واگذاری لیست اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی

آرمان ملي- حميد شجاعي: اصلاح‌طلبان از مرحله حضور در انتخابات يا تحريم و ائتلاف يا حضور مستقل در انتخابات گذشته‌اند و حال که مشخص شده با هويت اصلاح‌طلبانه در انتخابات شرکت خواهند کرد به فکر شکل حضور نامزدها در ليست‌هاي انتخاباتي افتاده‌اند. از اين جهت شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان طرح «سرا» يا سامانه راي سنجي اصلاح‌طلبان را پيشنهاد کرده که طي آن ليست انتخاباتي به بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان البته با تعاريفي خاص واگذار مي‌گردد. گرچه جاي تعجب است اصلاح‌طلباني که موجوديت خود را از مردم و سرمايه اجتماعي مي‌دانند چگونه به تعريف طيفي خاص از بدنه اجتماعي اصلاح‌طلب مي‌پردازند. هرچند مشکل امروز اصلاح‌طلبان جلب رضايت سرمايه اجتماعي و اقناع افکار عمومي براي حضور در انتخابات است و مسائلي مثل ليست و... در اولويت‌هاي بعدي و به‌نظر اين مسير بيراهه‌اي است که در فاصله‌ کم تا انتخابات اصلاح‌طلبان را از هدف اصلي دور مي‌کند. کما اينکه برخي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب نيز انتقادات متفاوتي را نسبت به اين سازوکار جديد اصلاح‌طلبان بيان داشته‌اند که در نوع خود جاي تامل است.
واگذاري ليست به بدنه اجتماعي؟
با نزديک شدن هرچه بيشتر به انتخابات اصلاح‌طلبان فعاليت‌هاي انتخاباتي خود را رسما کليد زده‌‌اند و پس از نشستي که پنجشنبه هفته گذشته ميان شوراي عالي جبهه اصلاح‌طلبان ايران با رابطين استاني برگزار شد عملا زنگ انتخابات براي اصلاح‌طلبان به صدا در آمده و آنها خود را براي کنشگري مؤثر در انتخابات مهيا کرده‌اند. در اين ميان پس از آنکه مشخص شد اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور خواهند داشت و با هويت مستقل اصلاح‌طلبي وارد عرصه انتخابات خواهند شد؛ اکنون موضوع چگونگي انتخاب کانديداها براي بستن ليست‌هاي انتخاباتي مطرح شده است. هرچند که به اذعان قاطبه اصلاح‌طلبان اين موضوع در درجات بعدي اهميت قرار دارد و اکنون اصلاح‌طلبان بايد به فکر بازيابي سرمايه اجتماعي و اقناع افکار عمومي جهت حضور در انتخابات باشند. با اين حال با وجود اعتراضاتي که در جريان انتخابات سال 94 به شوراي عالي بابت بستن ليست کانديداها وارد آمد حل و فصل اين موضوع نيز از اهميت قابل توجهي برخوردار است. در اين راستا گويا اين بار اصلاح‌طلبان قرار است که ليست انتخاباتي خود را به بدنه اجتماعي خود واگذار کنند و هرکسي که با سازوکار پيش‌بيني شده از سوي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان راي بيشتري آورد نامزد آنها براي انتخابات مجلس شود. با اين حال چنين طرحي با پرسش‌هايي مواجه است. مثلا از زاويه ديد اعضاي شوراي عالي بدنه اجتماعي به چه طيفي از افراد گفته مي‌شود؛ آيا صرفا افرادي تعيين شده از سوي احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب استان‌ها و شهرستان‌ها يا قاطبه جامعه که سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان را تشکيل مي‌دهند؟ اصلا پياده‌سازي چنيني طرحي در ابعاد گسترده امکان پذير است؟ اساسا اصلاح‌طلبان حق انتخاب طيفي از افراد را به عنوان بدنه اجتماعي دارند يا اينکه اين بدنه اجتماعي است که خود به اصلاح‌طلبان مشروعيت مي‌بخشد؟ آنچه مسلم است امروز رضايت مردم و ترغيب آنها به حضور حداکثري در انتخابات از نان شب براي اصلاح‌طلبان واجب‌تر است چرا که اگر به هر نحوي مردم مشارکت نکنند هيچ نسخه‌اي از جانب اصلاح‌طلبان راه به جايي نخواهد برد و تضميني براي موفقيت نيست.
جزئيات طرح «سرا»


يک عضو شوراي عالي اصلاح‌طلبان در خصوص جزئيات طرح «سرا» (سامانه راي‌سنجي اصلاح‌طلبان) اظهار داشت: در جلسه‌ شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بعد از چند جلسه بحث و گفت‌وگو کليات طرح «سرا» به تصويب رسيد و تصميم‌گيري درباره‌ جزئيات آن به کارگروه راهبردها و هيات‌رئيسه‌ شوراي عالي واگذار شد. ايسنا نوشت؛ آذر منصوري گفت: طرح «سرا» گام بعدي اصلاح‌طلبان به سمت انتخاب دموکراتيک‌تر، شفاف‌تر و کاراتر نامزدهاي جبهه‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و نوعي راي‌سنجي مقدماتي است. وي افزود: در «سرا» همه‌ فعالان اصلاح‌طلب کشور با معرفي احزاب و اعضاي عضو شوراي‌عالي سياستگذاري در چند لايه به عضويت درمي‌آيند و در يک راي‌سنجي شفاف و دموکراتيک از ميان نامزدهاي واجد شرايط، فهرست نامزدهاي اصلاح‌طلبان را در تهران و مراکز استان‌ها انتخاب مي‌کنند. قائم مقام حزب اتحاد ملت بيان کرد: براي نامزدي در اين راي‌سنجي هر نامزد بايد يا حمايت 5درصد اصلاح‌طلبان عضو سامانه در هر حوزه‌ انتخابيه را جلب کند يا مورد حمايت حداقل يک‌سوم اعضاي شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در آن استان قرار بگيرد. منصوري اظهار کرد: البته علاوه بر اين شرايط، امضاي منشور اصلاحات، تعهد به راي دادن به طرح‌ها و برنامه‌هاي اعلامي اصلاح‌طلبان در مجلس، تعهد به کناره‌گيري به نفع نامزدهاي فهرست نهايي (در صورتي که خودش جزو آنها نبود) و ثبت نام در انتخابات و تاييد توسط هيات‌هاي اجرايي و نظارت هم براي نامزدي ضروري است.
شکل‌گرايي براي اصلاحات بيراهه است
دبيرکل حزب کارگزاران سازندگي به مصوبه شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاحات درباره واگذاري انتخاب ليست اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعي اين جناح انتقاد کرد. غلامحسين کرباسچي در توئيتر خود نوشت، بدنه اجتماعي اصلاحات از پايين به بالا شکل مي‌گيرد، نه از بالا به پايين! چه کسي حق دارد بدنه اجتماعي اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان بايد ما را انتخاب کنند يا ما آنان را؟ آن چه انتخابات را معنادار مي‌کند و به مردم رغبت راي دادن مي‌بخشد، نتيجه راي دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرايي و مناسک‌گرايي سياسي چه براي حکومت چه براي اصلاحات بيراهه است. به فکر کارآمدي اصلاحات باشيم... بگوييد در مجلس يازدهم چه مي‌کنيد تا مردم درباره راي دادن و ندادن به شما تصميم بگيرند. براي مردم اهميتي ندارد که چگونه نامزد شده‌ايد، مهم اين است که چه مي‌کنيد.
دست هيچ کس پر نيست
سخنگوي حزب کارگزاران سازندگي درباره خالي‌بودن دست اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات مجلس آينده اظهار کرد: امروز دست هيچ جناحي در عرصه سياسي کشور پر نيست. وي درباره اين تحليل سياسي که در انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان ريزش شديد آرا خواهند داشت و اين مساله فرصتي براي پيروزي اصولگرايان خواهد بود، يادآور شد: مگر اصولگرايان رويش رأي دارند؟ همه مردم به طور کلي از شرايط اداره کشور و وضعيت اقتصادي ناراضي هستند بنابراين اين مساله جناح نمي‌شناسد و روي انتخابات اسفندماه اثر مي‌گذارد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب بيان کرد: هيچ جناحي دستش براي انتخابات مجلس پُر نيست و هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان چالش بدنه اجتماعي خواهند داشت.