رقبای دولت با جنجال و تخریب سیاسی پاسخ سخنان حسن روحانی را دادند یورش در فردای اعتراض

توهین برخی رسانه های اصولگرا و توزیع شب‌نامه در مجلس دو اقدام هماهنگ علیه رئیس جمهوری
همدلی| توهین،‌ توزیع شب‌نامه و تخریب، حرکت هماهنگ مخالفان روحانی طی ۲۴ ساعت گذشته بوده است. صحبت‌های رئیس جمهوری در یزد هنوز تمام نشده بود که منتقدان و رقیبان دولت شروع به کار کردند. از جوابیه گرفته تا نوشتن شب‌نامه را در دستور کار قرار دادند. شدت واکنش به سخنان حسن روحانی تا آنجا پیش رفت که صبح دیروز رسانه‌های وابسته به جریان رقیب دولت رسما نه تنها به حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری بلکه به لباس روحانیت توهین کردند. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم که از اعضای جبهه پایداری است، صراحتا از تصمیم خود برای به زیر کشیدن رئیس جمهوری سخن گفت. مجتبی‌ ذوالنوری گفته «حرف‌های روحانی تداعی‌گر بنی‌صدر و 14 اسفند بود.»
اما سخنان روحانی در مورد چه بود که اینقدر واکنش رقبای دولت را برانگیخت؟ رئیس‌جمهوری دو روز پیش در سفر خود به یزد در سخنانی به انتقاد از برخوردهای دو گانه با فساد و متهمان فساد از سوی قوه‌قضاییه و لزوم مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها و درخواست رسیدگی به پرونده‌های میلیارد دلاری پرداخت و در این باره دست به افشاگری زد و گفت: «مردم و جناح‌های سیاسی کشور خواستار مبارزه با فساد هستند، حالا که فسادهای میلیون و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فسادهای میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند. بعد از چندسال رسیدگی به پرونده فردی که ۲۷۰۰میلیون دلار پول بیت‌المال را خورده حکم اعدام داده‌اند، اما مشخص نشده این پول کجا رفته و چه کسانی در این پرونده نقش داشته‌اند.» روحانی افزود: «یک نهاد ۹۴۷میلیون دلار دریافت کرده و در این زمینه هیچ گونه حسابی پس نداده و برخی نهادها ۷۰۰میلیون دلار بدهکار هستند که این موارد باید به اطلاع مردم برسد و از نهادهای نظارتی می‌خواهم که این موارد را پیگیری و به اطلاع مردم برسانند.» البته روحانی نام این نهادها را بر زبان نیاورد.
از آقای روحانی شکایت خواهیم کرد


صبح دیروز جریان مخالف دولت کار خود را علیه روحانی با تخریب و توهین شروع کرد. در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیانیه‌‌ای علیه رئیس جمهوری پخش شد. در بخشی از این بیانیه آمده است که «سخنان رئیس جمهوری موهن، تفرقه‎انگیز و دروغ و فریب افکار عمومی است. چرا که به شعاردهندگان نسبت غیر مسلمان و کافر داده است.» این بیانیه نام‌و نشانی نداشت، اما کمی بعد علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیانیه توزیع شده در صحن علنی مجلس علیه رئیس جمهور متعلق به مجتبی ذوالنوری نماینده قم است. یوسف‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ آقای ذوالنوری نماینده قم بیانیه‌ای را درباره‌ سخنان آقای روحانی در یزد تنظیم کرده بود که برای توزیع باید به تایید هیات رئیسه می‌رسید و من به عنوان مسئول اداری این کار اجازه توزیع این بیانیه را دادم.
ذوالنوری این خبر را تایید کرد و انگیزه خود را برای این کار توضیح داد. او به اعتمادآنلاین گفت:‌ «اگر من زورم برسد یقه رئیس‌جمهور را می‌گیرم تا اینجا ایشان را برسانم و دنبال این هستیم. از آقای روحانی شکایت خواهیم کرد و از قوه قضاییه خواهیم خواست که بر اساس ماده 606 ایشان را مجازات کند. قانون مجازات اسلامی برای پابرهنگان و آفتابه دزدان است؟ چرا رئیس‌جمهور کانون‌های فساد را تاکنون به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی نکرده است؟»
ذوالنوری افزود:«آنچه من نوشتم اصلا بیانیه نیست. آقای رئیس‌جمهور گفتند که 18 میلیارد دلار گم و حیف و میل نشده و در حساب و کتاب هم مشکل پیدا کرد و گفت 19 میلیارد! آنچه من نوشتم بیانیه نبود بلکه جهت اطلاع نمایندگان فرمایشات رهبری راجع به 18 میلیارد دلار را که بر باد رفت منتشر کردم. از سوی دیگر حرف‌های دیروز آقای رئیس‌جمهور را آوردم که در خصوص 18 میلیارد دلار چه گفته. صحبت‌های رئیس‌جمهور کاملاً در مقابل فرمایشات آقاست و حتی ایشان به کسانی که این حرف را زدند توهین کرده و گفته کسانی که از اخلاق و ایمان سهمی ندارند می‌گویند 18 میلیارد از بین رفته... اگر شما فارسی حالی‌تان است آیا حرف‌های رئیس‌جمهور مقابل آن حرف‌های مقام معظم رهبری نیست؟» او همچنین تاکید کرد: آقای روحانی می‌خواست مردم یزد را به جان هم بیندازد، چون من در حادثه 14 اسفند و ماجرای بنی‌صدر حضور داشتم، جو دیروز سخنرانی روحانی و حرف‌هایش برایم تداعی‌گر بنی‌صدر و 14 اسفند بود. وظیفه من به زیر کشیدن آقای رئیس‌جمهور است که آنقدر پدر مردم را از نظر اقتصاد در نیاورد.»
چرا اجازه توزیع بیانیه را دادند
پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس درباره این بیانیه به ایرنا گفت: «روی میز همه ما بیانیه‌ای کاغذی همراه با تفسیر صحبت‌های رئیس جمهوری در یزد گذاشته شده بود که محتوایی تقابلی بین آقای روحانی و رهبری داشت.» سلحشوری همچنین اضافه کرد: «البته این بیانیه، با واکنش تند همکاران مواجه شد؛ چرا که اکنون ما به اتحاد ملی احتیاج داریم و نباید کسانی تفرقه‌افکنی کنند. نویسنده نامعلوم بود، درصورتی که بیانیه‌هایی که در مجلس منتشر می‌شود باید اسم و مشخصات داشته باشد. اما بالاخره این بیانیه توسط هیات رئیسه تکثیر شده بود. همچنین کسی که این کار را کرده بود باید اسمش را بنویسد. اما چرا هیات رئیسه مجلس باید چنین چیزهایی را پخش کند؟»
نماینده مردم تهران همچنین اظهار کرد: «این بیانیه باید از سوی هیات رئیسه منتشر شده باشد، زیرا اینجا مجلس است و نمی‌توان شب‌‌نامه پخش کرد و ما برای انتشار بیانیه‌‌ها باید ابتدا از هیات رئیسه اجازه بگیریم و از سوی آنان محتوا چاپ شود.»
توهین به لباس روحانیت
روزنامه وطن امروز نیز روز گذشته تیتر و عکس خود را به سخنان رئیس جمهوری اختصاص داد اما به جای انتقاد مسیر توهین به رئیس جمهوری و البته لباس روحانیت انتخاب کرد. تیتری که این روزنامه در کنار تصویر حسن روحانی قرار داده بود رسما توهین به لباس روحانیت تفسیر می‌شود. این روزنامه و جریان وابسته به آن قبلا هم به همین ترتیب به رئیس جمهوری توهین کرده بودند.
در این میان کنشگران جبهه اصلاحات هم ساکت نماندند. در واکنشی منتقدانه به روحانی محمود صادقی نماینده تهران هم در توئیترش نوشت: «آقای روحانی؛ فساد، فساد است؛ چه میلیونی چه میلیاردی». این نماینده لیست امید در مجلس در ادامه با کنایه به روحانی درباره فساد برخی از افراد نزدیک به او گفت: «به‌جای فرافکنی با غده‌های فساد در دستگاه‌های زیر نظر خودتان مقابله کنید؛ بعضی از دوستان شما در دولت کمتر از دولت سَلف ندارند». «محمود دعایی»، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات که بارها از حسن روحانی حمایت کرده درباره صحبت‌های او گفت: «رئیس‌جمهور نباید مرتکب اشتباه شود و نباید سد راه کسانی شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندی را ارائه می‌دهند.»
اما محمد مهاجری روزنامه‌نگار اصول‌گرا در گفت‌وگو با جماران صحبت‌های روحانی را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «به نظرم حرف‌های آقای روحانی ویژگی‌های مثبتی داشت که خیلی خوب است قوه قضاییه با آن منطقی برخورد کند؛ آقای روحانی از سه چهار پرونده‌ای که پرونده‌های دانه‌درشتی هستند اسم می‌برد. سه میلیارد و 2.8 میلیارد و 900 میلیون دلار رقم‌های بسیار بالایی است. قطعا اینگونه نیست که قوه قضاییه در جریان کدهایی که رئیس جمهور می‌دهد نباشد.»
تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند
او افزود: «من دیدم که سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید دولت چرا شکایت نکرده است. طلبه‌ها به این گونه موارد «تکثیر اشکال» می‌گویند؛ یعنی شما اشکالی را به حرف‌های قبلی اضافه کنید. اصطلاحا هم گفته می‌شود تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند. اصلا گیرم دولت شکایت نکرده است. مگر بسیاری از مفاسد اقتصادی که قوه قضاییه رفته و به آنها رسیدگی کرده با شکایت دولت بوده است؟ خود قوه قضاییه رفته و پیگیری کرده است.»
مهاجری ادامه داد: «حرف رئیس‌جمهور این است که چطور شما بر مفاسد خیلی بزرگ چشم بسته‌اید و بعد کوچک‌ترها را مطرح می‌کنید؟ از نظر او این کارها شائبه سیاسی بودن دارد. این حرف رئیس‌جمهور است نه من. رئیس جمهور قطعا بر اساس اطلاعاتی حرف می‌زند که آن اطلاعات حتی در اختیار من به عنوان یک روزنامه‌نگار نیست؛ احتمالا در اختیار جامعه هم نیست. اما او اطلاعاتی را با کد مطرح می‌کند که قوه قضاییه باید بیاید و توضیح دهد که پرونده بابک زنجانی چه شد؟»
سوال روحانی سوال مردم هم هست
این روزنامه‌نگار اصول‌گرا با تاکید بر اینکه سوال روحانی سوال مردم هم هست، گفت: «وقتی بابک زنجانی الان در زندان است، بدهی دارد، حکم اعدامش صادر شده، نه پول‌ها برمی‌گردد و نه اعدام می‌شود، برای مردم سوال پیش می‌آید. از طرفی آقای بابک زنجانی ادعایی کرده است که پول‌ها را به یک سری افراد داده‌ام. به هر حال در این موارد قوه قضاییه سکوت می‌کند و شائبه‌هایی ایجاد می‌شود.»
مبارزه جناحی با فساد، پایان مبارزه است
در این میان محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنشی به سخنان روحانی در توییتر خود نوشت: «روحانی در یزد از سه پرونده بزرگ فساد یاد کرد. رئیسی هم بارها گفته است که برای مبارزه با فساد خط قرمز ندارد. با این اعلام علنی، ‌این سه پرونده معیار راستی آزمایی و بی‌طرفی قوه قضاییه شده است. تعیین تکلیف علنی آنها یکی از بهترین فرصت‌هاست که مردم باور کنند مبارزه با فساد جدی است. کاش روحانی از مبارزه با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی تشکر می‌کرد و همزمان برخورد با فسادهای میلیار دلاری را مطالبه می‌کرد. جناحی شدن مبارزه با فساد، به معنای پایان مبارزه با فساد است. تا وقتی هر دستگاه حاکمیتی فقط فساد رقبا را ببیند، نمی‌شود مبارزه با فساد جدی تلقی شود. فاسد را فقط باید فاسد دید و با آن مبارزه کرد.»
در این میان علیرضا رحیمی هم به این بیانیه واکنش نشان داد و در توییترش نوشت: «توزیع بیانیه بی‌هویت علیه ‎رئیس‌جمهور درصحن مجلس اعتراض شدید نمایندگان در تخلف ازمصوبه هیات رئیسه مجلس(مشخص بودن تهیه کننده هر بیانیه)را در پی داشت. مخالفان دولت مطالبه ‎شفافیت توسط رئیس‌جمهور را تقابل با رهبری عنوان کرده‌اند. موضوع را در اولین جلسه هیات رئیسه، مطرح خواهیم کرد.» به نظر می‌رسد که با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی عده‌ای در تلاش هستند با تخریب دولت، جریان سیاسی حامی دولت را از پیروزی در انتخابات باز دارند.