طرح‌های مقطعی

هادی ابوی ‪-‬ تامین معیشت اقشار ضعیف به خصوص کارگران جامعه یکی از دغدغه‌هایی است که همه درگیر آن هستیم. مهم ترین بحث در این حوزه بحث تامین معیشت و امنیت شغلی خانوارهای کارگری است. وقتی دولت درصدد کمک به اقشار ضعیف جامعه است باید به گونه ای باشد که این نوع کمک مقطعی نباشد چرا که کارهای مقطعی کمکی به اقتصاد جامعه وکاهش تورم و تامین معیشت خانوارها به خصوص نیازمندان جامعه نخواهد کرد. اگر می‌خواهیم ظرفیت‌ها را بهبود دهیم باید کار را عمیق و ریشه ای پیش ببریم .
اقشار ضعیف جامعه به خصوص کارگران معیشت‌شان زیر خط فقر است و این اقدامات موضعی کمکی به آنها نمی‌کند. کارگران ما حداقل حقوق 1میلیون و800 هزار تومانی را می‌گیرند اما وقتی صحبت از خط معیشت وحداقل درآمد یک خانواده 4 نفری می‌شود ارقام از 6 میلیون تومان بالاتر است بنابراین کارگران با یک چهارم دریافتی، جایی از زندگیشان پر نمی‌شود و کمک‌های مقطعی دولت نیز کمکی به آنها نخواهد کرد. دولت اگر درصدد کمک به اقشار ضعیف است باید در شورایعالی کار زمان تصویب حداقل دستمزدها در کنار جامعه کارگری و کارفرمایی سهم خود را بپردازد. یعنی کنار نکشد و بار دستمزدها را تنها بر دوش کارفرمایان و کارگران نیندازد.
در گذشته پدر خانواده کار می‌کرد و مادر خانواده خانه‌داری اما در حال حاضر شاهد پدیده چند شغلی بوده تا جایی که مرد خانواده در دوشیفت کار می‌کند و خانم هم یکجا شاغل است و بعضا فرزندان نیز در جایی مشغول کارند تا زندگی آنها بچرخد. این مسئله نظم و انضباط بازار کار و حوزه روابط کار را برهم ریخته است. عرضه و تقاضا در این بازار بهم ریخته است. از سویی نیروی کار ارزان قیمت فراوان داریم و از طرف دیگر کارفرمایی که با نیروی کار ارزان روبروست که کار با کیفیت انجام نمی‌دهد.
حالا که دولت و رئیس جمهور می‌خواهند به 18 میلیون خانوار نیازمند کمک مالی بکنند چقدر می‌توانند به این خانوارها کمک کنند. آیا این بسته تنها مختص خانوارهای بی بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی است؟ با تمام احترامی‌که برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و اقشار آسیب پذیر قائل هستیم، سوال این است برای کارگرانی که صبح تا شب سرکار هستند اما درآمدشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و به نوعی مستحق هستند، دولت چه طرحی در نظر دارد؟


آیا این طرح شامل کارگران و کارمندان و... هم می‌شود؟ هر دو گروه یعنی خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و کارگران و کارمندان
نیازمند هستند. مشکلات آنها انبوه است
ولاینحل که با کمک‌های مقطعی دردی از آنها دوا نخواهد شد.
اگر این طرح شعار یا بحث انتخاباتی نیست، چرا که در آستانه انتخابات مجلس مطرح شده است، چقدر می‌تواند مردم را در تامین معیشت زندگی‌شان یاری کند. مردم ما اعم از پیر و جوان مردمی‌هوشمند وفهیم هستند و درک می‌کنند یک پروژه ای که ارائه می‌شود آیا تبلیغاتی است یا برای کمک واقعی به مردم ارائه شده است. ما امیدواریم این طرح و طرح‌های مشابه تنها شعاری یا تبلیغاتی نباشد و واقعا برای کمک
به مردمی‌باشد که برای تامین معیشت‌شان سختی می‌کشند و به هر دری می‌زنند تا
امرار معاش کنند.