس‌جمهور اظهار کرد: «کاغذ را گران کردند تا کسي سمت کتاب نرود، چادر را گران کردند تا کسي سمت حجاب نرود، مسکن را گران کردند تا کسي سمت ازدواج نرود.» ديروز هم مينو اصلاني رئيس بسيج جامعه زنان کشور در واکنش به حواشي يک همايش با حضور رئيس دولت گفت: شرکت زنان بدحجاب در مراسمي که مسئولان در آن حضور دارند، شأن و منزلت مسئولان را نيز زير سؤال مي‌برد.
توضيح دولت درباره حواشي يک مراسم


به هر حال دولت براي پايان دادن به چالش‌آفريني دلواپسان در بيانيه‌اي آورد: «انتخاب و دعوت ميهمانان همايش ياد شده، از سوي نهادهاي صنفي و محلي مرتبط با موضوع برنامه انجام شده و دفتر و نهاد رياست جمهوري در اين مرحله نقشي نداشته است. در عين حال برگزارکنندگان همايش پيش و در حين اجلاس، به ميهمانان همايش، در خصوص رعايت شئونات اسلامي و فرهنگي در حوزه پوشش، تذکر داده بودند.» روابط عمومي نهاد رياست جمهوري همچنين با تأکيد بر اينکه «بيش از هزار نفر از روستاييان عزيز از سراسر کشور به اين مراسم دعوت شده بودند که با پوشش‌هاي متنوع و گوناگون متناسب با فرهنگ خود در سالن همايش حضور داشتند»، افزوده است: بخشي از ميهمانان برنامه از جامعه محترم اقليت‌هاي مذهبي کشور و با تن‌پوش سنتي و محلي خود در مراسم حاضر شده بودند که قبل از آغاز برنامه به طبقه دوم سالن راهنمايي شدند. با وجود همه اين موارد، ضمن قدرداني از حساسيت دلسوزان نسبت به رعايت کامل موازين شرعي و فرهنگي و به ويژه حجاب اسلامي، مسأله به وجود آمده قابل اغماض نبوده و دستور پيگيري و برخورد با خاطيان صادر شده است.
موضع دولت درقبال حجاب چيست؟
سياست دولت در برابر حجاب و پوشش مشخص است چنانکه 4 شهريور معاون رئيس‌جمهور تصريح کرد: ما به حجاب اعتقاد داريم بنابراين بايد براي توسعه فضاهاي ورزشي مورد نياز بانوان با هدف جلوگيري از گسترش بيماري‌هاي جسمي و رواني در بين آنها، اقدام بيشتري کنيم. معصومه ابتکار با بيان اينکه برخي مدارس مذهبي دختران با مناسب‌سازي مدرسه در کار خود موفق عمل کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بر اساس حکم شرعي مي‌توان در مدارسي که هيچ نامحرمي وجود ندارد، دختران بدون حجاب باشند و در شرايط مناسب ورزش کنند. معاون رئيس‌جمهوري همچنين با تاکيد براينکه نبايد حجاب را فقط در برخوردهاي سلبي ديد، گفت: اينکه به‌طور مرتب تذکر و هشدار در اين زمينه داده شود هيچ اثري ندارد و تجربه 40سال گذشته نيز اين موضوع را نشان داده است زيرا حجاب، ماهيت فرهنگي است و بايد با آن به‌صورت فرهنگي برخورد کرد.