دلیل تغییر رویه این روزهای روحانی

داریوش قنبری‪-‬ حسن روحانی در دوسه سال اخیر امیدوار بود که با تعامل با جریان‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب بر مشکلات کشور فائق بیاید و بخصوص با توجه به پیش آمدن موضوع تحریم‌ها در دوردوم ریاست جمهوری‌اش سعی کرد تا حدودی اختلافات کنار گذاشته شود و دولت بتواند با ایجاد یک فضای آرام به حل مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌ها بپردازد. واقعیت این است که مسئله تحریم‌ها ما را به سمت یک شرایط خاصی برد و رئیس جمهور سعی داشت تا به دلیل وقوع این شرایط، مسائل داخلی را به سمت آرامش پیش ببرد به این معنا که تندروهای داخل کشور اگر با او همراهی نمی‌کنند لااقل سکوت کرده و علیه‌اش نباشند تا او بتواند از این طریق در برابر دشمنان خارجی وحدت و انسجام ایجاد کند. هرچه آقای روحانی تلاش کرد تا این وحدت ایجاد شود طیف مقابل روحانی با این موضوع کنار نیامد و به جای این، اتفاقا همه کاری کرد تا شرایط را ملتهب‌تر کند.آن‌ها سعی کردند از شرایطی که برای کشور پیش آمده بود به عنوان دستمایه‌ای برای تقسیم دولت و نردبان ترقی در انتخابات استفاده کنند.
اما طیف مقابل موجود گویا فراموش کرده که در شرایط فعلی ایران، خود آن‌ها دخیل هستند. شکست برجام دو متغیر دارد؛ یک ترامپ و دیگری دلواپسان داخلی. به هر حال با روی کار آمدن آقای روحانی افق خوبی باز شد، برجام به نتیجه رسید اما برجام دو دشمن جدی داشت که امروز شادند؛ یکی رئیس جمهور آمریکا ودیگری دلواپسان داخل کشور.
دلواپسان در اوضاع و شرایطی که دستپخت خودشان است روزبه روز تخریب دولت را در پیش می‌گیرند. در چنین اوضاعی دولت مجبور است در دو جبهه بجنگد؛ یکی در حوزه بین‌المللی و دیگری با مخالفان داخلی و این دلواپسین.
البته این موضوع قابل پیش‌بینی هم بود. علی رغم این که دولت سعی در مماشات داشت و تلاش می‌کرد که دل این طیف را به دست بیاورد تا در مقابله با فشارهای خارجی توان بیشتری داشته باشد اکنون آن‌ها به جای اینکه به کمک دولت روحانی بیایند به کمک ترامپ و دشمن خارجی رفتند. روحانی در چنین شرایطی چاره دیگری نمی‌بیند و به این نتیجه رسیده است که وحدت و همدلی با این طیف امکانپذیر نیست. از همین رو او این روزها تغییر رویه داده و حملات خودش را به طیف مذکور بعد از گذشت سال‌ها از سر گرفته است. دلیل این تغییر رویه روحانی هم ناامیدی او از همراهی آنها با اوست.