دبیرکل حزب اسلامی کار در نقد طرح جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با همدلی:

به برنامه رای بدهیم نه به افراد
همدلی| دو روز پیش کلیات طرح «سرا» در جلسه شورای عالی سیاستگذار اصلاح‌طلبان به تصویب رسید. با تصویب طرح «سرا» در جلسه شورای عالی، بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان شامل اعضای احزاب اصلاح‌طلب و همه فعالان سیاسی و مدنی اصلاح‌طلب با عضویت در یک سامانه رای‌سنجی می‌توانند در گزینش نامزدهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شرکت کنند. حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار معتقد است اجرای این طرح شامل همه مردم نمی‌شود و افرادی که قرار است در این طرح شرکت کنند و نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان را انتخاب کنند، نخبگان منتخب مردم نیستند.» مشروح گفت‌و‌گوی همدلی با حسین کمالی را در ادامه می‌خوانید.
دو روز پیش شورای عالی اصلاح‌طلبان طرح «سرا» را تصویب کرد. نظر شما در مورد این طرح چیست؟
افرادی که قرار است در این طرح شرکت کنند و نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان را انتخاب کنند، نخبگان منتخب مردم نیستند. یک جمعیتی هستند که به این وسیله ارتباط پیدا می‌کنند و می‌روند نظر خودشان را می‌دهند. این طرح برای یک جمعیت یا یک گروه خاص امکان‌پذیر است که از این طریق چنین رای‌گیری‌هایی تاحدودی تعیین کننده باشد، ولی اینکه بگوییم این نماینده اصلاحات مورد نظر مردم است، قابل قبول نیست.


به نظر شما چنین طرح‌هایی می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم را برگرداند؟
با عمل کردن به وعده‌های صحیح‌ می‌توان اعتماد مردم را بازگرداند. با سیاست‌گذاری صحیح برای آینده و عمل به شعارهای داده شده می‌توان اعتماد از دست رفته مردم را بازگرداند. با طرح و پیشنهادات این شکلی اعتماد بر نمی‌گردد. اعتماد زمانی به وجود می‌آید که درست عمل کنید یا اینکه اگر نمی‌توانید درست عمل کنید توضیح قانع کننده‌ای برای جامعه داشته باشید.
به نظر شما برای جلوگیری از لیست دادن‌هایی که بعضا مردم به آن معترض هستند و از این شیوه رضایت ندارند، چه کارهایی میشود ارائه داد؟
من لیست‌بندی را اتفاق بدی نمی‌دانم. بلکه لیست بد را بد می‌دانم. نه لیست را بد بدانم. اینکه یک عده‌ای بیایند بنشینند لیست را آماده کنند آن لیست هم می‌تواند خوب و هم می‌تواند بد باشد. بنابراین اگر فرض بر این بگذاریم لیست بستن چیز بدی است، در نتیجه آن نمی‌توان انتظار داشت نتیجه کار اتفاق خوبی باشد. بنابراین در حقیقت باید لیستی که تهیه می‌کنیم، لیست به‌درد بخور و ارزشمندی باشد. مهم آن است که آن لیست چگونه بسته می‌شود. باید پرسید که لیست چه مشخصات و چه کیفیتی دارد. ولی اینکه بگوییم برای اینکه لیست را ببندیم برویم رای‌گیری عمومی کنیم معلوم نیست که آن رای‌گیری عمومی بر اساس چه شناختی صورت می‌گیرد. ما اصلا انتخابات بدون برنامه را بی‌مفهوم می‌دانیم. سوال این است که چه کسی برنامه خود را برای آینده در فضای مجازی منتشر کرده، چه کسی خوانده و چه کسی می‌خواهد به چه کسی رای بدهد.
چه نقدی می‌توان به این طرح وارد کرد؟
فرض بر این است کسانی که از شهرت بیشتری برخوردارند لایک بیشتری بگیرند. دیگران هم فرض می‌کنند که اینها مقبولیت بیشتری دارند. اگر هم واقعا مقبولیت بیشتری داشته باشند، برنامه‌های آنان مشخص نیست. می‌خواهند بروند مجلس چه کار کنند. برنامه‌ها باید تعیین کننده باشد. برنامه‌ها باید با هم رقابت کنند. مردم باید به برنامه‌های اشخاص رای بدهند و این چیزی است که در رفتارها و گفتارها مشخص نمی‌شود. بنابراین ما خیلی مخالفت خاصی با برنامه‌ یا طرح «سرا» نداریم و با لیست بستن هم مخالفتی نداریم. ما با رقابت بدون برنامه موافق نیستیم.
شما با ائتلاف موافق هستید؟
ائتلاف بستگی به شرایط اجرای کار دارد. یک زمانی می‌بینید شرایط اصلاح‌طلبان آنقدر خوب است که به تنهایی می‌توانند در صحنه انتخابات رای بیاورند و انتخاب شوند و کل مجلس را به دست بگیرند و یک زمانی هم نه چنین وضعی نیست، بلکه با همراهی و کمک دیگران این کار را می‌کنید. این بیشتر براساس مقبولیت سیاسی در زمان انتخابات تعیین می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی تغییرات کتب درسی فارسی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» طرح «سرا» را تشریح کرد: پایان پدرخواندگی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران: نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم آشوب‌ها بغداد را تکان داده است؛ زلزله نافرمانی مدنی در عراق معصومه ابتکار موضوع زندان برای مهریه بی‌نتیجه و بی‌فایده است مصطفی اقلیما موانع مشارکت زنان در اجتماع را در گفت‌وگو با همدلی تبیین کرد برابری زن و مرد در فرهنگ، نه در قانون بهرام بیضائی اثر برجسته صادق هدایت را با نگاهی متفاوت روی صحنه می‌برد مرجان‌خوانی از داش‌آکل  همدلی موضوع تلاش عده‌ای برای ترویج چندهمسری در کشور را بررسی می‌کند شلوار دو تایی‌ها یک گام برای دموکراتیک‌تر شدن اصلاح‌طلبان را نجات می‌دهد؟ «سرای» یازده «همدلی» حاشیه‌های اختصاص ارز دولتی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی را ارزیابی کرد دبیرکل حزب اسلامی کار در نقد طرح جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با همدلی: روزی فقط به نام دانش‌آموز تغییر الگوهای همزیستی تنازع برای بقا یا اتحاد برای دموکراسی