صدای منتقدان را می‌شنویم


گروه سیاسی/ علی ربیعی سخنگوی دولت، اعتراض را حق مردم دانست اما حساب اغتشاشگران را از حساب مردم معترض جدا و تأکید کرد که «در هیاهوی تیراندازی‌ها، عربده‌کشی‌ها و حمله‌ها، صدای بحق مردم هم متأسفانه کمتر شنیده خواهد شد.» تفکیک میان اعتراض و اغتشاش، رویکردی است که رئیس جمهوری نیز در جلسه یکشنبه هیأت دولت بر آن تأکید گذاشت. این امر نشان می‌دهد که دولت همچنان صدای انتقادها را می‌شنود، اما اغتشاش که علاوه بر برهم زدن امنیت سیاسی، امنیت اقتصادی و روانی را نیز از میان می‌برد، تحمل نخواهد شد. نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت هم با حضور پرشمار خبرنگاران داخلی و خارجی و هم حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسئول در طرح مدیریت مصرف بنزین برگزار شد. این نمایندگان عملکردها و برنامه‌های سازمان‌های خود را تشریح کردند. اظهارات نمایندگان وزارتخانه‌های رفاه، صمت، نفت و سازمان تعزیرات در کنار توضیحات علی ربیعی، بیانگر تلاش دولت برای اطمینان بخشی به مردم در جهت مدیریت بازار، کنترل قیمت‌ها و واریز همه عواید حاصل از این اصلاح قیمت به حساب 18 میلیون خانوار ایرانی بود.
 ابراز تأسف از اتفاقات سه روز گذشته
به گزارش «ایران»، ربیعی در سخنان خود، با ابراز تأسف از اتفاقاتی که سه روز گذشته در کشور روی داد، گفت: برخی اعتراضات از جنس نگرانی و دلشوره داشتن برای معیشت و اعتراض به یک تصمیم نبود، بلکه متأسفانه دیدیم برخی به بهانه اجرای مصوبه، به اغتشاش‌های نامتعارف مانند آتش زدن بانک‌ها، حمله به مراکز نظامی و انتظامی، حمله به زیرساخت‌ها مانند گاز و حمله به اموال خصوصی مردم اقدام کردند.


سخنگوی دولت با بیان اینکه گزارشاتی داریم که به طور مکرر از سلاح گرم و سرد استفاده کردند و تعدادی از مأموران امنیتی و انتظامی را مورد حمله قرار داده، آنان را گروگان گرفتند یا کشتند، افزود: قطعاً حساب معترضین که ما چیزی جز خدمت به آنان نداریم و برای آنان آمده‌ایم و حساب آنان که نگران معیشت و زندگی خودشان هستند، با کسانی که با سلاحی که وقتی مطالعه شده گلوله‌ این سلاح‌ها از گلوله‌های متعارف مورد استفاده دولتی نیست و سلاح‌هایی که از جاهای مختلف تهیه شده و دست به تیراندازی زدند، جدا است.  ربیعی این قبیل رفتارها را با سیاست‌های تروریست‌های قدیمی کشور مقایسه کرد و افزود: در حوادث روزهای اخیر مردم گزارش داده‌اند که عده‌ای با ماسک یا پوشاندن صورت خود و به صورت حرفه‌ای، خشونت بالایی به خرج می‌دهند. همین‌جا اعلام می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت ایران اعتراض را حق همه مردم می‌داند، اما معترض با اغتشاشگر متفاوت است. ربیعی با بیان اینکه اغتشاشگران می‌خواهند فضایی را درست کنند تا صدای بحق معترضین دلسوز هم شنیده نشود، گفت: خوشبختانه به سرعت مرزها مشخص شد و به همین دلیل مردم صف‌شان را جدا کرده‌اند و فکر می‌کنم امروز (دوشنبه) نسبت به دیروز (یکشنبه) بیش از ۸۰ درصد وضعیت آرامی داشتیم. البته مسائل جزئی مانده که فردا (سه‌شنبه) و پس‌فردا مسائل خاصی از لحاظ اغتشاشگری نخواهیم داشت. سخنگوی دولت با بیان اینکه از دیروز (یکشنبه) شیوه‌ها تغییر کرده و گروهی با سلاح سرد و گرم به خیابان آمده‌اند و به جای شعاردادن و اعتراض کردن، به مراکز نظامی حمله کردند، اعلام کرد: به قطعیت اعلام می‌کنم هیچ کس در اعتراض خیابانی مجروح نشده است، بلکه در حمله به مراکز تأسیسات انتظامی و نظامی بوده است که تعدادی هم با تیراندازی بوده که از اسلحه‌هایی است که بیرون آمده است.
 تصمیم سخت و دشوار
سخنگوی دولت همچنین اشاره کرد که تصمیماتی در سطح اصلاح قیمت بنزین، از نوع تصمیمات دشوار و سخت است و دولت واقف بود در این شرایط اصلاح ساختار تبعاتی برای دولت و محبوبیتش خواهد داشت. او با بیان اینکه به باور من، رئیس جمهوری خود را فدای مردم و مصالح کشور کرد، افزود: دولت با شجاعت تصمیم گرفت و اصلاح قیمت بنزین با رایزنی با قوای سه گانه، بخش‌های مختلف و کارشناسان را اتخاذ کرد و همه درآمدهای آن برای حمایت از اقشار پایین تخصیص یافته است. او با اشاره به اینکه بسیاری از سیاست‌ها با وجود درست بودن تبعاتی هم دارند، به صحه گذاشتن سایر ارکان نظام بر این تصمیم تأکید کرد و افزود: خوشحالیم که این مصوبه با توجه به تأیید سران سه قوه مورد موافقت رهبری هم قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل و علم به اینکه تصمیم‌گیری برای اصلاح ساختاری و تصمیم‌گیری در سران سه قوه به تصویب رسیده، شجاعانه از آن دفاع و حمایت کردند و همگان را بر حمایت از آن فراخواندند. سخنگوی دولت در عین حال، با اشاره به اینکه این تصمیمات ساختاری دارای موافقان و مخالفانی هم هست، تصریح کرد: دولت در ادامه مسیر نقدهای سازنده و نظرات کارشناسان و خبرگان آن حوزه را خواهد شنید. دولت همواره انتقادها را شنیده و در ادامه این روند نیز گوش شنوا خواهد داشت.
بی شرمی پمپئو در حمایت از اغتشاش‌ها
ربیعی با بیان اینکه سخن گفتن بیشتر با مردم به معنای شنیدن صدای مردم خواهد بود و در هیاهوی تیراندازی‌ها، عربده‌کشی‌ها و حمله‌ها صدای بحق مردم هم متأسفانه کمتر شنیده خواهد شد، اظهار کرد: در این میان و عجیب اینکه امریکا و مقامات این کشور که بزرگ‌ترین جنایت را با اعمال فشارهای حداکثری و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها انجام دادند به مردم ایران پیام می‌دهند که ما از این اعتراضات حمایت می‌کنیم. سخنگوی دولت افزود: از آقای پمپئو که با بی‌شرمی هرچه تمام‌تر از تحریم‌های حداکثری علیه ملت ایران دفاع می‌کند و طراحی می‌کند، انتظاری جز این نیست که از اغتشاشگران حمایت کند. سخنگوی دولت درباره دلایل قطعی اینترنت در کشور هم گفت: در شروع اعتراضات مشکل اینترنت نداشتیم اما زمانی که با هدایت شبکه‌های معاند برخی اغتشاشگران در بزرگراه سنگ خالی کرده و راه را مسدود کردند، شورای امنیت کشور تصمیم گرفت و به اپراتورها ابلاغ کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده اغتشاشگران اینترنت محدود شود. ربیعی با تأکید بر اینکه زندگی مردم نباید مختل شود، گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات ظرف امروز و فردا در سایر استان‌ها نیز به حالت عادی برگردد.