تبلیغات زودرس و رفتارهای قانون ستیز

مجید ابهری‪-‬ انجام تبلیغات در چارچوب قوانین و مقررات در موسم انتخابات مختلف به عنوان یک رفتار سیاسی و عرف فرهنگی در جوامع مختلف و کشور ما قبول گردیده و بارها در زمان‌های مختلف شاهد انواع گوناگونی از تبلیغات بوده‌ایم.اما متاسفانه در دهه اخیر، رفتار نامناسبی مشاهده می‌شود که در کنار هزینه‌های نجومی‌بعد از نامزدها، دلزدگی از مردم سالاری و ناامیدی از انتخاب واقعی را به جامعه القا می‌کند تا جایی که در بعضی از حوزه‌ها برنده شدن نامزد توانمند از نظر اقتصادی قبل از رای‌گیری قطعی به نظر می‌رسد. اگر این منش‌ها و رفتارهای دور از منطق و مخالف با روحیه انتخابات آزاد، ادامه پیدا کرده و تقویت شوند دیگر نمی‌توان امیدی به حضور واقعی و داوطلبانه مردم داشت.
همان طوری که عرض کردم در چندسال اخیر رسم
ناپسند و آزاردهنده‌ای در بعضی از شهرها توسط نامزدهای احتمالی مشاهده می‌شود که گاهی تبدیل به لطیفه‌های اجتماعی گردیده و در محافل مجازی و حقیقی باعث خنده و تاسف مردم می‌گردد. بعضی از این افراد در مجالس ترحیم، عروسی و ختنه‌سوران، فعالانه شرکت کرده و گاهی در ردیف صاحبان عزا می‌ایستند. همدردی با مردم و مشارکت در غم‌ها و شادی‌های آنها سنت زیبا و پسندیده‌ای است اما در صورتی که بدون هدف و برای رضای خدا و همدلی با مردم باشد. یکی از صاحبان عزا برای بنده نقل می‌کرد که مادر سالمندم از دنیا رفته بود و چند نفر از افرادی که قصد شرکت در انتخابات آتی را دارند برای ایستادن در صف با یکدیگر رقابت کرده و حتی یکی از آنها آنچنان گریه می‌کرد که برادرم برای آرام کردن او، اقدام کرد.این فرد اصلا مادر من را ندیده بود اما به خاطر گستردگی فامیل و طایفه‌مان در تمام مراسم از خاکسپاری تا مسجد شرکت کرده بود. حالا در عروسی موضوع پول و هدیه ممکن است باعث حضور کمتر این گونه افراد گردد اما سفره‌های رنگارنگ نامزدهای احتمالی به مناسبت‌های مختلف از اعیاد تا سوگواری جای بحث دارد. تهیه کادو برای تولد فرزندان بزرگان شهر حکایت دیگری است. درمجموع این رفتارها اگر قانون ستیزی و منطق گریزی نباشد، پس چه جایگاهی دارد؟ این همه هزینه از کدام محل برای این افراد خرج می‌شود؟ آیا مفهوم پول کثیف در انتخابات غیر از این‌گونه پولهاست که برای نمک‌گیر کردن بعضی از افراد خرج می‌شود؟ امروز و در شرایط اقتصادی حاضر، هیچ‌کس علاقه‌ای به هزینه کردن پول خود بدون هدف ندارد. نماینده‌ای که با پول و سرمایه این‌گونه افراد به خانه ملت راه پیدا کند آیا می‌تواند مدافع شایسته‌ای برای دفاع از حقوق مردم باشد؟
آیا این چنین نماینده‌ای می‌تواند ناظر و ضامن سالمی‌برای اجرای قوانین باشد؟ مجلس به عنوان عصاره فضایل ملت باید سنگر نمایندگان واقعی مردم باشد تا بتوان به تصویب قوانین عدالت گستر امید بست. در چند دوره از مجلس موضوعات مختلفی مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است. قانون جلوگیری از آزار و خشونت در مورد کودکان و همچنین قوانین مرتبط با اسیدپاشی و دهها قانون دیگر که روزنه‌های روشن در مقابل چشمان مردم
باز کرده و سپس به تاریکی گرائیده‌اند. اطمینان داریم شورای نگهبان با واسطه اهرم‌های نظارتی فعالیت‌های زودرس تبلیغاتی برخی از شیفتگان نمایندگی را در نظر خواهند داشت تا در هنگام بررسی صلاحیت آنها این‌گونه پیش‌دستی‌ها را لحاظ کنند. نهادهای نظارتی، اطلاعاتی و امنیتی منابع مالی نامزدها در شهرهای مختلف را رصد و ارزیابی خواهند کرد چرا که صحبت از حق‌الناس است و مجلس مظهر دفاع آن. اما اگر خدایی ناکرده با پایمال کردن حقوق دیگران کسی به کرسی مجلس برسد دیگر امیدی به دفاع از حقوق ضعیفان نخواهد بود.