راه پیروزی دموکرات‌ها

مهدی مطهرنیا ‪-‬ بدیهی است که در آمریکا، هرگاه رئیس جمهور مستقر از یک حزب است و در دور دوم ریاست جمهوری نیز کاندیداتوری خود را اعلام می‌کند، حزب مخالف، فرصت بیشتری برای تخریب وی از لحاظ زمانی خواهد داشت. امروز کاندیداهای دموکرات در حال مشخص کردن نامزد خود هستند، اما حزب جمهوری خواه کاندیدای خود را ترامپ اعلام کرده است، بنابراین باید بگوییم که دراین مسیر تمام دموکرات‌ها چه دموکرات‌های میانه رو چه رادیکال، همگی در تلاش برای کاهش آرای ترامپ، وحدت عمل به خرج می‌دهند. از این جهت بین کسانی مثل نانسی پلوسی و جو بایدن هیچ تفاوتی نیست.
بنابراین طبیعی است که امروز وقتی موضوعی مانند تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا و اوکراین مطرح می‌شود که ترامپ در آن از رئیس جمهور اوکراین خواسته تا به مسئله تخلفات پسر جوبایدن یعنی پسر یکی از رقبایش رسیدگی شود، دموکرات‌ها نیز همه تلاششان را علیه ترامپ به کار بگیرند و بگویند او به بهانه رقابت‌های داخلی خود ، امنیت ملی کشور را به مخاطره انداخته، از قدرتش سوءاستفاده کرده و از همین رو موضوع استیضاح وی را کلید بزنند .
آنچه مسجل است اینکه دموکرات‌ها تمام سعی شان
را می‌کنند تا رای ترامپ را بکاهند و مطرح کردن مکالمات تماس تلفنی او با رئیس جمهور اوکراین و حتی تلاش برای استیضاحش به همین بهانه از همین کوشش‌هادر جهت کاستن رای ترامپ است . فراموش نکردیم ترامپ در هنگامه کسب رای در سال 2016 به یمن آرای الکترال توانست به عنوان رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید راه یابد. باید گفت که فرازو نشیب‌های ناشی از محبوبیت ترامپ همواره به گونه ای خاص است. او غیر محبوب ترین رئیس جمهور آمریکا درمیان 45 رئیس جمهور بود دراین راستا دموکرات‌ها نیز همواره تلاش داشتند که جهتگیری‌های وی را به واسطه آن که هیچ گاه سیاست مدار برجسته ای در آمریکا نبود با پرسش‌های جدی روبه رو سازند. اما ترامپ با وجود آنکه کمترین میزان محبوبیت را در انتخابات داشت، توانست با عمل به وعده‌های انتخاباتی خود در عرصه سیاست داخلی،


زمینه ساز ایجاد فضایی مطلوب برای خود شود.
اکنون تلاش تیم دموکرات آن است که این محبوبیت را با پرونده‌های مختلف و زیر سوال بردن عملکردش در سیاست داخلی و خارجی مجددا به سمت و سوی کاهش محبویت سوق دهد و موضوع استیضاح او نیز درهمین راستاست.
هرچند ترامپ نشان داده است که اگر چه یک بیزینس من است ولی دیگر به عنوان یک رقیب ناشی در عرصه سیاست شناخته نمی‌شود او نیز برگ های برنده خاص خودش را در جیب پنهان کرده است.
از طرف دیگر استیضاح رئیس جمهور از نظر قانون انتخابات حداقل باید 5 مرحله را طی کند و پس از طی مراحل گوناگون اگر در مرحله نهایی سنای آمریکا با اکثریت دوسوم آرا عدم کفایت رئیس جمهور را قبول کند، رئیس جمهور از کار برکنار می‌شود و با توجه به وجود سنای جمهوری خواه فعلی اساسا استیضاح ترامپ، حتی بعداز طی همه مراحل در سنا تصویب نخواهد شد. ضمن اینکه باید در مرحله اول شواهد کافی از تخلف ترامپ در موضوع تماس تلفنی‌اش با رئیس جمهور اوکراین دیده شود. مجلس نمایندگان آن را به بحث بگذارند در برابر بندهای استیضاح رای گیری کنند، اگر اکثریت مجلس نمایندگان موافق شدند، روند آن در مجلس سنا آغاز می‌شود، در آن جا هم موارد مختلف شنیده خواهد شد، اگر استیضاح دوسوم آرا را کسب کرد این امر موجب می‌شود که معاون اول ترامپ به جای او به روی کار بیاید و روی کار آمدن معاون اول رئیس جمهور و حمایت احتمالی مردم از همان معاون اول باردیگر دموکرات‌ها را با شکست روبه رو می‌کند. بنابراین دموکرات ها باید راه طولانی را برای پیروزی درانتخابات 2020 دنبال کنند. هرچند آمریکا جزو کشورهایی است که ساعت های پایانی انتخابات بر آن تاثیر دارد.