فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با همدلی : گام چهارم به معنای خروج از برجام نیست

همدلی| یک عضو کمیسیون امنیت ملی، شروع مرحله چهارم از کاهش تعهدات هسته ای را موضع حق طلبانه ایران دانست.
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار همدلی، شروع احتمالی گام چهارم در کاهش تعهدات هسته ای ایران را به معنای خروج از برجام ندانست و عکس العمل احتمالی طرف های اروپایی را در برابر آن را در حد بازی های روانی ارزیابی کرد.
این نماینده مجلس درپاسخ به چگونگی اجرای روند گام چهارم هسته ای گفت: در این مورد شورای امنیت ملی با ماموریتی که به سازمان انرژی اتمی می دهد، از این شورا خواهد خواست تا پیشنهادهای خود را با در نظر گرفتن قابلیت های فنی در جهت کاهش تعهدات هسته ای در قالب گام چهارم ارائه دهد. سپس بر اساس پیشنهاد و نظر سازمان انرژی اتمی، شورای امنیت ملی تصمیم نهایی خود را در این باره اعلام خواهد کرد.
او د ر این باره اضافه کرد: هدف از گام سوم، نشان دادن قابلیت های کشور در جهت تامین نیازهای خود در زمینه صنعت هسته ای بود که مانند دو گام پیشین، منطبق با ملاحظات دیپلماتیک انجام گرفت.


او در پاسخ به این سوال که تقاوت این گام با مراحل پیشین چیست؟ گفت: اعتقاد من این است که گام چهارم نیز به مانند سه مرحله پیشین باید با نگاه حق خواهانه و حق طلبانه برداشته شود. بنابراین هدف ایران در جهت ترساندن و ارعاب دیگر کشورها نیست، بلکه ایران تنها در پی احقاق حق خود است چرا که در مرحله ای قرار دارد که به قابلیت های هسته ای خود رسیده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی در باره عکس العمل اروپایی ها گفت: اروپایی ها همین طور که فقط در برابر آمریکایی ها به حرف زدن کفایت کردند بنابراین در قبال ایران هم تنها می توانند حرف بزنند و هیچ گونه عکس العمل خاصی از آنها توجیه پذیر نیست.اروپایی ها در طول این سه گام نتوانستند هیچ امتیاز خاصی به ایران بدهند، بنابراین در این مرحله برجام وارد مرحله جدیدی شده است. از آنجا که ایران با در پیش گرفتن عکس العملی مسالمت آمیز در این مراحل، برجام و ان. پی. تی را نقض نکرده و فقط قابلیت های هسته ای را مطابق با مفاد برجام ارتقا می دهد ، بنابراین اروپایی ها از لحاظ سیاسی قادر به عکس العمل خاصی در جهت موضع گیری های سخت در برابر ایران نیستند.
فلاحت پیشه در باره عکس العمل احتمالی آمریکا پس از اجرای این گام گفت: آمریکایی ها شروع کننده این بازی سیاسی بودند چراکه در آخرین بخش از تحریم های خود بر علیه ایران، تحریم هایی تحت عنوان تحریم های هسته ای وضع کرده اند و بر اساس آن تمامی آنچه را که به عنوان مجوز در بخش هسته ای برجام به ایران داده شده بود تا ایران بتواند در قالب استفاده از حقوق ان. پی. تی خود توسعه فن آوری هسته ای را ادامه دهد را نقض نمودند که این خود به معنای نادیده گرفتن آشکار همه حقوق ایران در ان. پی. تی و برخلاف مقررات بین المللی و منشور ملل متحد بود.
برداشتن گام چهارم باید بر پایه برجام و استفاده از ظرفیت های برجام صورت گیرد تا آنچه را که آمریکایی ها منع کرده اند را با استفاده از ابزار قانونی برای خود محقق سازیم. این حرکت نباید به گونه ای باشد که از آن به معنای خروج از ان.پی. تی و ایجاد نگرانی هایی جدید در این زمینه باشد.آمریکایی ها تلاش دارند تا موضوع هسته ای را به موضوعی بین ایران و آمریکا تبدیل کنند و تنها وجود رضایت خود را در آن دخیل نمایند. آنها سعی کردند که امتیازاتی را که می باید خود می دادند را از طریق اروپایی ها هزینه کنند و بیشتر خود را برنده جنگ فشار بر ایران نشان دهند . و آز آنجا که ایران در مسیر پیشنهادات آنها گام برنداشت، در سیاست های آنها احساس ناکامی شدیدی در ابعاد جهانی به وجود آمد.
اگر چه آمریکا ممکن است سیاست های فشار حداکثری خود را افزایش دهد اما در واقع آن چه مشخص است این که تحریم های آمریکا هم اکنون در وضعیت حداکثری خود قرار داشته و بنابراین ترامپ در این زمینه برگ برنده دیگری در دست ندارد. بنابراین او سعی خواهد کرد که با برگ های منفی اروپایی ها بر علیه ایران بازی کند. البته که اروپاییان هم برگ های منفی قابل توجهی در دست ندارند و تنها می توانند در قالب جنگ های روانی و برخی لفاظی ها، پیش برنده اهداف اینچنینی آمریکا باشند.
فلاحت پیشه همچنین درباره تاثیرات چنین گام هایی بر سیاست داخلی گفت: موضع حق طلبانه ایران در برداشتن گام های کاهش تعهدات هسته ای هم در عرصه بین المللی و هم در داخل با نوعی پذیرش روبرو شده و نوعی یکپارچگی عمومی در باره این موضوع در داخل ایجاد کرده که توام با یک نگاه وحدت گراست.
ضمن اینکه در سه گام قبلی، ایران معادلات سیاسی را به خوبی دنبال کرده، و وارد چالش خاصی نشده و به واسطه حرکت حق طلبانه خود توانسته روحیه وحدت گرایی را در جامعه ارتقا دهد
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا برداشتن این گام به معنای خروج از برجام خواهد بود؟ گفت: برخی طرف های برجام و برخی لابی های سیاسی با شروع یک بازی سیاسی، در پی خارج کردن پرونده هسته ای ایران از بستر برجام بوده اند. مطرح کردن مسائل دروغینی مانند داشتن بمب اتمی توسط ایران یا قابلیت حمل کلاهک هسته ای توسط سیستم های موشکی ایران، نیز از جمله فعالیت این گروه بوده است.
بعضی از گروه های سیاسی در جهان به شدت در حال ارتباط با طرف های اروپایی برجام هستند تا این مساله دروغین را برای آنها جا بیاندازند که ایران را به عنوان تهدیدی هسته ای مطرح کنند و این حوزه ای است که می باید همزمان با شروع گام چهارم توسط وزارت خارجه با موضعی مقتدرانه و روشنگرانه دنبال گردد تا موضع حق طلبانه ایران تقویت شود.گام چهارم به معنای خروج از برجام نخواهد بود. ایران در این راستا نه تنها از ان. پی. تی خارج نخواهد شد بلکه هیچ دلیلی هم برای خروج ایران از برجام وجود ندارد چراکه کشور می تواند کماکان از ظرفیت های برجام استفاده کند و قابلیت های خود را بر اساس قواعد آن ارتقا دهد. برجام و ان. پی. تی دو سنگ بنای مهم حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک ایران هستند که می توانند در موضع گیری های کشور بسیار کاربرد مثبتی داشته باشند.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از چرایی عدم استقبال مردم از رسانه های داخلی رویش فیک نیوزها در شوره زار عدم شفافیت فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با همدلی : گام چهارم به معنای خروج از برجام نیست گزارش همدلی از بهبود روابط ایران و امارات دست دوستی ابوظبی به تهران سوشیانس شجاعی‌فرد در تشریح جایگاه طنزنویسی در ایران: رابطه طنزپرداز با حکومت، بزن در رویی است بندبازی روی بند نامرئی! ارزیابی «همدلی» از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره صنعت خودرو چرخه بی پایان بحران خودرو سازی گزارشی از پیامدهای تظاهرات مردم لبنان عقب نشینی در برابر انقلاب واتس آپی در اقتصاد بیمار نه می‌توان تولیدکننده بود و نه وارد کننده آیا پایان برجام نزدیک است؟ چهار گام به جلو، بازگشت به نقطه اول به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت دارایی مسئولان انجام شد سامانه ثبت دارایی مسئولان روی شبکه ملی قرار گرفت به بحرین در تهران درس اخلاق بدهیم کره جنوبی، متاثر از سیاست‌های آمریکا