قمار دموکرات‌ها بر سر«اوکراین گیت»

در حالیکه برخی افشای اطلاعات سخنان ترامپ و رئیس جمهور اوکراین پیرامون پسر جو بایدن را به واترگیتی دیگر تشبیه می‌کنند که منجربه استیضاح و برکناری ترامپ خواهد شد، اما کارشناسان در گفت‌‌و‌گو با آفتاب یزد آن را شمشیر دولبه‌ای می‌دانند
که برخلاف تصورات ممکن است گلوی دموکرات‌ها را ببرد
آفتاب یزد- گروه سیاسی: بعد از ادعاهای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و ارتباطات ترامپ و پوتین برای تغییر در نتیجه رای رئیس جمهور ایالات متحده، که البته هرگز کسی نتوانست بعد از سه سال تحقیق، آن را ثابت کند، اینبار گرفتاری جدیدی گریبان رئیس جمهور آمریکارا گرفته است، گرفتاری که می‌تواند یکبار دیگر وی را در معرض استیضاح و برکناری قرار دهد؛ حتی جدی تر از سابق.
گفته می‌شود دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی در طول تابستان با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور آمریکا از او خواسته است تا درباره دلیل پایان دادن به تحقیق دادستانی درباره شرکت پسر جو بایدن -‌هانتر بایدن- در اوکراین، تحقیق کند.پسر بایدن در یک شرکت سرشناس حوزه گاز طبیعی در اوکراین مناقشه‌آفرین شده بود و عده‌ای موضوع فسادهای مالی را نسبت به او مطرح کردند، حال آنکه در آن زمان ظاهرا فعالیت دادستانی اوکراین که به این موضوع می‌پرداخت با نفوذ جو بایدن متوقف می‌شود. ترامپ در مکالمه‌اش با رئیس جمهور اوکراین به آن واقعه می‌پردازد و خواستار تحقیق در باره بایدن و پسر او وپیگیری پرونده آن‌هاست.


در قسمتی از این مکالمه تلفنی که ۳۰ دقیقه به طول انجامیده است، ترامپ خطاب به رئیس جمهوری اوکراین می‌گوید: «(معاون وقت رئیس جمهوری) بایدن به همه می‌گفت که توانسته است تعقیب قانونی را متوقف کند. به نظر من که فاجعه است. اگر می‌توانید آن را بررسی کنید.»
وی اضافه می‌کند: «شنیده‌ام که شما دادستان بسیار خوبی داشته‌اید که جلوی کارش گرفته شده. بسیار غیرمنصفانه است.»
پس از آن ترامپ اظهار می‌دارد: «خیلی‌ها راجع به پسر بایدن حرف می‌زنند و اینکه بایدن تحقیقات دادستان را متوقف کرده است. خیلی‌ها می‌خواهند در این‌باره بدانند. اگر دادستان کل شما می‌تواند کاری انجام دهد، فوق‌العاده خواهد شد.»
زلنسکی هم در پاسخ می‌گوید که او دادستان کل جدیدی را منصوب کرده است و «او موضوع را بررسی خواهد کرد.»
اکنون مخالفان وی این اظهارات را مصداق بارز در خطر انداختن امنیت آمریکا از سوی رئیس جمهوری این کشور و سوء استفاده ترامپ از قدرت برای حذف رقبای انتخاباتی‌اش به شمار می‌آورند.
به عبارتی دموکرات‌ها اکنون یکبار دیگر از این طریق، موضوع استیضاح ترامپ را البته به شکلی جدی تر مطرح کرده‌اند.درهمین باره هیلاری کلینتون رقیب پیشین او بیان داشته است ترامپ "دیپلماسی آمریکا را به طرحی شرم‌آور برای اخاذی" تبدیل کرده است.
>پلوسی پیش قدم شده است
این موضوع آن قدر برای دموکرات‌ها ارزش دارد که نانسی پلوسی اظهار کرده است پیگیری موفقیت‌آمیز استیضاح ترامپ ارزش از دست دادن اکثریت در مجلس نمایندگان را در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.
او گفته است که کنگره تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ را آغاز خواهد کرد.
آن طور که ایسنا می‌نویسد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه‌ای اظهار کرد، پیگیری حکم کنگره برای بازخواست رئیس جمهور، از سیاست مهم‌تر است.
او در پاسخ به سوالی درباره احتمال تاثیر منفی این اقدام بر کنترل مجدد مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۰ گفت: مهم نیست. نخستین مسئولیت ما حفاظت و دفاع از قانون اساسی آمریکا است.
پلوسی ادامه داد: مردم می‌گویند این کار با خطری سیاسی برای شما همراه است. مهم نیست. زیرا نمی‌توانیم رئیس جمهوری داشته باشیم که تعهداتش را زیر پا می‌گذارد و امنیت ملی و سلامت انتخابات را تضعیف می‌کند.
پلوسی همچنین اظهار کرد، اکنون دیدگاه عمومی مردم حامی تحقیقات استیضاح علیه دونالد ترامپ است.
او در این خصوص گفت: نظرات عموم مردم کاملا (درباره استیضاح) تغییر کرده است. اکنون هم ممکن است این نظرات تغییر کنند، کسی چه‌می‌داند، اما در حال حاضر مردم آمریکا پس از مواجه شدن با شکایتی که درباره آن تماس تلفنی علیه ترامپ تنظیم شد و گزارش بازرس کل و بی‌توجهی دولت در خصوص آن، در حال گرفتن تصمیم دیگری هستند.
وی افزود: پس از آنکه دموکرات‌هایی که نسبت به پیامدهای سیاسی استیضاح محتاط بودند، خواستار استیضاح ترامپ شدند، فورا در مقاومتی که درباره این مساله داشت، تجدید نظر کرد.
پلوسی اظهار کرد: اگر واقعیت‌های موجود مردم آمریکا را (برای استیضاح) قانع‌ کرده، برای برخی جمهوری‌خواهان هم ممکن است قانع‌کننده باشد.
>سقوط ترامپ؟
اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رشته توییت‌هایی آدام شف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را به "دروغگویی" به کنگره و خواندن "فریب‌کارانه" نسخه‌ای از متن مکالمه او و همتای اوکراینی‌اش متهم کرد.
به گفته ترامپ، شف این متن را به گونه‌ای خوانده که این مکالمه "وحشتناک"، و ترامپ "گناهکار" به نظر برسد.
او در توییترش نوشت: به نظر می‌رسید که او دقیقا نسخه منتشر شده از این تماس را می‌خواند اما او کاملا کلمات آن را تغییر داد تا این مکالمه وحشتناک جلوه کند و من گناهکار به نظر بیایم.
ترامپ در ادامه نوشت: او ناامیدکننده بود و دستش رو شد. بنابراین آدام شیف به کنگره دروغ گفته و اقدام به فریب جامعه آمریکا کرده است. او دو سال است که این کار را انجام می‌دهد. از او می‌خواهم به خاطر این فریب‌کاری فورا از کنگره استعفا دهد.
با این حال کمیته‌های کنگره که در حال انجام تحقیقات استیضاح ترامپ هستند، به مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دستور داده‌اند که اسناد مربوط به اوکراین را ارائه کند. این کمیته‌ها همچنین قرار است گفت‌‌و‌گوهایی را با پنج‌ تن از مقامات وزارت امورخارجه انجام دهند که روند آن در روزهای پیش‌رو آغاز خواهد شد.
از جمله این مقامات ماری یووانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین است که گزارش شده ترامپ اوایل سال جاری میلادی او را به خاطر مقاومت در برابر تلاش‌هایش برای اعمال فشار بر کی‌یف برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن وادار به کناره‌گیری کرده است.
اما آیا ماجرای اوکراین و تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور این کشور را می‌توان به معنای پایان کار وی تعبیر کرد. این اتفاق را مخالفان رئیس جمهور آمریکا با عنوان «اوکراین گیت» به کنایه از ماجرای واتر گیت که به سقوط ریچارد نیکسون منتهی شد، برمی‌شمرند. بسیاری معتقدند اینکه اینبار نانسی پلوسی تمام قد پشت استعفای دونالد ترامپ قرار گرفته است بیش از هرچیز بیانگر جدی بودن استیضاح ترامپ نسبت به طرح‌های استیضاح قبلی اوست. آیا ترامپ به همین سادگی برای رقابتش با بایدن امنیت آمریکا را زیر سوال برده است؟
>پرونده‌ای متفاوت با باقی پرونده‌ها
مرتضی مکی کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوری‌اش پرونده‌های زیادی داشته که او را تا مرز استیضاح پیش برده است، به آفتاب یزد گفت: پرونده اوکراین اندکی متفاوت با سایر پرونده‌هاست به این جهت که اگر اثبات شود دونالد ترامپ تلاش می‌کرده تا رئیس جمهوری اوکراین را ترغیب کند که پیگیری پرونده پسر جوبایدن را انجام دهد، نوعی سوء‌استفاده از قدرت به شمار می‌آید و اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم این موضوع با واترگیت ریچارد نیکسون آنچنان تفاوت ندارد. چرا که ریچارد نیکسون نیز به دنبال این بود تا با استفاده از امکانات و اختیاراتی که دارد از رقبای خودش جاسوسی کند که در نهایت به افشاگری واترگیت منجر شد و او پیش از آنکه استیضاح شود ترجیح داد استعفادهد. وضعیت ترامپ نیز تا اندازه‌ای به همین شکل است. او نیز تلاش کرد با استفاده از قدرتی که دارد یکی از رقبای انتخاباتی خودش را کنار بزند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا نانسی پلوسی تا این اندازه سعی می‌کند تا پرونده استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان به گردش بیافتد، درحالیکه او پیش ازاین مخالف استیضاح دونالد ترامپ به اتهام مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال 2016 بود؟ اظهارکرد: این موضوع به فضای تبلیغاتی انتخابات 2020 آمریکا بر می‌گردد، رقابت‌های سیاسی آمریکا، یکسال پیش از انتخابات به صورت جدی شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه کارنامه اقتصادی ترامپ به عنوان برگ برنده او در قبال سایر نامزدهای ریاست جمهوری است، دموکرات‌ها سعی می‌کنند از موقعیت فعلی حداکثر بهره برداری تبلیغاتی سیاسی را علیه وی بکنند.
مکی اضافه کرد: اما باید این نکته را نیز در نظر گرفت که اقدام دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ می‌تواند یک قمار بزرگ سیاسی برای آن‌ها نیز باشد. نام جو بایدن و پسرش در این پرونده است، چرا که اگر جمهوری خواهان هم بخواهند موضوع مداخله بایدن در زمان معاونت اوباما و نقش او در برکناری دادستانی کل اوکراین را مطرح و پیگیری کنند و یا فساد مالی بایدن هویدا شود دراینجا بایدن هم متهم به سوءاستفاده از قدرت می‌شود. در واقع بحث استیضاح ترامپ می‌تواند شمشیر دولبه‌ای برای دموکرات‌ها باشد و آن‌ها را به حاشیه براند. از همین رو استیضاح ترامپ یک پاشنه آشیل برای دموکرات‌هانیز هست البته اگر موضوع استیضاح به نتیجه هم نرسید ولی دخالت و سوءاستفاده ترامپ از قدرت اثبات شد این موضوع می‌تواند برگ برنده‌ای برای دموکرات‌ها باشد اما به صورت کلی بعید به نظر می‌رسد که استیضاح ترامپ، در عمل به جایی برسد، چراکه حداقل دوسوم نمایندگان مجلس سنا باید به استیضاح ترامپ رای بدهند که این شدنی نیست.
این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: دموکرات‌ها با آگاهی از عملی نشدن برکناری ترامپ در مسئله استیضاح، چنین مسئله‌ای را مطرح کردند و این نشان می‌دهد که آن‌ها بیشتر به دنبال استفاده سیاسی تبلیغاتی از موضوع استیضاح ترامپ هستند و نه برکناری اش.
>ممکن است شانس پیروزی ترامپ را بیشتر کند
مکی درباره ادعای ترامپ مبنی براینکه استیضاح او، احتمال پیروزی وی را در انتخابات آمریکا بیشتر می‌کند، اظهارکرد: قمار بودن استیضاح ترامپ برای دموکرات‌ها به واسطه همین است که اقدامشان ممکن است شانس ترامپ را برای پیروزی در 2020 بیش از گذشته کند، چرا که اگر ثابت شود بایدن از قدرتش در زمان اوباما سوء استفاده کرده است این موضوع به عنوان برگ برنده رئیس جمهور فعلی آمریکاست. البته در حال حاضر ترامپ بر سر قدرت قراردارد و باید در قبال ماجرای اوکراین و تلاشش برای پرونده چینی علیه بایدن پاسخگو باشد. به عبارتی این برگ برنده برای دموکرات‌ها بیشتر قابل استفاده است تا ترامپی که همچنان بر سر ریاست جمهوری است. به هرروی اگر دخالت ترامپ ثابت شود این موضوع به سود دموکرات‌ها تمام می‌شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل درپاسخ به این سوال که بسیاری از ماجرای اوکراین با عنوان اوکراین گیت یاد می‌کنند اماآیا چنین قیاسی با واتر گیت درست است و در صورت اثبات سوءاستفاده از قدرت توسط ترامپ، مانند ماجرای واتر گیت جمهوری خواهان و دموکرات‌ها برای استیضاح رئیس جمهور هم پیمان می‌شوند؟ اظهار کرد: بعید به نظر می‌رسد که جمهوری خواهان در این شرایط بخواهند نامزد دیگری را مطرح کنند که جایگزین ترامپ شود. از سویی تاریخ رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد احزاب پشت رئیس جمهوری که در دوره اول رای آورده برای پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری آمریکا نیز می‌ایستند. با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جمهوری خواهان ترجیح می‌دهند پشت ریاست جمهوری ترامپ باشند و اگر استیضاحی شکل بگیرد از آن به عنوان بدلی برای حرکت علیه بایدن و دموکرات‌ها و رسوا کردن آن‌ها بهره می‌جویند.
>تا آن موقع انتخابات 2020 برگزار شده است
محسن جلیلوند استاد حقوق بین‌الملل هم با بیان اینکه استیضاح ترامپ بیشتر جنبه توضیح خواستن از او دارد تا ساقط کردن وی، به آفتاب یزد گفت: این که بخواهند او را از قدرت بیاندازند کاملا شرایط متفاوتی طلب می‌کند. در آمریکا نظام ریاستی حاکم است و در نظام ریاستی قدرت کامل در اختیار رئیس جمهور است و مجلسین معمولا از لحاظ قدرت در سطح پایین تری هستند. البته مطمئنا این به معنای اطاعت مجلس از رئیس جمهور نیست. تفکیک قوا در آمریکا رعایت می‌شود، اما این تفکیک قوا به معنای توازن قدرت نیست. در آمریکا مجلسین باید برای استیضاح رئیس جمهور تصمیم بگیرند، درست است که امروز کسانی مانند نانسی پلوسی استارت استیضاح رئیس جمهور را زده‌اند اما درباره این موضوع مجلسین باید تصمیم گیری کنند. در نهایت هم این سناست که تصمیم نهایی را می‌گیرد. بنابراین موضوع استیضاح ترامپ اساسا راه درازی را در پیش دارد وبه این سادگی‌ها نیز نمی‌توان او را ساقط کرد.
وی افزود: در پرونده جریان ارتباط ترامپ با روسیه که بسیاری می‌خواستند ازاین طریق او را استیضاح کنند هم شاهد بودیم که تحقیقات درباره آن دوسال طول کشید، دادستان ویژه هم مامور بررسی بود که در آخر هم رای به نفع ترامپ صادر شد. اکنون هم اگر قرار باشد پرونده‌ای جدید برای ترامپ شکل بگیرد تا مراحل خود را طی کند انتخابات 2020 برگزار شده است(!)
جلیلوند تاکید کرد: در آمریکا اساسا توازن قدرت به گونه‌ای نیست که بتوان رئیس جمهور را استیضاح کرد مگر استثناهایی مانند ریچارد نیکسون.
>خود دموکرات‌ها هم می‌دانند نتیجه نمی‌دهد
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: دموکرات‌ها نیز در شرایط فعلی قصد ساقط کردن ترامپ را ندارند چون می‌دانند که توانایی این کار را ندارند. مجلسین سنا و نمایندگان مانند گاز و ترمز هستند، سنا دراختیار جمهوری خواهان است که حکم گازرا دارد و مجلس نمایندگان دراختیار دموکرات‌ها که حکم ترمز را برای ترامپ دارد. با این اوصاف نمی‌توان ترامپ را استیضاح کرد ولی در هرصورت موضوع استیضاح ترامپ همواره در رسانه‌ها به عنوان یک سوژه ناب مورد توجه است.
وی درباره اینکه آیا جمهوری خواهان می‌توانند از استیضاح ترامپ به سود خود بهره بجویند و به نوعی به دموکرات‌ها پاتک بزنند و آن طور که ترامپ می‌گوید ممکن است استیضاح وی باعث افزایش آرایش شود؟ گفت: دموکرات‌ها اساسا در قد و قامتی نیستند که ترامپ را شکست دهند، جدی‌ترین رقیب او در حال حاضر همان بایدن است که خود به واسطه مسائل اوکراین باید پاسخگوی اتهاماتی باشد، از سویی او سن خیلی بالایی دارد و آمریکایی‌ها افرادی با سن و سال بایدن را مورد توجه قرار نمی‌دهند. در ثانی دموکرات‌ها با این فشارها بیشتر به دنبال آن هستند که در مسائل داخلی از ترامپ امتیاز بگیرند.
وی اظهار کرد: از زمانی که ترامپ بر سر کار آمده است، توازن نیروهای اقتصادی را به هم زده و آن ساخت اقتصادی و مالیات محوری که پشت سر دموکرات‌ها بوده را تضعیف کرده است. مثلا دیدیم ترامپ شرکت‌های چینی را از بازار بورس آمریکا خارج کرده است. درحالیکه پشتوانه دموکرات‌ها همین شرکت‌های بزرگی هستند که مالیات می‌پردازند. ترامپ در عوض شرکت‌های میانی و متوسط را از مالیات معاف کرد تا آن‌ها بتوانند اشتغال بیشتری ایجاد کنند. یا مثلا ترامپ در بحث «های تک» چندان فعالیت نمی‌کند در حالی که شرکت‌های مورد علاقه دموکرات‌ها «‌های تک» هستند. تا پیش ازاین در آمریکا سه درصد اقتصاد کشاورزی، هفت درصد صنعت و باقی آن خدمات و‌های تک بود اما ترامپ توازن اقتصاد را در آمریکا تغییر داده است، امروز دموکرات‌ها می‌خواهند به ترامپ فشار بیاورند تا بتوانند برخی طرح‌های اقتصادی خودشان را دوباره به جریان بیاندازند یا طرح‌هایی مثل اوباما کر را تجدید کنند. بعید نیست که تلاش برای این استیضاح‌ها نیز در جهت کسب همین مطالبات باشد.