دوستان و دشمنان صلح هرمز

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر سابق قطر در حساب توئیتری خود خطاب به سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس ضمن استقبال از پیشنهاد مذاکره و همکاری ایران، از آنها خواست از این فرصت‌ها تا دیرنشده استفاده کنند. وی خاطرنشان ساخت پیام‌های ایران برای گفت‌وگو با نظارت سازمان ملل باید بطور جدی در شورای همکاری خلیج‌ فارس مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ممکن است چنین فرصتی در آینده تکرار نشود.
ترامپ نخستین سفر خارجی خود را به تلاش برای ایجاد تقابل و خصومت در منطقه اختصاص داد و حتی پا را فراتر گذاشته و امیدوار بود بتواند به اجماعی از 54 کشور عربی و اسلامی در صحنه تقابل و خصومت علیه ایران دست یابد. بدین ترتیب اگر آمریکا در گذشته با هدف «ایران‌هراسی» به سمپاشی و کینه‌ورزی علیه ایران دامن می‌زد، این‌بار ترامپ تلاش کرده و می‌کند زمینه‌های تقابل دائمی با ایران را فراهم سازد.
باید پرسید ملت‌ها و کشورهای منطقه از چنین رفتار و سیاستی در طول سال‌های اخیر چه سودی برده‌اند و آیا اساساً کمترین بهره‌ای در این رفتارها متصور است؟ البته واشنگتن از ایجاد رویاروئی و تعارض در منطقه و دنیای اسلام، بهره‌های فراوان برده ولی حاصل جمع چنین سیاستی برای کشورهای عرب و مسلمان، چیزی جز ناامنی، بی‌ثباتی، نابسامانی، جنگ و ویرانی به بار نیاورده است. امروزه حتی خروج از این شرایط هم به‌ سادگی امکان‌پذیر نیست و باید اراده، ابتکارعمل و عقلانیت سیاسی به کار برد تا امکان خروج از شرایط کنونی فراهم شود.


نکته اساسی اینست که علل و عوامل مهمی در این مقطع زمانی دست به دست هم داده‌اند و شرایطی استثنائی را پدید آورده‌اند که می‌توان از آن برای ایجاد فضای همکاری و همبستگی ملتها و کشورهای منطقه، بهترین استفاده ممکن را به عمل آورد. تقریباً بدون استثنا تمامی شرارتهای آمریکا در منطقه به ناکامی و شکست واشنگتن و متحدینش منجر شده و ملتهای منطقه از جنگ، خونریزی و بی‌ثباتی خسته شده‌اند. سرمایه‌گذاری‌های بدفرجام در راه تشکیل، تجهیز و راه‌اندازی انبوه گروهک‌های تروریستی به نتایج معکوسی منجر شده و قدرت مقاومت در منطقه را به عنوان یگانه راهکار مقابله با توطئه‌های خارجی نمایان ساخته است. تصادفی نیست که در چنین شرایطی، آمریکا و سایر متحدین غربی واشنگتن جز عقب‌نشینی و قبول شکست در منطقه چاره‌ای ندارند. واقعاً چنین فرصت‌هائی چقدر قابل تکرار است؟
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران با ارائه «طرح صلح هرمز» برای استفاده بهینه از چنین فرصت نادری پیشقدم شده و دست دوستی به سوی همسایگان عرب در منطقه خلیج فارس دراز کرده است. اگرچه در آن سو هم زمزمه‌هائی برای بهبود و حتی ارتقاء روابط به گوش می‌رسد ولی خناسان هنوز هم تلاش می‌کنند با ایجاد تفرقه و تردید، زمینه‌های همگرائی و تفاهم را از میان ببرند. حوادث مشکوک دریائی در آبهای خلیج فارس و دریای سرخ نمی‌تواند تصادفی باشد و یا به یک گروهک تروریستی نسبت داده شود. امنیت منطقه، دشمن دارد و بی‌ثباتی در آبهای منطقه به سود کسانی است که مایلند از آبهای گل‌آلود ماهی بگیرند و همیشه «گزینه نظامی» روی میز آنها خودنمائی می‌کند. خوشبختانه عناصر مدبر و هوشمندی در کشورهای همسایه تلاش می‌کنند با صدای بلندتر و با تاثیرگذاری بیشتری، ندای صلح، مسئولیت‌پذیری و همگرائی سر دهند تا بلکه منطقه به سوی آرامش و امنیت رهنمون شود. پایان دادن به جنگ بیهوده در یمن می‌تواند فضا را قویاً تلطیف کند و ظرفیتها را برای دستیابی به آرامش، امنیت، رفاه و همزیستی ملتها و کشورها به‌کار گیرد. ما مشترکات فراوانی داریم که اساس همدلی و تفاهم را تشکیل می‌دهند. تردید و تعلل در این زمینه بیش از این جایز نیست. دولت‌های منطقه با استقبال از طرح صلح هرمز در مسیر حفظ و ارتقاء امنیت منطقه بدون دخالت بیگانگان موفق خواهند بود.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: ارز صادراتی پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است دکتر جهانگیری در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای: استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات ازسوی تمامی طرف‌ها و برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود تشدید تظاهرات در عراق لاوروف: البغدادی ساخته دست خود آمریکا بود سی ان ان: اکثر شهروندان آمریکایی خواهان خروج ترامپ از کاخ سفید هستند روسیه خواستار پیوستن ایران به مذاکرات با آمریکا بر سر افغانستان شد آلمان تقسیم کشمیر را غیر قابل قبول دانست مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشوراعلام کرد: آمادگی برای انعقاد قراردادهای دوم و سوم ریلی با ذوب آهن اصفهان رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران: ایران‌خودرو و سایپا عامل گرانی‌های اخیر هستند دولت اریتره از طرح آمریکا و صهیونیست‌ها برای انجام کودتا پرده برداشت در راستای اجرای طرح قطب گردشگری شرق تهران: احداث اولین بازار بزرگ گل و گیاه در منطقه 13 سیاست‌های ضداسلامی بن سلمان، عربستانی‌های خشمگین را به خیابان‌ها کشاند دوستان و دشمنان صلح هرمز