جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگو با همدلی: تخریب‌کنندگان رئیس جمهوری هدف انتخاباتی دارند

همدلی| سخنان حسن روحانی در یزد مخالفان او را به تب و تاب‌انداخته است. تا آنجا که در صحن مجلس علیه او شب‌نامه پخش کردند و از تریبون‌های مختلف علیه او سخن گفتند. روحانی در یزد گفته بود «مردم و جناح‌های سیاسی کشور خواستار مبارزه با فساد هستند، حالا که فسادهای میلیون و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فسادهای میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند. بعد از چندسال رسیدگی به پرونده فردی که ۲۷۰۰میلیون دلار پول بیت‌المال را خورده حکم اعدام داده‌اند، اما مشخص نشده این پول کجا رفته و چه کسانی در این پرونده نقش داشته‌اند.» روحانی افزود: «یک نهاد ۹۴۷میلیون دلار دریافت کرده و در این زمینه هیچ گونه حسابی پس نداده و برخی نهادها ۷۰۰میلیون دلار بدهکار هستند که این موارد باید به اطلاع مردم برسد و از نهادهای نظارتی می‌خواهم که این موارد را پیگیری و به اطلاع مردم برسانند.» در باره انگیزه مخالفان دولت در این تحرکات جواد امام مدیرعامل بنیاد باران به همدلی می‌گوید: برای این گروه بسیار مهم است که تلاش کنند تا دولت را ناکارآمد نشان دهند و بن‌بست‌هایی را که خود ایجاد کرده‌اند تا جای ممکن از دید افکار عمومی پنهان کنند و عملا حامیان دولت را دلزده کنند و با ایجاد تبلیغاتی این‌چنینی، زمینه حضور مردم را در صحنه به حداقل برسانند تا حامیان دولت در انتخابات، رقیبی برای آنها به شمار نیایند و آنها بتوانند راحت‌تر به مقاصد و اهداف خود دست پیدا کنند. در ادامه مشروح گفت‌وگوی مدیر عامل بنیاد باران با همدلی را می‌‌خوانید:
به نظر شما این حجم عصبانیت نسبت به رئیس جمهور از کجا ناشی می‌شود؟
مساله اصلی در واقع این است که روسای قوا هنوز نتوانسته‌اند با هم یک تعامل زیبنده و درخور انتظار داشته باشند و متاسفانه در تریبون‌های عمومی، مسائل بین خود را مطرح می‌کنند. این به هر حال یک نقیصه است. از همین‌روست که جریان تندرو و رادیکال از این فضا استفاده کرده و عرصه را برای آقای روحانی تنگ کرده است و البته که روحانی هم مجبور به واکنش نشان دادن شده است. روحانی باید با پرهیز از کلی‌گویی به طور مشخص پرونده‌هایی را که در نظر دارد به صراحت اعلام کند تا زمینه اصطکاک آن با دوره جدید قوه قضاییه رقم نخورد. چرا که حتی اگر این پرونده‌ها مربوط به دوره او هم نبوده باشد، اطلاعات آن در دولت موجود، محفوظ و قابل ارائه است.افرادی مانند آقای ذوالنوری همواره در تلاش هستند تا دولت را به بن‌بست رسیده تلقی کرده و این چنین چهره دولت را نمایش دهند و در این زمینه از هیچ کوششی هم فروگذار نمی‌کنند و چنین بیانیه‌ای را هم تنها نمی‌توان مرتبط با اظهارنظرهای رئیس جمهور در سخنرانی خود در شهر یزد دانست. اگر آقای روحانی در سخنرانی و موضع گیری خود صراحت و شفافیت بیشتری نشان می‌داد و جدل بین قوا اینگونه به نمایش در نمی‌آمد، به نظر می‌رسید که بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گرفت، چرا که اینگونه رفتارها بیشتر تداعی کننده همان خط و نشان کشیدن‌های پیشین بین عناصر قدرت در دیدگاه جامعه است و عناصر تندرو به خوبی می‌توانند از این بسترها استفاده کنند.
آیا این گونه رفتارها تنها به دلیل انتقاد از عملکرد رئیس جمهور صورت می‌گیرد یا اینکه به دنبال تاثیرگذاری بر فضای انتخاباتی هستند؟


برای این گروه بسیار مهم است که تلاش کنند تا دولت را ناکارآمد نشان دهند و بن بست‌هایی را که خود ایجاد کرده‌اند تا جای ممکن از دید افکار عمومی پنهان کنند و عملا حامیان دولت را دلزده کنند و با ایجاد تبلیغاتی این‌چنینی، زمینه حضور مردم را در صحنه به حداقل برسانند تا حامیان دولت در انتخابات، رقیبی برای آنها به شمار نیایند و آنها بتوانند راحت‌تر به مقاصد و اهداف خود دست پیدا کنند.
آیا می‌توان پیش بینی کرد که حجم این انتقادات و هجمه‌ها با نزدیک شدن به انتخابات، افزایش پیدا کند؟
حتما اینگونه خواهد بود. چرا که این جریان از حمایت‌های خاصی بهره‌مند هستند، به گونه‌ای که حتی بسیاری از فعالیت‌های افراطی آنها نیز با ممانعت خاصی روبه‌رو نمی‌شوند. برای نمونه همین امکانی را که برای اصول‌گرایان ایجاد شد تا به راحتی اعلام کنند در قم نظرسنجی انجام شده و به جمع‌بندی رسیده‌اند و در نهایت هم برخی افراد را برای حضور در انتخابات معرفی کردند اگر برای اصلاح‌طلبان نیز ایجاد می‌شد، اصول‌گرایان نمی‌توانستند به راحتی رجزخوانی کنند که پیروز انتخابات خواهند بود.
آیا روند انتخابات از این گونه رفتارها، تاثیر خواهد پذیرفت؟
اگر باعث روشن شدن فضا باشد می‌تواند موثر باشد و در غیر این صورت خیر. به عنوان مثال اگر آقای روحانی از قبل و در یک فضای منطقی‌تر بحث‌های این‌چنینی را با مردم شفاف‌تر در میان گذاشته بود، دولت بهتر می‌توانست خود را از مشکلات پیش آمده رها کند، ولی در حال حاضر ممکن است این فکر در اذهان جامعه شکل بگیرد که دولت ناکارآمد است و با عنوان کردن این مسائل به دنبال فرار و شانه خالی کردن از زیر بار مشکلات ایجاد شده توسط خود است، در صورتی که واقعا این طور نیست، بلکه اجازه کار به دولت نمی‌دهند. با این حال روحانی با کلی‌گویی در تریبون رسمی این زمینه را برای افرادی مانند ذوالنوری فراهم می‌کنند تا با انتقادهایی مانند این، فشار خود را بر دولت و جبهه اصلاحات در آستانه انتخابات بیشتر کنند.