مسائل حل شده در نشست پنجم

پنجمین اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در آنکارا، برای حل و فصل مشکلات سوریه برگزار شد و روسای جمهوری این 3 کشور بر برگزاری ششمین اجلاس ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه در تهران موافقت کردند.
اما نشست پنجم درحالی برگزارمی شد که هم وضعیت سوریه نسبت به چهارمین اجلاس و هم وضعیت این سه کشور نسبت به آن زمان تفاوت‌هایی داشته است. اینبار شرایط سوریه نسبت به قبل آرامتر است و برعکس شرایط منطقه ملتهب تر. نتیجه نشست پنجم نیز با نشست‌های دیگر تفاوت داشت و آن حل برخی اختلافات به ویژه در بحث تدوین قانون اساسی است.
نشست پنجم روی مباحثی غیر از آرامش و کاهش تنش در سوریه متمرکز بود و به موضوع انتخاب گروه‌های تشکیل دهنده مسائل قانون اساسی سوریه پرداخت؛ همان بحثی که مدت‌های مدیدی است درمورد آن بین کشورهای سه گانه و بین خود سوری‌ها و گروه‌های معارض بشاراسداختلافات شدیدی وجود دارد. اما این نشست نشان داد اکنون این اختلافات به حداقل رسیده است وتلاش آن است تا افرادی که می‌توانند نمایندگان تدوین قانون اساسی باشند مشخص و معرفی شوند، این گام مهم و بزرگی محسوب می‌شود. تا بعد از آن بحث انتخابات و سایر شاخص‌هایی که باید مدنظر قراربگیرد پیش بیاید.
پیشتر به شکل بسیار جدی در انتخاب گروه‌هایی که باید قانون اساسی را بنویسند اختلاف‌های زیادی بود، اما اکنون بسیاری مباحث مانند این که در قانون اساسی باید چه اصولی دیده شود، نسبت به قانون اساسی قبلی باید چه تغییراتی کند، افرادی که باید در تدوین قانون اساسی دخالت کنند چه کسانی بوده و تعداد و نسبت‌شان چگونه باشد، حل شده است.