فرماندار سرپل‌ذهاب: زندگی کاملا همانند قبل از زلزله در سطح منطقه جاری است

همدلی| نیلوفر شریف‌زاده: دو سال از زلزله کرمانشاه می‌گذرد، به گفته مردم این شهر و با توجه به گزارش‌های میدانی هنوز بسیاری از مردم آسیب‌های این حادثه را پشت سر نگذاشته‌اند، اما مسئولین شهری این شهر روایت متفاوتی از شرایط زندگی مردم این شهر دارند. در این زمینه با «محبت جمالی‌نیا» فرماندار شهر سرپل‌ذهاب گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
بازسازی خانه‌های زلزله زده در چه مرحله ای است؟
ما بیش از 35هزار واحد آسیب دیده در منطقه سرپل ذهاب داشتیم، اعم از آسیب دیده تخریبی و آسیب دیده تعمیری. در حال حاضر بیش از 18هزار و 500 واحد تعمیری در شهرها و روستاها توسط مردم بهره‌برداری شد و عملا روند بازسازی آسیب‌های تعمیری تکمیل شده است. در حوزه آسیب‌های تخریبی نیز در سطح شهر و روستا 13هزار و 500 واحد روند بازسازی و احداث‌شان به اتمام رسیده است، سایر واحدهای باقیمانده در شهر نیز در حال طی کردن آخرین مراحل بازسازی هستند و در سطح روستا روند بازسازی آسیب‌های تخریبی و تعمیری به پایان رسیده است. نمای بصری شهر به کلی تغییر کرده. تمام المان‌های شهری از جمله فضاهای سبز، پارک‌ها، باغچه‌های شهری، شهربازی‌ها غیره همه بازسازی شده‌اند.
مردم مشارکت بسیار موثری در بازسازی داشته‌اند. روند تمام واحد‌های صنفی به حال عادی بازگشته است و زندگی کاملا همانند قبل از زلزله در سطح منطقه جاری است. تمام بخش‌های کشاورزی، دام و طیور و بخش‌های صنعتی به حال عادی بازگشته اند. تنها مورد این است که تعدادی از خانه‌ها در روند بازسازی، به علت تورم و انبوه‌سازی که خودِ مردم انجام داده‌اند، مراحل پایان کارشان باقی مانده که انشاءالله آن هم به زودی با مشارکت مردم به پایان خواهد رسید.


تراکم ساختمانی پیش از زلزله 2/1 بوده است، ولی امروز به 8/3 رسیده است که به این معناست که میانگین تعداد طبقات خانه‌ها از 2/1 به 8/3 طبقه تراکم رشد داشته است که این آمار در شهرستانی که به علت زلزله تمام زیر ساخت‌های آن، به خصوص در حوزه ساختمان‌ها تخریب شده موفقیت بزرگی است. منعی برای مردم در تراکم ساخت و ساز ایجاد نکردیم، مگر در مناطق خاص شهری که محدودیت‌های خاصی مثل محدودیت‌های میراثی داشته باشند وگرنه تا سه طبقه یا سه طبقه و نیم ساختن به علاوه یک پیلوت هیچ منعی نداشته است و ما همه مجوزهای لازم را داده‌ایم. در حوزه روستایی نیز 2هزار و 143 واحد به 204 روستای این منطقه اضافه شده است که به عبارت دیگر 20 درصد در حوزه روستایی رشد ساخت و ساز داشته ایم که به معنی مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت در روستاهاست.
با افزایش طبقات ساختمان‌های بازسازی شده، مردم با کمبود بودجه برای تکمیل ساخت و سازها مواجه شده‌اند. برای این مشکل چه راه حلی دارید؟
دولت برای این امر وام‌های تکمیلی 12میلیون تومانی برای واحدهایی را که نیمه تمام مانده‌اند در نظر گرفته است که مردم بتوانند یکی دو واحد را تکمیل کرده و در آنها ساکن شوند که البته این وام شامل پیلوت‌ها نمی‌شود. علاوه بر 73میلیون تومان برای هر واحد آسیب‌دیده تخریبی داخل شهر و 57میلیون تومان برای هر واحد آسیب‌دیده تخریبی داخل روستا .
از آنجایی که کرمانشاه جزو شهرستان‌های زلزله‌خیز است در ساخت‌وساز‌های جدید ایمن‌سازی‌های لازم انجام شده است؟
ساخت و سازهای انجام شده زیر نظر مهندسان مجرب، بنیاد مسکن شهرسازی و مهندسان و طراحان، بیش از 111 دفتر نظام مهندسی، بیش از 400 مهندس طراح و ناظر و زیر نظر شهرداری و با رعایت آیین نامه 2800 زلزله صورت گرفته است. علاوه بر نظارت دستگاه‌ها و مهندسان خودِ مردم نیز دیگر راضی نیستند که همانند گذشته ساخت و ساز کنند تا دوباره به مشکل نخورند.