تغییر الگوهای همزیستی تنازع برای بقا یا اتحاد برای دموکراسی

طاهر اصغرپور‪-‬ معمولا فرزندان، بخش مهمی از رفتار و کردارشان را از خانواده و پدر و مادرشان می‌آموزند. اما مردم و شهروندان نیز، در سطحی بالاتر، رفتار و کردارشان، به شدت از کنش، گفتار و کردار نخبگان اجتماعی‌شان تاثیر می‌پذیرد.
اگر نخبگان قدرت، نزاع، حذف رقیب و تک‌سالاری را الگوی خود قرار دهند و اگر برای رسیدن به قدرت و حفظ آن، از هر ابزاری استفاده کنند، نباید انتظار داشته باشند در جامعه و در بین گروه‌ها، اقوام، پیروان ادیان و... گفتمان صلح و دوستی برقرار شود، مخصوصا آنکه قدرتمندان حامی ایدئولوژی خاص بوده باشند و در نتیجه از برخی گروه‌ها و نحله‌ها حمایت و برخی گروه‌ها را نادیده بگیرند.
توسعه و ترویج این الگو، مغایر با موازین شرع و عقل بوده و در درازمدت ممکن است الگوی تنازع برای بقا را چنان در جامعه نهادینه کند که تمامی راه‌های خروج از آن، برای همیشه بسته باقی بماند. این الگوی تنازع، در چند روز گذشته و مخصوصا در بازی تیم‌های تراکتور و استقلال خود را به شکل ملموسی نشان داد.
وقوع این حد از تنازع قومی در حالی است که در 4 دهه گذشته، مبتنی بر همدلی و وحدت بود؛ یا به عبارتی دقیق‌تر اتحاد برای دموکراسی، آزادی و استقلال.
حال باید پرسید در این مدت شناخت اجتماعی اقوام تحت تاثیر کدام الگوها قرار می‌گیرند؟ به گونه‌ای دیگر نیز می‌توان به این مسئله نگریست و آن این است که تنها راه ایجاد اتحاد اقوام، بهره‌مندی عملی افراد از حقوق شهروندی است، طوری که شهروندان با مشاهده عدالت در نوشتار، گفتار و متن اجتماع، پیش از آنکه خود را بخشی از اقوام بپندارند، خود را متعلق به ملت- دولت بدانند.
سایر اخبار این روزنامه
دستور وزیر آموزش و پرورش برای بررسی تغییرات کتب درسی فارسی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «همدلی» طرح «سرا» را تشریح کرد: پایان پدرخواندگی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران: نباید برچسب «آمریکایی» را برای طرد و حذف دیگری به کار ببریم آشوب‌ها بغداد را تکان داده است؛ زلزله نافرمانی مدنی در عراق معصومه ابتکار موضوع زندان برای مهریه بی‌نتیجه و بی‌فایده است مصطفی اقلیما موانع مشارکت زنان در اجتماع را در گفت‌وگو با همدلی تبیین کرد برابری زن و مرد در فرهنگ، نه در قانون بهرام بیضائی اثر برجسته صادق هدایت را با نگاهی متفاوت روی صحنه می‌برد مرجان‌خوانی از داش‌آکل  همدلی موضوع تلاش عده‌ای برای ترویج چندهمسری در کشور را بررسی می‌کند شلوار دو تایی‌ها یک گام برای دموکراتیک‌تر شدن اصلاح‌طلبان را نجات می‌دهد؟ «سرای» یازده «همدلی» حاشیه‌های اختصاص ارز دولتی برای کنترل قیمت کالاهای اساسی را ارزیابی کرد دبیرکل حزب اسلامی کار در نقد طرح جدید انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با همدلی: روزی فقط به نام دانش‌آموز تغییر الگوهای همزیستی تنازع برای بقا یا اتحاد برای دموکراسی