رویای بالکانیزاسیون خاورمیانه

لقمان توتونچی‪-‬ اواخر دهه نود میلادی درزمان وقوع فروپاشی اتحادجماهیرشوروی به همراه کشورهای بلوک شرق درشرق اروپا که عضو پیمان ورشو بودند، یعنی نقطه مقابل ناتویی که متعلق به دنیای لیبرالیسم غربی بود، شکل گرفت که درآن زمان کشورهای بزرگی چون یوگسلاوی، چک اسلواکی و... درمنطقه بالکان با جنگ‌های خونینی تجزیه و تضعیف شدند. تجزیه کشورهای اروپای شرقی و مرکزی عضو پیمان ورشو در راستای سیاست‌های نظم نوین جهانی صورت گرفت که پس ازجنگ ۴۵ ساله(جنگ سرد)میان کشورهای بلوک شرق وغرب که قرار داشت؛ زیراکشورهای بزرگ و منطقه‌ای دربالکان که می‌بایستی تجزیه می‌شدند، خطری جدی برای کشورهای اروپا غربی عضو پیمان ناتو درآینده محسوب می‌شدند. کشورهای بزرگ به لحاظ وسعت، جایگاه و وزن ژئوپلیتیک در اروپا وسایر نقاط جهان قطعاً به لحاظ سیاسی، نظامی واقتصادی می‌توانستند سدی برای رسیدن به اهداف نظم نوین جهانی باشند واین درصورتی بود که وجود کشورهای نوظهور در خاورمیانه پس از تجزیه امپراطوری عثمانی(عراق، سوریه، لبنان و..) با توجه به قرارگیری این کشورهای نوظهور درمنطقه نفت‌خیز و استراتژیک خاورمیانه به همراه موقعیت جغرافیای سیاسی و صفحه‌ای و استراتژیکی فلات ایران به مرکزیت ایران در منطقه همراه بود که مانعی و سدی به‌جد هراسناک برای رسیدن جهان تک‌قطبی درخاورمیانه و دستیابی به آسیای میانه بود، البته به همراه نزدیکی و دسترسی به مرزهای روسیه که این کشور ژئوپلیتیکی و نظامی سایه‌ای از ترس وناامیدی برای جهان تک قطبی بوده و هست.
اژدهای آسیا
اقتصادهای نوظهور کشورهای جنوب شرق آسیا علی‌الخصوص چین باتوجه به وسعت، جمعیت و وزن و جایگاه ژئوپلیتیک این کشور در هزاره سوم جهانی که قدرت اقتصادی، تجاری و ارتباطاتی به مراتب سنگین‌تر ازقدرت نظامی است، به گونه‌ای که ضربات تحریم‌های اقتصادی برای ملت‌ها در جهان به مراتب ازجنگ‌های نظامی هولناک‌تر سهمگین‌تر است. بدین معنی اژدهای آسیا مانعی به مراتب خطرناک‌تر و سهمناک‌تر از وجود کشورهایی با وزن و جایگاه ژئوپلیتیکی میانه‌ای در اروپای شرقی و خاورمیانه آن هم در راه تحقق اهداف نظم نوینِ جهانی و تک قطبی برای دنیای لیبرالیسم غربی است.
خاورمیانه


درراستای به تحقق رسیدن اهداف جهان تک‌قطبی پس از حضور نظامی به بهانه‌های مختلف؛ طالبان و تروریسم درافغانستان، سلاح‌های کشتار جمعی در عراق این بار نوبت به ایران می‌رسید تا که به بهانه‌های حقوق بشری و انرژی هسته‌ای آن را تجزیه و تضعیف سازد. لکن در این اثنا تحولات مردمی و منطقه‌ای جهان عرب به نام بهار عربی دکترین نظام سلطه را به چرخش‌های فکری و تئوریزه کردن سیاسی در این کشورها واداشت تا اینکه در مارس ۲۰۱۱ متاسفانه به دخالت مستقیم و جنگ داخلی در سوریه منجر شد که ماحصل آن آوارگی و کشته شدن صدها هزار انسان بی‌دفاع بود در دهکده جهانی .
پس از سوریه قرعه به نام یمن بود، آن هم توسط رژیم دستوری آل سعود. دراین ویرانه‌های به بارآورده‌ی غربی سهم یمن به دلیل موقعیت نسبی و ریاضی جغرافیایی آن با انتروپی بالا بیشتر از سایر کشورهای همجوار بود، به گونه‌ای که منجر به بحران قحطی نیز شد.
ایران
کشور پهناور و متمرکز ایران با موقعیت نسبی و ریاضی در صفحه استراتژی فلات ایران به مانند اهرمی متعادل مابین کشورهای حوزه خلیج فارس به همراه اتصال دالانی شمالی-جنوبی کشورهای بکر آسیای میانه با قدمت و تمدن تاریخی در زمینه‌های کشاورزی، قنات، سیاست و دولت‌داری متجرب‌ترین کشور جهان و منطقه است. درکارنامه تاریخی ملت ایران مقاومت، شهادت و رشادت‌های بی‌شماری در مقابله و مواجهه با تهاجمات بیگانگان را از اعراب، مغول و... درخود به یادگار دارد.
مهاجرت اقوام آریایی(ماد-پارت-پارس) به سرزمین و فلات ایران بنابر کتاب مقدس زرتشت(اوستا) سندی بر هویت و اصالت ایرانی بودن کوردها در هر جای این کُره خاکی است و آن هم با تمام فراز ونشیب‌های تاریخی از ظلم‌ها و تعدی‌های ناروا بر کوردهای آریایی از انفال و... رفته است.
درپایان
نظام سلطه پس ازشکست ایدئولوژی دنیای سوسیالیستی، سیاست کانتینمنت خویش را به سیاست دومینو علی‌الخصوص پس از حادثه ۱۱سپتامبر تغییر داده و با حضور و واکنش به مسائل و مصائب سیاسی در سایر نقاط جهان خاصه در کشورهای خاورمیانه، به سوی استفاده از رنگین کمان قومیتی، دینی و مذهبی روی آورده است. لکن با ظهور غول‌های اقتصادی جنوب شرق آسیا ازجمله چین به همراه توسعه و گسترش ژئوپلیتیکی روسی، جهان دوباره به سوی قطبی شدن به همراه قدرت‌های منطقه‌ای صعود خواهد کرد.
قدرت‌های کوچک بومی و محلی نیز باید برای رسیدن به اهداف ملی و قومیت خویش به مدد و پشتوانه پتانسیل‌های بومی و محلی باسیاست‌های قدرت‌های منطقه‌ای با شیوه‌های مدنی ودمکراتیک موازی، همسو و هم‌جهت شده و از رویابافی و تخیلات تئوریزه شده‌ی تفرقه‌افکنانه‌ی نظام فتنه جهانی درهزاره سوم جهانی بپرهیزند.
سایر اخبار این روزنامه
رضا زاده ، نماینده کازرون در مجلس : واگذاری زندانها به دولت، پایه گذار یک مدیریت دوگانه است «همدلی» نوسانات اخیر بازار سرمایه را ارزیابی کرد نگاه سفته‌بازی به بورس «همدلی» نوسانات اخیر بازار سرمایه را ارزیابی کرد نگاه سفته‌بازی به بورس محمد مهدی جعفری در بازگویی خاطرات محاکمه پایه‌گذاران نهضت آزادی: دادگاهی برای اتمام حجت با شاه سال‌روز محاکمه طالقانی، بازرگان و سحابی در سال 1342 ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما سخن می‌گوییم گزارش «همدلی»از پیامدهای طرح واگذاری مدیریت زندان ها به دولت؛ نظارت پذیرکردن زندان‌ها گفت و گو با نعمت احمدی درباره هجمه به استقلال کانون وکلا: وکیل مستقل برای قضات بی‌سواد خطرناک است پنج روز پر استرس برای مقامات بیروت 17گام لبنان برای اصلاحات در مراسم خالقان آثار عاشورایی صورت گرفت تجلیل از «رندان تشنه لب» محمدرضا شجریان بازداشت ۲۱ تن از کارگران واحد صنعتی آذرآب اراک استیضاح ترامپ؛ هدف یا بهانه رویای بالکانیزاسیون خاورمیانه