حسن روحانی در شبکه جام‌جم: نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم

حجت‌الاسلام حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بامداد دیروز (چهارشنبه) در برنامه ایران ۹۶ که از شبکه جام جم پخش شد، در پاسخ به پرسش‌های مجری برنامه به بیان برنامه‌های خود برای ایرانیان خارج از کشور پرداخت.
حسن روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اید، اظهار کرد: راهی که مردم در خرداد ۹۲ انتخاب کردند را تا به امروز ادامه داده‌ایم و نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم بلکه باید مسیر را تا اهداف بلند موردنظر ملت ادامه دهیم. وی در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ۲۹ اردیبهشت‌ماه گفت: از همه ایرانیان خارج از کشور می‌خواهم که ۲۹ اردیبهشت پای صندوق‌های رای بیایند و به نامزد دلخواه خود رای بدهند چرا که حضور آنها پای صندوق‌های رای دارای معانی خاصی بوده و نشان‌دهنده وابستگی آنها به ایران است. روحانی در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌اید، اظهار کرد: راهی که مردم در خرداد ۹۲ انتخاب کردند را تا به امروز ادامه داده‌ایم و نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم بلکه باید مسیر را تا اهداف بلند موردنظر ملت ادامه دهیم.
این کاندیدای ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره دو دغدغه اصلی خود که در اولویت‌های چهار ساله ریاست‌جمهوری دوره بعدی خواهد داشت، گفت: همواره چه در دوره فعلی و چه در صورتی که ملت اعتماد کند و در دور بعدی حضور داشته باشم دغدغه اصلی‌ام حقوق ملت بوده و خواهد بود. ملت ما دارای حقوق بسیاری هستند که در قانون اساسی به ویژه در فصل سوم این قانون به آن اشاره شده است. روحانی با تاکید بر اینکه این حقوق باید اجرا شود و رئیس‌جمهوری مکلف و مسئول به اجرای قانون است، افزود: برخورداری حقوق مردم در بخش‌های مختلف به ویژه مباحث آزادی در همه زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله حقوق مردم براساس قانون اساسی است. وی خاطرنشان کرد: دومین دغدغه من زندگی مردم و به ویژه آنهایی که با فقر و مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند، است. باید بکوشیم تا عدالت واقعی اجتماعی را در زندگی مردم برقرار کنیم.
این کاندیدای ریاست‌جمهوری در ادامه در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر اینکه ایرانیان خارج از کشور از چه منظر برای جنابعالی حائز اهمیت هستند و در صورت انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور چه برنامه‌ای برای آنها اتخاذ خواهید کرد، گفت: ایرانیان خارج از کشور دارای همان جایگاهی هستند که مردم داخل کشور از آن برخوردار هستند. آنها نیز ایرانی‌اند و باید دارای عزت، کرامت و حقوق شهروندی باشند. دولت نیز به آنها و ایرانیان داخل کشور با یک چشم نگاه می‌کنند. روحانی تاکید کرد: ایرانیان خارج از کشور یک سرمایه بزرگ محسوب می‌شوند که باید از آنها به بهترین وجه برای عزت و پیشرفت کشور بهره‌برداری کرد. روحانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره برنامه‌های دولت دوازدهم برای مقابله با موانعی که دولت آمریکا در مسیر سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور ایجاد کرده است، با تاکید بر اینکه برجام و توافق با ۱+۵ نخستین برنامه در این زمینه بوده است، خاطرنشان کرد: در توافق برجام برخی از تحریم‌های مربوط به پرونده هسته‌ای برداشته شد و برخی دیگر که مربوط به مباحث غیر از موضوع هسته‌ای است همچنان باقی مانده است. در برجام صادرات برخی کالاهای ایرانی از جمله پسته و فرش به آمریکا آزاد شده است. من نیز هر ساله در جلسه‌ای که با حضور ایرانیان خارج از کشور در حاشیه نشست عمومی سازمان ملل داشته‌ام، به ایرانیان خارج از کشور تاکید کرده‌ام که از طرف ایران هیچ مانعی برای سرمایه‌گذارهای خارجی وجود ندارد اما مقررات آمریکا موانعی را در این مسیر ایجاد کرده که ما باید تلاش کنیم آنها را برداریم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: گام نخست اقدام در جهت رفع موانع موجود، برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای بود. تا به امروز نیز ما به برجام عمل کرده‌ایم گرچه در اجرای موارد مربوط به طرف مقابل برخی مسائل وجود دارد اما در مجموع در این زمینه فضای بهتری برقرار است. وی با اشاره به مهاجرت معکوس تعدادی از نخبگان و تحصیل‌کردگان ایرانی به داخل کشور اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۵۰۰ نفر از نخبگان و تحصیل‌کرده‌های رده بالا به ایران بازگشتند. این بدان معناست که امروز شرایط برای فعالیت ایرانیان مهیا شده است. در این زمینه امیدواریم شرایط روز به روز بهتر شود.


روحانی در ادامه برنامه ایران ۹۶ در پاسخ به این پرسش که در دوره بعدی ریاست‌جمهوری ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه و همچنین اولویت‌های ایران در این زمینه چگونه خواهد بود با بیان اینکه ارتباط ما با جهان بر مبنای منافع ملی است، گفت: همانطور که سایر کشورها نیز ارتباطاتشان با دیگران بر مبنای منافع ملی است، در ایران نیز اینگونه است. در همین زمینه همسایگان ما جایگاه ویژه‌ای دارند چراکه ارتباط با آنها برای تامین امنیت ملی کشور حائز اهمیت است. این کاندیدای ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه داشتن رابطه با همسایگان و همچنین کشورهای جهان اسلام جایگاه خاصی برای جمهوری اسلامی ایران دارد، ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از اقوام ما که در مناطق مرزی زندگی می‌کنند با اقوام مرزی کشورهای همسایه دارای نسبت‌های خوشاوندی هستند رابطه با این همسایگان برای ما بسیار مهم است. وی با اشاره به فضای ایجاد شده پس از توافق برجام افزود: امروز پس از برجام فضا برای رابطه بهتر برای ما فراهم شده است. قطعاً در این زمینه هرچه فضا بازتر باشد انتخاب برای مردم در بخش‌های مختلف نیز گسترده می‌شود. مبنای ما در ارتباطات خارجی تعامل سازنده با دنیاست. ما می‌خواهیم علاوه بر رابطه دولت‌ها با یکدیگر ملت ما نیز با ملل مختلف جهان تعامل داشته باشد.
روحانی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم که ایرانیان خارج از کشور بیشتر و راحت‌تر بتوانند به ایران سفر کنند، گفت: یکی از کارهایی که باید انجام شود این است که ایرانیان خارج از کشور به راحتی بیایند و برگردند این در حالی است که گاهی اوقات اقداماتی انجام می‌شود که نیازی به آن نیست؛ برخی فکر می‌کنند که ایرانیان خارج از کشور تهدیدی برای کشور هستند. آنها درست نمی‌اندیشند در حالی که این ایرانیان به عنوان یک ظرفیت و سرمایه بزرگ برای کشور محسوب می‌شوند. این کاندیدای ریاست‌جمهوری تصریح کرد: همه ایرانیان باید احساس کنند که اینجا خانه آنهاست. امروز شرایط با گذشته فرق کرده است و در سراسر دنیا عشق فراوانی در ایرانیان نسبت به کشور وجود دارد. ما نیز باید برای حضور این افراد و فرزندان آنها تسهیلات بیشتری فراهم کنیم.
روحانی با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور با تاکید بر اینکه باید اقدامات مناسبی برای تولید و اشتغال در کشور انجام دهیم، اظهار کرد: چنانچه که در هشت سال قبل به اندازه سه سال اخیر شغل ایجاد می‌شد امروز دیگر با مشکل اشتغال مواجه نبودیم. این کاندیدای ریاست‌جمهوری درباره نقش ایرانیان خارج از کشور در این زمینه گفت: در ایام پس از برجام بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تصویب شده است و در این زمینه ایرانیان خارج از کشور در خط مقدم سرمایه‌گذاری قرار دارند. آنها می‌توانند علاوه بر سرمایه‌گذاری در کشور سرمایه‌گذاران را برای آمدن به ایران تشویق کنند. وی با بیان اینکه مردم ایران در سراسر کشور و همه ایرانی‌ها در خارج باید کاملا به آینده کشور امیدوار باشند، اظهار کرد: ما آینده بسیار خوبی پیش رو داریم و آمار و ارقام نشان می‌دهد که در مسیر پیشرفت هستیم. روحانی در پایان با بیان اینکه دولت یازدهم با آغوش باز از ایرانیان و حضور و سرمایه‌گذاری آنها در کشور استقبال کرده است، اظهار کرد: دولت دوازدهم این کار را خواهد کرد و من مطمئن هستم با حضور ایرانیان شاهد پیشرفته‌تر و سرافرازتر شدن کشور خواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات: صحبت کردن درباره دوتابعیتی ‌ها هیچ فایده ای برای جامعه و کشور ندارد واکنش ولایتی به منشور منتشر شده از سوی حماس: امیدواریم حماس برای آزادسازی سرزمین‌های فلسطینی تلاش کند جزیٔیات دومین مناظره زنده نامزدهای ریاست جمهوری وزیر دادگستری: ادعای کشف کالای قاچاق در منزل یک وزیر صحت ندارد 26 نفر از معدنچیان در پی یک انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت گلستان محبوس شدند دبیر شورای نگهبان: شعارها و برنامههای داوطلبان، حاصل مشورت با کارشناسان باشد آیا ساختمان های بلند بر آلودگی هوای کلان‌شهرها تاثیر گذارند؟ پای برج ها روی گلوی تهران «شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده»؛ طرحی که می‌گویند مبنای علمی ندارد زنان ایزوله شده به یاد انقلابی ایرلندی همبرگر بخورید! بابی ساندز در ساندویچی سازه‌های معماری علی رغم دارا بودن مجوز در شیراز تخریب شد عبور لودرها از روی خلاقیت وزیر دادگستری: ادعای کشف کالای قاچاق در منزل یک وزیر صحت ندارد رضا دهکی دو سر باخت بدنامی و گمنامی اسحاق جهانگیری: لازم باشد در مورد جریان اصلاحات با رهبری صحبت می‌کنم حسن روحانی در شبکه جام‌جم: نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟ مناظره؛ راند دوم