چگونه مناسک عاشورایی را پاس بداریم

جعفر بای‪-‬ راز جاودانگی امام حسین (ع) در آن است که تمام عشق‌های کوچک را به پای بزرگترین عشقی که می‌توان متصور شد، ریخت. با آرزوی قبولی عزاداری‌های عاشقان آزادی و آزادگی که به عشق سالار شهیدان امام حسین (ع) از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند و ایام عاشورای حسینی را به زیباترین شکل پاس داشتند.
گذر زمان و تغییر و تحولات افکار و اندیشه‌ها از یکسو و دگرگونی‌های فرهنگی و اجتماعی از سوی دیگر زمینه دگردیسی‌هایی را در اجرای مناسک مذهبی فراهم می‌کند که اگر به درستی نظارت و مدیریت نشود موجب بدعت در انجام آنها می‌گردد.
مهم‌ترین آفتی که مراسم پرفیض عاشورایی را تهدید می‌کند، دولتی شدن انجام این گونه مناسک مذهبی است. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها این نکته مهم را یادآور شده‌اند و تاکید بر مردمی ماندن اجرای همه مراسم مذهبی را نموده‌اند. دخالت مدیران دولتی به تدریج عقب‌نشینی حضور مردم را در پی دارد و این کار به جای اینکه باعث رویش و پرفروغ شدن این‌گونه مراسم شود، باعث کم‌رنگی حضور مردم به علت مداخلات عناصر اجرا می‌شود مخصوصا در مناطقی که عزاداری‌ها به شیوه‌های بومی- محلی و به صورت سنتی اجرا می‌شود دخالت مدیران غیربومی مشکلاتی را فراهم می‌کند که آسیب‌های جدی بر چگونگی اجرای آنها وارد می‌نماید. تغییرات عجیبی که در ریتم و آهنگ و شیوه خوانش برخی از نوحه‌ها پدید آمده که بستر انحرافی بزرگ را رقم می‌زند. تنزل محتوای نوحه‌ها و اشعاری که به همراه واژگان سخیف و ناشایست از سوی برخی خوانده می‌شود زنگ خطری برای انجام این‌گونه مناسک اصیل و ناب مذهبی است.
در این خصوص باید عوامل ذیربط با حضور به هنگام و مداخله و نقش آفرینی در اینگونه مناسک شکوهمند مذهبی متعهدانه وارد شده و در انجام هرچه بهتر آن مسئولیت خطیر خویش را ایفا کنند.


اعمال سلیقه‌های شخصی و عدم بهره‌گیری از خرد جمعی و بی‌توجهی به پیشنهادات دریافتی از سوی مردم بستر نامناسبی را برای اجرای این‌گونه مراسم معنوی فراهم می‌سازد و موجب ریزش نسلی می‌شود که به شدت به انجام این‌گونه مناسک نیازمند هستند. قیام امام حسین (ع) سیاسی‌ترین اعتراض تاریخ است ولی نباید مناسک آن دستخوش آفت سیاست زدگی گردد و برخی از این موقعیت طلایی سوءاستفاده کرده و با خودنمایی به تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دست بزنند تا شاید بتوانند با جلب توجه مردمی اندک رایی را کسب کنند.
در برخی از مناطق که سالیان طولانی، مراسم عاشورایی با مدیریت هیئت مذهبی و حمایت‌های مردم به بهترین شکل اجرا می‌شده اینک حضور رسانه ملی و پخش مستقیم از مراسم برای برخی از مدیران دولتی بهانه‌ای را فراهم ساخته تا با مداخله‌های خود مدیریت ارزشمند مردمی را کمرنگ کنند جالب اینکه دخالت مدیریت دولتی غیربومی که از چگونگی انجام مناسک و پیشینه آن شناختی ندارند منجر به بی‌نظمی در انجام این‌گونه مراسم مذهبی می‌شود.
انتظار می‌رود که این‌گونه مناسک مذهبی که ریشه در تاریخ دارند و نسل به نسل توسط مردم به عنوان میراث ارزشمند دینی و فرهنگی محسوب می‌شود به همان روش و بدون دخالت و اعمال سلیقه برگزار گردد و دیگر عناصر انسانی هم ضمن نظارت به صورت غیرمستقیم به اجرای مناسب و مطلوب آن کمک کنند.