مدارای مردم

آفتاب یزد- گروه اقتصادی: با سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین سهمیه تاکسی‌های درون شهری نیز افزایش یافت. از این رو به گفته مردم بیشتر این تاکسی‌ها قیمتهای خود را بالا نبردند، هر چند موارد تخلفی نیز در بین آنها مشاهده می‌شود. این در حالی است که مسافرکش‌های معمولی اعم از خطی‌ها وغیر خطی‌ها سهمیه‌ای دریافت نکردند و همین امر سبب شده تا آنها در مسیرهای مختلف درون شهری کرایه‌های خود را افزایش دهند. اما واکنش مردم به این ماجرا متفاوت است. برخی به این امر معترضند اما بیشتر مردم با پذیرفتن موضوع گرانی بنزین و در نتیجه افزایش قیمت سوخت این مسافرکش ها، به افزایش قیمتی کرایه‌ها اعتراضی نداشته و و بعضا مشاهده شده اگر مسافرکشی قیمت را گران نکرده باشد، خواستار پرداخت کرایه‌ای اضافی برای جبران افزایش قیمت بنزینی او شده اند!
> مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری:
برنامه‌ای برای افزایش نرخ کرایه نداریم
در حال حاضر تاکسی‌های درون شهری دوگانه‌سوز 250 لیتر و تک سوز 400 لیتر و همینطور تاکسی‌های ون هم 600 لیتر سهمیه دارند. مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری درباره افزایش سهمیه تاکسیرانان اظهار داشت: میزان سهمیه بنزین تاکسی‌ها در سراسر کشور مشخص شده است و امکان افزایش آن فعلا وجود ندارد.وی بیان داشت: اکثر تاکسی‌ها در سراسر کشور دوگانه سوز هستند و محدودیتی برای استفاده از سوخت CNG ندارند و در کنار افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی‌ها در حال بررسی ارائه بسته‌های حمایتی به رانندگان تاکسی هستیم.مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش کرایه تاکسی اظهار داشت: کرایه تاکسی‌ها افزایش نیافته و حتی برنامه‌ای هم در این خصوص فعلا نداریم.


> تاکسی‌ها گران نکردند
هر چند برخی زیر آبی می‌روند
مشاهدات میدانی خبرنگار آفتاب یزد حاکی از آن است که اکثر تاکسی‌های درون شهری تهران قیمتهای خود را افزایش نداده‌اند. به عنوان مثال مسیر اتوبان آبشناسان منتهی به ولیعصر و بالعکس که نرخ آن 4 هزار تومان بود، توسط تاکسی‌های شهری همان 4 هزار تومان گرفته می‌شود. حتی راننده تاکسی در قبال اصرار خبرنگار آفتاب یزد برای دریافت 5 هزار تومان گفت که سهمیه ما واریز شده و مجاز به افزایش نرخ خود نیستیم. اما جالب است که خطی‌های معمولی مسافرکش این مسیر که سهمیه بنزین ندارند کرایه خود را هزار تومان افزایش داده و 5 هزار تومان از مردم دریافت می‌کنند. راننده خطی این مسیر در اعتراض به گرانی کرایه از سوی یکی از مسافران پاسخ داد که ماهی 90 هزار تومان به هزینه‌های ما به خاطر افزایش نرخ بنزین اضافه شده و ما ناچار شدیم کرایه‌ها را هزار تومان بالا ببریم.حالا شما اگر راضی نیستید، همان 4 هزار تومان را بدهید. مسافر در پاسخ به وی گفت: حقوقهای ما هیچ افزایشی نداشته اما بنزین گران شده و خطی‌ها هم کرایه‌ها را بالا برده‌اند به طوری که من روزی 4 هزار تومان به هزینه کرایه ماشینم اضافه شده و در ماه باید 120 هزار تومان فقط بابت این افزایش کرایه‌ای پرداخت کنم. سوال من این است که طرح کمکی معیشتی که برای واجدین شرایط نفری 55 هزار تومان در نظر گرفته می‌تواند هزینه 120 هزار تومانی مرا به خاطر افزایش قیمت بنزین جبران کند؟ اما یکی از مخاطبان روزنامه به آفتاب یزد گفت: برخی تاکسی‌ها تخلف می‌کنند و نرخهای خود را بالا برده‌اند. بنده چندی پیش سوار تاکسی تحت پوشش سازمان تاکسیرانی شدم که قاعدتاً نباید کرایه خود را بالا ببرد، اما راننده 500 تومان اضافه‌تر از معمول همیشگی از من گرفت و گفت اگر اعتراضی دارید بروید شکایت کنید! مخاطب دیگری گفت: بیشتر تاکسی‌ها منصف بودند و گران نکردند، اما شخصی‌ها گران کردند به طوری که بنده مسیر سعات آباد تا شهرک غرب را 500 تومان اضافه داده و به جای 2500 حدود 3000هزار تومان به این مسافرکشهای شخصی می‌پردازم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا به رانندگان موردنظر اعتراض نمی‌کند، می‌گوید: بیشتر این مسافرکشها شهرستانی‌هایی هستند که به خاطر بیکاری ناچار به مهاجرت به تهران شده و شب را در ماشین خود می‌خوابند.بنابراین گناه دارند و دلم نمی‌آید به خاطر افزایش کرایه ناشی از افزایش قیمت بنزین به آنها اعتراض کنم.
> مسافرکشهای شخصی گران کردند
مخاطب دیگری نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من از تقاطع خیابان مطهری قایم مقام تا مترو مفتح روزانه 1500 تومان پرداخت می‌کردم که پس از گرانی بنزین مسافرکش‌های شخصی قیمت را 2 هزار تومان کردند، بنده اعتراضی نمی‌کنم چون می‌دانم بنزین گران شده و با اعتراض خود حوصله درگیری با راننده و بحثهای بعدی را ندارم بنابراین کرایه موردنظر را پرداخت می‌کنم. وی ادامه داد: حتی مسیر ابتدای مطهری تا قایم مقام نیز 1500 تومان بود که حتی تاکسی در کنار سایر مسافرکشهای شخصی کرایه را افزایش داد واز من 2 هزار تومان گرفت. بنده هم همان طور که گفتم حوصله جر و بحث با رانندگان را ندارم بنابراین اعتراضی نکرده و کرایه را پرداخت می‌کنم.
> مردم به هم رحم می‌کنند
مخاطبی دیگر نیز گفت: مردم کار ندارند و با مسافرکشی هزینه زندگی خود را درمی‌آورند. ما باید شرایط هموطنانمان را درک کنیم و بدانیم افزایش نرخ بنزین هزینه سوخت آنها را نیز بالا برده است، بنابراین باید به همدیگر رحم کنیم و برای هم یار ویاور باشیم. شاید 100 هزار تومان ناشی از افزایش کرایه ماشین برای من شهروند عددی نباشد، اما آن راننده مسافرکش نان زن وبچه خود را از این راه به دست می‌آورد بنابراین ما با درک شرایط او اعتراضی به افزایش نرخ کرایه‌ها نمی‌کنیم. اما اگر پای دردل مسافرکش‌های معمولی نیز بنشینید حرفهای جالبی از آنها می‌شنوید. یکی از این مسافرکشها به خبرنگار ما گفت: بنده بعد از کار اداری خود در راه مسافر سوار می‌کنم. نکته جالب برایم این است که مردم آمادگی برای پرداخت پول بیشتر را دارند. من معمولا نرخ سابق را اعمال می‌کنم چون در مسیر اداره تا خانه مسافر می‌زنم و به خانه می‌روم،بنابراین همان کرایه سابق را می‌گیرم. چند روز پیش مسافری داشتم که به همراه همسرش سوار ماشینم شد و که در مسیری کوتاه که باید از او 1500 تومان می‌گرفتم وبرای دونفر 3 هزار تومان بود اصرار داشت که 4 هزار تومان پرداخت کند، چون نرخ بنزین بالا رفته وبرای من راننده صرف ندارد! این حس نوع دوستی این شهروند مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد.