پنج روز پر استرس برای مقامات بیروت 17گام لبنان برای اصلاحات

همدلی| اعتراضات لبنان دیروز وارد پنجمین روز شد؛ اعتراضاتی که در واقع نتیجه افزایش نارضایتی‌های اقتصادی و سیاسی مردم است. بخش قابل توجهی از گروه‌ها و قومیت‌های مختلف خواستار استعفای کل دولت از جمله سعد حریری، نخست وزیر و سایر مقامات دولت مرکزی شده‌اند. حریری چهار روز پیش در سخنرانی تلویزیونی خود قول داد که در عرض 72 ساعت ، بحرانی کنونی را حل کند. به نظر می‌رسد او هنوز تسلیم فشار دیگر سیاست‌مداران کشور برای استعفا دادن نشده است. اما با این حال تصمیمات او برای اصلاحات در کشور در کابینه تصویب شده و حالا امیدواری هایی برای ادامه کارش شکل گرفته است.
کانون اعتراضات در میدان ریاض الصلح، مقر نخست وزیری لبنان در مرکز بیروت است و معترضان به دلیل مشکلات اقتصادی و تصمیم جدید دولت در اعمال مالیات بر استفاده از شبکه واتساپ به خیابان‌ها آمده‌اند. تظاهرات کنندگان لبنانی در برخی نقاط با برپایی چادر شب‌ها نیز در خیابان‌ها مانده و تاکید دارند تحصن و تظاهرات تا تحقق خواسته‌هایشان به شکل مستمر و شبانه‌روزی ادامه خواهد یافت.
تصویب سند اصلاحیه حریری
در حالی که اعتراضات خیابانی لبنانی‌ها همچنان ادامه دارد، جلسه کابینه دولت لبنان روز گذشته همانطور که پیش‌بینی می‌شد در کاخ ریاست‌جمهوری این کشور و با حضور رئیس جمهوری،‌ نخست وزیر و اعضای کابینه برگزار شد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اسکای نیوز، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در این جلسه در کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا اعلام کرد: «تظاهرکنندگان در خیابان‌ها درد و رنج مردم را ابراز می‌کنند اما متهم کردن همه به فساد عادلانه نیست. به همین دلیل ما حداقل باید با تصویب برداشتن محرمانه بودن حساب‌های بانکی ورزای کنونی و آتی لبنان کار را شروع کنیم. ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد، ۱۷ بند سند اصلاحیه سعد حریری تصویب شده و بررسی بندهای دیگر نیز ادامه دارد.»


براساس بیانیه ریاست جمهوری لبنان، بحث روند مثبتی را طی می‌کند. این در حالی است که درخواست تظاهرکنندگان علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و لغو مالیات‌های در نظر گرفته شده در بودجه ۲۰۲۰ تا درخواست برای براندازی دولت و نظام گسترش یافته است. راهنمایی و رانندگی لبنان امروز اعلام کرد، تظاهرکنندگان مسیرهایی در نبطیه و حاصیبا در جنوب، کسروان در جبل لبنان و بعلبک در شرق لبنان و زحله در مرکز و طرابلس در شمال کشور را مسدود کردند. مدارس و کلیه ادارات دولتی و خصوصی نیز تعطیل هستند و نیروهای امنیتی در ورودی‌های کاخ ریاست‌جمهوری در بعبدا مستقر شده و مسیرهای منتهی به آن را مسدود کردند. همچنین اسکای نیوز گزارش داد، عبور و مرور در مناطق لبنان همزمان با بسته شدن مغازه‌ها و آموزشگاه‌ها در پاسخگویی به درخواست اعتصاب سراسری فلج شد.
تایید سند اصلاحات حریری
در این میان نخست وزیر لبنان از تایید سند اصلاحات خود شامل کاهش ۵۰ درصدی حقوق روسا، وزرا و نمایندگان سابق این کشور خبر داده است. به گزارش اسکای نیوز، سعد حریری، نخست وزیر لبنان پس از جلسه دیروز دولت در کاخ بعبدا اظهار کرد: «هدف از اقدامات سیاسی حفظ کرامت مردم است و این امر با داشتن آزادی، استقلال و حاکمیت و اینکه مردم از خدمات اصلی برخوردار باشند، محقق می‌شود.» نخست وزیر لبنان گفت: «تظاهرات موانع سیاسی بسیاری را در هم شکست و هویت ملی یکپارچه لبنان را به آن بازگرداند.» حریری با اشاره به اینکه درخواست تظاهرکنندگان برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را تایید می‌کند، گفت: «هرگز از تظاهرکنندگان نخواهیم خواست اقدامات اعتراضی خود را متوقف کنند. او افزود: «این تظاهرات ناشی از احساس خشم و ناامیدی جوانان است و اصلاحات گامی در مسیر حل بحران اقتصادی کشور است و ما از سرمایه‌گذاران برای حل مشکل ارتباطات کمک می‌خواهیم.»
او درباره اصلاحات جدید گفت: «بودجه با کسر ۰.۶ درصدی و بدون تعیین مالیات‌های جدید برای مردم، بانک لبنان و دیگر بانک‌ها خواهد بود، همچنین حقوق روسا، وزرا و نمایندگان فعلی و سابق ۵۰‌ درصد و بودجه شورای توسعه و سازندگی ۷۰ درصد کاهش می‌یابند، پیش‌نویس قانون عفو عمومی نیز تا پایان سال جاری میلادی تصویب می‌شود و ۲۰ میلیارد دیگر برای حمایت از خانواده‌های فقیر و ۱۶۰ میلیون دلار برای حمایت‌های وام‌های مسکن اختصاص می‌یابند.»
دعوت اتحادیه اروپا به گفتگوی مسالمت‌آمیز
به دنبال تحولات اخیر در لبنان، اتحادیه اروپا دیروز از همه طرف‌ها خواست، گفتگوی مسالمت‌آمیز داشته و از خشونت و اظهارات تحریک‌آمیز اجتناب کنند. به گزارش روزنامه الیوم السابع، اروپایی‌ها از مقامات لبنان درخواست کردند، به اصلاحات درخواست شده در مقابل ارائه کمک‌های مالی و ارائه وام‌ برای توسعه اقتصادی براساس تصمیمات کنفرانس «الارز» (برای حمایت از اقتصاد لبنان) در پاریس در سال ۲۰۱۸ پایبند باشند. این در حالی است که لبنانی‌ها برای پنجمین روز متوالی در سراسر این کشور به اعتراضات خود ادامه دادند. درخواست تظاهرکنندگان علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی و لغو مالیات‌های در نظر گرفته شده در بودجه ۲۰۲۰ تا درخواست برای براندازی دولت و نظام گسترش یافته است. معترضان در این تظاهرات همچنین نحلال وزارت اطلاع رسانی لبنان در راستای اصلاحات شده‌اند.
انحلال وزارت اطلاع رسانی لبنان
در پی این درخواست هیئت دولت لبنان روز دوشنبه از تصمیم خود مبنی بر منحل کردن فوری وزارت اطلاع‌رسانی و برخی موسسات غیرضروری در راستای اصلاحات جدید در این کشور خبر داد. بنابر اعلام شبکه المیادین، یکی دیگر از تصمیمات جلسه امروز هیئت دولت لبنان تعیین هیئت های ساماندهی برق، ارتباطات، ناوبری هوایی است. سرعت بخشیدن به فعالیت‌های تولید برق و تصویب پروژه‌های مرحله نخست نشست «سیدر» در فاصله سه هفته، از دیگر مصوبات نشست هیئت دولت لبنان است. همچنین هیئت دولت لبنان تصمیم گرفت با اعمال مالیات بر بانک ها در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۰۰ میلیارد لیره لبنانی برای کشور تامین می‌کند. قرار شد پیش‌نویس بودجه نیز در چارچوب مهلت قانونی آن به پارلمان ارجاع داده شود. یک سال پیش به پیشنهاد دولت فرانسه و با پیگیری امانوئل ماکرون رئیس جمهوری این کشور اجلاس پاریس ۴ (سیدر) با حضور نمایندگان ۳۷ کشور و ۱۴ سازمان بین‌ المللی برای کمک مالی به لبنان و سرمایه‌گذاری در این کشور برگزار شد.این وضعیت در حالی است که حریری، نخست وزیر لبنان پس از این جلسه خطاب به تظاهرات کنندگان گفت: صدای شما شنیده شد و اگر انتخابات زودهنگام خواست شما باشد، من در این خصوص از شما حمایت می‌کنم؛ تصمیم‌های امروز ما به مثابه ما گام اول است. او با اشاره به اتخاذ گام‌هایی برای مبارزه با فساد و خودداری از اعمال هیچ گونه مالیات جدید بر مردم تاکید کرد، باید اعتماد ملت لبنان را دوباره جلب کرد.
حمایت سلبریتی‌ها از تظاهرات
در همین راستا بسیاری از سلبریتی‌های مشهور لبنانی که چهره‌های مشهوری در اینستاگرام و دنیای عرب هستند، به صورت مختلف در این تظاهرات شرکت کرده و یا در صفحات خود نسبت به آن واکنش نشان دادند. نادین الراسی، بازیگر سینما و تلویزیون، یکی از کسانی بود که در همبستگی با اعتراضات مردمی در خیابان حاضر شد. همچنین هیفا وهبی، خواننده مشهور لبنانی در پستی حمایت خود را از اعتراضات لبنان اعلام کرد. هیفا در کپشن پست خود نوشت: «ملت لبنان، دست در دست هم برای لبنان.» همچنین راغب علامه(خواننده)، ماریتا الحلانی(خواننده)، الولید الحلانی( خواننده)، ریما نجیم(مجری)، کارین رزق الله(نویسنده و بازیگر) و چند بازیگر دیگر هم در تظاهرات مردم لبنان شرکت داشته اند.
سایر اخبار این روزنامه
رضا زاده ، نماینده کازرون در مجلس : واگذاری زندانها به دولت، پایه گذار یک مدیریت دوگانه است «همدلی» نوسانات اخیر بازار سرمایه را ارزیابی کرد نگاه سفته‌بازی به بورس «همدلی» نوسانات اخیر بازار سرمایه را ارزیابی کرد نگاه سفته‌بازی به بورس محمد مهدی جعفری در بازگویی خاطرات محاکمه پایه‌گذاران نهضت آزادی: دادگاهی برای اتمام حجت با شاه سال‌روز محاکمه طالقانی، بازرگان و سحابی در سال 1342 ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما سخن می‌گوییم گزارش «همدلی»از پیامدهای طرح واگذاری مدیریت زندان ها به دولت؛ نظارت پذیرکردن زندان‌ها گفت و گو با نعمت احمدی درباره هجمه به استقلال کانون وکلا: وکیل مستقل برای قضات بی‌سواد خطرناک است پنج روز پر استرس برای مقامات بیروت 17گام لبنان برای اصلاحات در مراسم خالقان آثار عاشورایی صورت گرفت تجلیل از «رندان تشنه لب» محمدرضا شجریان بازداشت ۲۱ تن از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک استیضاح ترامپ؛ هدف یا بهانه رویای بالکانیزاسیون خاورمیانه