به یاد انقلابی ایرلندی همبرگر بخورید! بابی ساندز در ساندویچی

فاطمه امین‌الرعایا
باید خیابان دربند را بیایید بالا تا برسید به سه راه جعفرآباد، روی تابلویی نوشته به سمت تجریش. کمی که خیابان غلام جعفری را به سمت پایین بیایید می‌رسید به مغازه کوچکی که انواع و اقسام برگرها را برای مشتریانش تهیه می‌کند. روی تابلوی مغازه عکس یک ایرلندی است که مغازه را به نامش نامگذاری کرده‌اند، «بابی‌ ساندز»!
رابرت جرارد ساندز، مشهور به بابی ساندز مبارز ایرلندی و عضو ارتش آزادی خواه ایرلند بود. ساندز، رهبری اعتصاب غذای سال ۱۹۸۱ زندانیان جمهوری‌خواه ایرلندی را بر عهده داشت که در اعتراض به رعایت نشدن حقوق‌شان انجام شده بود. در مارس ۱۹۸۱ بابی ساندز اعتصاب غذای تاریخی خودش را آغاز کرد. ساندز به رفتاری که در زندان با او می‌شد اعتراض داشت. او نمی‌خواست لباس زندانی‌ها را بپوشد یا کار اجباری کند، او می‌خواست که با او مثل یک زندانی سیاسی رفتار شود نه یک زندانی جنایی. او می‌خواست بتواند با زندانیان جمع شوند و مطالعه کنند، می خواست ملاقات هفتگی داشته باشد، نامه و بسته داشته باشد، می خواست حکمش را مثل همه دریافت کند، چیزهایی که حق او بود و از او دریغ شده بود.همچنین او خواسته بود که اشغال‌گران انگلیسی از قسمت شمالی ایرلند هم خارج شود. اما دولت وقت بریتانیا درخواست‌های ساندز را قبول نکرد و او پس از 66 روز اعتصاب غذا در 5 می 1981 در زندان بلفاست درگذشت.
اعتصاب غذای بابی ساندز همزمان بود با سال‌های اولیه انقلاب اسلامی ایران. او به دلیل اهداف ضد استعماری که داشت در ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت، تا جایی که نام خیابان چرچیل که سفارت انگلیس در آن قرار داشت به خیابان بابی‌ساندز تغییر پیدا کرد. چندین آرایشگاه هم در شهرهای مختلف به اسم او تاسیس شد. اما شاید عجیب‌ترین جایی که به نام بابی ساندز نامگذاری شده برگر زغالی بابی ساندز در خیابان دربند تهران باشد. اینکه نام یک اغذیه فروشی را نام کسی بگذارد که در اثر اعتصاب غذا جانش را از دست داد کمی عجیب است. برای همین سری به این مغازه زدیم و با صاحب این برگر فروشی و چند مشتری آن در مورد بابی ساندز و نام این مغازه صحبت کردیم.


اکبر رابودان که صاحب مغازه بابی ساندز است می‌گوید این مغازه را سال 60 افتتاح کرده، او در مورد علت نامگذاری این مغازه این طور توضیح می‌دهد: «سالی که من اینجا را افتتاح کردم، همان سالی بود که بابی ساندز اعتصاب غذا کرده بود و در اثر آن فوت کرد. آن زمان همبرگر را دانه‌ای 10 تا تک تومنی می‌فروختیم. دوستان پیشنهادهای زیادی برای نام اینجا می‌دادند، فکر کردم که چون بابی ساندز اعتصاب غذا کرده، اسم بابی ساندز نام خوب و با مسمایی است». او در پاسخ این که کمی عجیب نیست نام کسی که اعتصاب غذا کرده را برای غذافروشی انتخاب کنیم جواب داد: «اتفاقا این عکس آن است و این اتفاق جالب است. او اعتصاب غذا کرده و ما غذافروشی باز کرده‌ایم. اسم زیبایی هم هست و راحت هم تلفظ می‌شود». او می‌گوید این اسم برای مشتریان هم جالب است و ادامه می‌دهد: «نسل جدید نمی‌داند بابی‌ ساندز چه کسی بوده، برای همین ما توی بروشورمان توضیحاتی در مورد او و زندگی‌نامه‌اش نوشته‌ایم و مشتریان وقتی خرید می‌کنند این بروشورها را هم می‌خوانند».
محمد که 20 سال است مشتری همبرگرهای این مغازه است، می‌گوید بابی ساندز را می‌شناسد و می‌داند که علیه استعمارگری قیام کرده، اما نمی‌دانسته که او به خاطر اعتصاب غذا جانش را از دست داده. او می‌گوید این نامگذاری برایش خیلی جالب و عجیب است. سارا هم 10 سالی است که به این مغازه سر می‌زند. او اطلاعات زیادی راجع به ساندز ندارد و فکر می‌کند که او یک آزادیخواه سیاه‌پوست بوده. کلا برای سارا اهمیتی ندارد که چرا چنین نامی برای یک رستوران انتخاب می‌شود. شاید کسانی هم باشند که بدانند ساندز که بوده، چرا کشته شده و چه هدفی داشته، شاید برایشان جالب باشد که اسم غذاخوری‌ای از نام او الهام گرفته شده باشد و شاید حتی به همین دلیل هم به اینجا سر بزنند. اما با تمام این توضیحات انتخاب نام بابی ساندز برای یک همبرگر زغالی فروشی کمی عجیب و جالب است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات: صحبت کردن درباره دوتابعیتی ‌ها هیچ فایده ای برای جامعه و کشور ندارد واکنش ولایتی به منشور منتشر شده از سوی حماس: امیدواریم حماس برای آزادسازی سرزمین‌های فلسطینی تلاش کند جزیٔیات دومین مناظره زنده نامزدهای ریاست جمهوری وزیر دادگستری: ادعای کشف کالای قاچاق در منزل یک وزیر صحت ندارد 26 نفر از معدنچیان در پی یک انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت گلستان محبوس شدند دبیر شورای نگهبان: شعارها و برنامههای داوطلبان، حاصل مشورت با کارشناسان باشد آیا ساختمان های بلند بر آلودگی هوای کلان‌شهرها تاثیر گذارند؟ پای برج ها روی گلوی تهران «شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده»؛ طرحی که می‌گویند مبنای علمی ندارد زنان ایزوله شده به یاد انقلابی ایرلندی همبرگر بخورید! بابی ساندز در ساندویچی سازه‌های معماری علی رغم دارا بودن مجوز در شیراز تخریب شد عبور لودرها از روی خلاقیت وزیر دادگستری: ادعای کشف کالای قاچاق در منزل یک وزیر صحت ندارد رضا دهکی دو سر باخت بدنامی و گمنامی اسحاق جهانگیری: لازم باشد در مورد جریان اصلاحات با رهبری صحبت می‌کنم حسن روحانی در شبکه جام‌جم: نه می‌خواهیم به عقب بازگردیم و نه در میانه راه بمانیم دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟ مناظره؛ راند دوم