کره جنوبی، متاثر از سیاست‌های آمریکا

رضا رسالت‪-‬ استفاده از تحریم‌های اقتصادی به منظور اجرای مقاصد سیاسی روش جدیدی نیست، در طول تاریخ دولت‌ها به دلایل مختلف به تحریم‌های اقتصادی متوسل شده‌اند. امروزه تحریم به ویژه تحریم اقتصادی به شکلی گسترش پیدا کرده است که کارشناسان و محققان روابط بین الملل از ایپیدمی تحریم و جنون تحریم سخن به میان می‌آورند. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده آمریکا مواجه شده است، که می‌توان به دلیل ابعاد غیر انسانی‌اش نام تروریسم اقتصادی را بر آن نهاد. در این زمینه از مهم‌ترین پیامدهای تحریم‌های تحمیل شده به ایران محدودیت‌های دارویی هستند که اگر چه به خودی خود شامل تحریم‌ها نیستند، اما بر اثر مشکلات صدور، حمل و نقل، بیمه و جابه جایی ارز و همچنین ترس کارخانه‌های دارویی و بانک‌های بین‌المللی از تحریم‌های احتمالی، کاهش شدیدی در واردات آن پدید آمده است و بر زندگی هزاران بیمار مبتلا به بیماری‌های خاص همچون هموفیلی، ام اس، بیماری‌های سرطانی و... فشار مضاعفی وارد کرده است.
برخی رسانه‌ها در خارج از کشور در تحلیلی، تحریم دارویی در ایران را با بمباران یک بیمارستان در شرایط جنگی قیاس کرده‌اند و با توجه به ابعاد تحریم‌های دارویی، بر این باورند که جامعه ایران به نوعی دچار بحران انسانی در حوزه سلامت شده است. از طرفی دیگر و علاوه بر کمبود برخی از داروها، افزایش قیمتی بود که در نتیجه تحریم‌های بانکی و تحریم انتقال پول، متوجه این داروها شد؛ به گونه‌ای که به تعبیر بعضی‌ها این تحریم‌ها عملا یک بن بست بانکی را برای مبادلات بشردوستانه به وجود آورده است.
در این بین کره جنوبی که حجم گسترده‌ای از بازار ایران را در عرصه‌های اقتصادی در اختیار دارد، همسو با تحریم‌های غیر انسانی آمریکا در فرایند واردات دارو به ایران مشکلاتی را ایجاد کرده است. بعد از تحریم بانک مرکزی، بانک‌های کره‌ای نتوانستند آن رابطه‌ای را که با ایران داشته‌اند ادامه دهند و می‌توان گفت که در حال حاضر هیچ اتفاق بانکی بین دو کشور رخ نمی‌دهد و باید مبادلات از کانال‌های دیگر صورت گیرد. این در حالی است که شرکت‌های کره‌ای فعال در حوزه دارو به این امر اعتراض کرده‌اند. موضوع این است که مواد غذایی و دارو از تحریم معاف هستند، اما عملیات بانکی و حمل و نقل مشمول تحریم می‌شوند. مقامات کره‌ای نیز اعلام کردند که بانک‌های این کشور خصوصی هستند و دولت هیچ‌گونه قدرتی برای تعیین سیاست‌های تجاری آنها ندارد. با این حال افکار عمومی ایران این نوع رفتار را در راستای تامین خواسته‌های امریکا ارزیابی می‌کند. این تقلیل اعتبار ممکن است به کاهش سطح مبادلات تجاری و همچنین تعاملات سیاسی منجر شود. جمهوری اسلامی ایران از دیرباز بر همکاری‌های دوجانبه بر مبنای اصل احترام متقابل تاکید داشته است، اما طرف کره‌ای سیاست‌های خود را متاثر از امریکا تنظیم کرده و حسن نیت را که لازمه یک ارتباط مستمر و دامنه‌دار هست، به نحو شایسته‌ای به کارنبسته است. از همین رو به نظر می‌رسد تمایل به سمت راهکارهای جایگزین و تغییر سطح تعامل و همچنین استفاده از شرکای تجاری جدید در چهارچوب سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قبال کره جنوبی دور از انتظار نخواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش همدلی از چرایی عدم استقبال مردم از رسانه های داخلی رویش فیک نیوزها در شوره زار عدم شفافیت فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با همدلی : گام چهارم به معنای خروج از برجام نیست گزارش همدلی از بهبود روابط ایران و امارات دست دوستی ابوظبی به تهران سوشیانس شجاعی‌فرد در تشریح جایگاه طنزنویسی در ایران: رابطه طنزپرداز با حکومت، بزن در رویی است بندبازی روی بند نامرئی! ارزیابی «همدلی» از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره صنعت خودرو چرخه بی پایان بحران خودرو سازی گزارشی از پیامدهای تظاهرات مردم لبنان عقب نشینی در برابر انقلاب واتس آپی در اقتصاد بیمار نه می‌توان تولیدکننده بود و نه وارد کننده آیا پایان برجام نزدیک است؟ چهار گام به جلو، بازگشت به نقطه اول به منظور تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند ثبت دارایی مسئولان انجام شد سامانه ثبت دارایی مسئولان روی شبکه ملی قرار گرفت به بحرین در تهران درس اخلاق بدهیم کره جنوبی، متاثر از سیاست‌های آمریکا