اورانيوم غنی شده؛ ٥٠٠كيلو

آرمان ملي: در آستانه برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌اي خبرنگاران به بازديد از سالن S8 در نطنز پرداختند و با دستاوردهاي جديد سازمان انرژي اتمي آشنا شدند. پس از اين بازديد علي اکبر صالحي در نشست خبري با اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: برجام نتيجه تفاهم ايران با 1+5 بود و مبناي مذاکره بر سر اين توافق از منظر ايران اين گونه بود که بنا به توصيه مقامات به ويژه رهبري، حقوق کامل هسته‌اي ايران پابرجا بماند و حقوقي واگذار نشود. البته از منظر طرف مقابل اين بود که برجام زمينه عدم انحراف ايران به فعاليت‌هاي غيرصلح‌آميز را مسدود کند؛ اينها جمع نقيضين بود. لاجرم آنها محدوديت‌هايي را در نظر داشتند و پيشنهادهايي دادند. وي ادامه داد: اين محدوديت‌ها به لحاظ زماني و تعداد برخي تجهيزات مورد استفاده در اين صنعت بود. مثلا ماشين IR6 که در سال 88 کليد خورد اولين نمونه آن در 20 فروردين 89 رونمايي شد و الان 9 سال است از رونمايي اولين ماشين آن مي‌گذرد و در اين مدت که 5 سال از تحقيقات آن به قبل از برجام مي‌گذرد روي اين نسل کار مي‌کرديم. اگر مي‌خواستيم اين ماشين را به توليد انبوه برسانيم بر اساس مطالعات شرکت يورنکو حداقل هشت سال زمان براي تکميل تحقيقات روي يک ماشين نياز است. اهم اظهارات رئيس سازمان انرژي اتمي را در ادامه مي‌خوانيد:
بر اساس برجام قرار شد زنجيره مياني 20 تايي IR6 داشته باشيم طي چند سال. زنجيره 10تايي هم که قبلا کار کرده بوديم و زنجيره 30تايي آن را در سال هشتم و يازدهم انجام مي‌داديم از اين رو اين روند همان مقدار زمان مي‌برد که دوره برجام ترسيم شد. ما براي نشان دادن اقتدار ملي و ظرفيت هسته‌اي‌مان بنا به دستور مقامات ارشد نظام راه اندازي زنجيره 30 تايي را در پي خروج آمريکا از برجام و انجام نشدن تعهدات طرف مقابل جلو انداختيم.
يکي از حقوق ما حفظ کامل چرخه سوخت بود که اين حق به طور مطلوب به دست آمد. دومين حقوق ما ساخت نيروگاه‌هاي قدرت است و هفته آينده بتن‌ريزي واحد 2 و 3 را انجام مي‌دهيم و نيز حق تحقيق و توسعه که کامل آن را نيز در اختيار داريم. ما در هيچ يک از اينها حقوق‌مان را واگذار نکرديم. الان به 8600 سو نزديک شديم آن هم طي دو ماه. رقمي که تقريبا قبل از برجام در اختيار داشتيم اما با اين تفاوت که طي دو ماه اين ميزان به دست آمد. ذخاير اورانيوم غني شده ايران نيز به 500 کيلوگرم رسيد.
ما به کمک مالي دولت نياز داريم به ويژه الان که گام‌هايي در سطح فني برمي‌داريم و اميدواريم دولت عنايت لازم را داشته باشد. همچنين بهينه‌سازي‌هاي فراواني در نحوه برق‌رساني به اين زير سيستم‌ها انجام گرفته و اقدامات ديگري که الان زمانش نيست مطرح شود.


براي طراحي گام‌ها، سازمان انرژي اتمي، پيشنهادات فني را مطرح مي‌كند. مسئوليت تصويب و انتخاب اين گام‌ها، بر عهده هيات نظارت بر برجام است. اين هيات از مقام‌هاي ارشد كشور تشكيل شده‌است. پيشنهادات فني آژانس در هيات نظارت بر برجام مطرح مي‌شود، اين هيات با رصد مسائل بين‌المللي از ميان پيشنهادهاي سازمان انرژي اتمي انتخاب مي‌كند. ما هر بار مجموعه‌اي از پيشنهادها را همراه با نظر سازمان در اختيار هيات قرار مي‌دهيم، اين هيات بر اساس رصد رويدادهاي بين‌المللي گام‌ها را متناسب با شرايط بين‌المللي و پيشنهادات فني سازمان انتخاب مي‌كند و سپس مصوبات اين هيات از سوي رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، حسن روحاني، به سازمان ابلاغ مي‌شود و نهايتا گام از سوي ايران برداشته ‌مي‌شود. سه گامي كه تاكنون اجرا شده‌ است، اينگونه اجرايي شده‌ است كه پيشنهاد فني از سوي سازمان انرژي اتمي به هيات نظارت بر برجام رفته ‌است، بعد از ارزيابي و رصد تحولات بين‌المللي، به تناسب تحولات بين‌المللي براي محتواي گام هسته‌اي در هيات تصميم‌گيري مي‌شود.