رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: ارز صادراتی پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: اینکه بانک مرکزی صراحتاً اعلام می‌کند که «صادرات»، پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است یک تعارف نیست.
به گزارش تسنیم، محمد لاهوتی در نشست خبری دیروز با تبریک روز ملی صادرات به صادرکنندگانی که توانستند برای نخستین بار، ارز صادراتی را جایگزین ارز نفتی برای تامین مایحتاج ارزی کشور کنند، با ارائه آماری از تجارت خارجی و صادرات کشور طی نیمه نخست امسال اظهار کرد: در نیمه نخست امسال صادرات کشور گرچه از نظر ارزی، کاهش داشته است ولی از نظر حجمی، 22 درصد افزایش صادرات را به نسبت مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه تراز تجارت ایران در این مدت منفی 273 میلیارد دلار به نفع واردات است گفت: درحال حاضر 5 کشور چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان 5 مقصد نخست صادراتی بودند و با توجه به حذف شدن کشور هند از این لیست بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا، به نظر می‌رسد این کشور سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را در این شرایط پیش گرفته است.
لاهوتی با ابراز خرسندی از بازگشت 71 درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور براساس گفته رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز آزاد و همچنین تعامل بسیار خوب بانک مرکزی با صادرکنندگان باعث شده تا 71 درصد ارز صادراتی به کشور بازگردد که البته با توجه به مهلت 4 ماهه سررسید ارزی صادرات، حدود 10 تا 15 درصد دیگر نیز هنوز سررسیده نشده‌اند و بخش بسیار کمی از ارز صادراتی به کشور بازنگشته است.


وی در ادامه در واکنش به سوالی درباره کاهش تعرفه‌های صادراتی پس از اعمال تحریم‌های امریکا گفت: همیشه این ابهام وجود داشت که آیا حجم صادرات کشور همان چیزی است که در آمارها آمده و یا اینکه چه میزان ارز صادراتی به کشور بازمی‌گردد؛ ولی بعد از بازگشت تحریم‌های آمریکا، این اتفاق مثبت افتاد که تعرفه‌های صادراتی واقعی شد و آمار صادرات به یک آمار واقعی تبدیل شد. همچنین روش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی، ابهام درباره میزان بازگشت ارز صادراتی را برطرف کرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا ارز صادراتی می‌تواند جایگزین ارز نفتی در کشور شود نیز گفت: اینکه بانک مرکزی صراحتاً اعلام می‌کند که «صادرات»، پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است یک تعارف نیست چراکه بانک مرکزی مسئول سیاست‌های ارزی کشور است و به نظر ما، هیچ سالی مثل سال 98 نبوده که بجز ارز کالاهای اساسی، حتی یک دلار هم ارز نفتی برای واردات کالاهای غیراساسی تخصیص داده نشود و این نشان می‌دهد که ارز صادراتی می‌تواند مایجتاج ارزی کشور را پاسخ دهد.
لاهوتی در ادامه درباره میزان امیدواری به «اینستکس» برای صادرات به اروپا و حجم صادرات ایران به اتحادیه اروپا گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، اروپایی‌ها متعهد شده بودند که ایران از منافع برجام برخوردار شود ولی نتوانستند به این تعهد خود عمل کنند.
وی ادامه داد: درحال حاضر نیز علی‌رغم اجرایی نشدن اینستکس و کانال مالی وعده داده شده اروپایی‌ها، تجارت سنتی ایران با اتحادیه اروپا همچنان ادامه دارد ولی اروپایی‌ها حتی در لیست 10 مقصد صادراتی اصلی ایران نیز قرار ندارند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به هرحال این انتظار وجود داشت که با راه‌اندازی اینستکس، این کانال مالی بتواند مراودات ایران با همه دنیا بغیر از آمریکا را تحت پوشش قرار دهد ولی اجرایی نشدن این کانال نشان می‌دهد که باید از اینستکس قطع امید کرد.لاهوتی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید به تجارت با 15 کشور همسایه و کشور سوریه توجه بیشتری داشته باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران: ارز صادراتی پاسخگوی نیازهای ارزی کشور است دکتر جهانگیری در هجدهمین اجلاس نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای: استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات ازسوی تمامی طرف‌ها و برخورداری ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود تشدید تظاهرات در عراق لاوروف: البغدادی ساخته دست خود آمریکا بود سی ان ان: اکثر شهروندان آمریکایی خواهان خروج ترامپ از کاخ سفید هستند روسیه خواستار پیوستن ایران به مذاکرات با آمریکا بر سر افغانستان شد آلمان تقسیم کشمیر را غیر قابل قبول دانست مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشوراعلام کرد: آمادگی برای انعقاد قراردادهای دوم و سوم ریلی با ذوب آهن اصفهان رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران: ایران‌خودرو و سایپا عامل گرانی‌های اخیر هستند دولت اریتره از طرح آمریکا و صهیونیست‌ها برای انجام کودتا پرده برداشت در راستای اجرای طرح قطب گردشگری شرق تهران: احداث اولین بازار بزرگ گل و گیاه در منطقه 13 سیاست‌های ضداسلامی بن سلمان، عربستانی‌های خشمگین را به خیابان‌ها کشاند دوستان و دشمنان صلح هرمز