حرف بزنید اما نه اینگونه!

آفتاب یزد- گروه سیاسی: باید در این روزها بیشتر با مردم حرف زد. هم دولت و هم رسانه ملی وظیفه ویژه‌ای دارند. اینکه اساسا باید مسیر و کانال این گفت‌‌و‌گو را این دو فراهم شود تا به باقی مسئولین هم برسد. اما متاسفانه علی رغم تمام تاکیداتی که برای گفت‌‌و‌گوی با مردم بیان و یا نوشته شد آنچه که در این روزها شاهد بودیم بعضا نه تنها این موضوع نبود بلکه به نوعی اصرار بر همان مواضع گذشته بود.
پرسش اینجاست ادبیات مسئولان در قبال مردم در چنین شرایطی باید چگونه باشد
>ادبیات برخی
فیاض زاهد استاد دانشگاه در اینباره به آفتاب یزد گفت: در مورد ادبیات برخی مسئولین درمورد حوادث اخیر، باید بگوییم این افراد حرف نزنند بهتر است. برخی از مردم در این روزها عصبانی هستند با توجه به صدماتی که دیدند و همینطور ریشه‌های عمیقی که درون جامعه از مسائل وجود دارد. انتظار می‌رود که مقامات امروز یا اظهارنظر نکنند یا اگر اظهارنظری می‌کنند، حسی از همدلی، دلجویی و مهربانی را به جامعه منعکس کنند. اما متاسفانه مشخص است که برخی مدیران، یک راهبرد مشخص برای کنترل و برخورد صحیح با این پدیده‌ها و ناآرامی‌ها ندارند.


زاهد می‌گوید: آقایان هیچ اشکالی ندارد تا از تجربه کشورهای دیگر بهره ببرند. هیچ ایرادی ندارد تا در حوزه جامعه شناسی، خرد سیاسی و مسائل فرهنگی، از سایر کشورها دعوت کنیم و از آن‌ها بپرسیم وقتی که چنین حوادثی در کشور رخ می‌دهد، چگونه باید چنین موضوعی را اداره کنند.
زاهد اضافه می‌کند: کارل مارکس می‌گوید هر مسئله اجتماعی وقتی به صورت کلیدی حل نشود در دل خودش بحران بسیار پیچیده تری را تولید می‌کند. جان مینارد کینز وقتی که نظرات نئولیبرالی در باب اقتصاد را مطرح کرد معتقد بود که اگر اقتصاد جامعه سرمایه‌داری دامنه خودش را گسترش ندهد بحران‌های درونی آن را به زانو درمی‌آورد و در هر دوره‌ای بحران با خرد کنندگی بیشتری برمی‌گردد.
وی گفت: باید به برخی از مقامات و رسانه‌ها درایران که امروز به جای برقراری دیالوگ اینگونه سخن می‌گویند گفت که از تاریخ درس بگیرید. هرچند ظاهرا تاریخ بشر به تعبیر هگل برای این نوشته می‌شود که خوانده نشود. او این نگرش به مفهوم تاریخ اجتماعی را استهزا می‌کند.
>هرتصمیمی غلط می‌شود اگر...
زاهد اظهار می‌کند: به هر حال در شرایط فعلی با این نظر موافقم که اگر روند اظهارات برخی مسئولان به این شکل قرار است ادامه پیدا کند، هر چه قدر مسئولین و صاحب منصبان و مقامات کمتر صحبت کنند احتمالا آثار منفی‌اش نیز کمتر است.
این استاد دانشگاه گفت: واقعا متعجبم از آنچه برخی مسئولین امروز بر زبان جاری می‌کنند و یا رفتاری که از صداوسیما شاهدیم.
زاهد گفت: امروز مسئولین می‌بایست به دنبال گفت‌‌و‌گوی دوطرفه با مردم باشند اگر تصور می‌کنند که از عهده این گفت‌‌و‌گوی دوطرفه برنمی آیند، سکوتشان به مراتب مثمر ثمرتر از زبان تهدید است. در هرصورت می‌بایست مراقب بود که اگر دیر شود هر تصمیمی هم غلط از آب درمی‌آید.
>انفعال دولت
عبدالله ناصری فعال سیاسی نیز در اینباره به آفتاب‌یزد گفت: دراین ماجرا کفه سنگین پاسخگو نبودن مسئولین و مقامات به وضوح مشاهده می‌شود. این اتفاق دراین مدت به عینه نمود پیدا کرده است. از سویی نشان داد که رئیس جمهور به عنوان نهاد انتخابی کاملا منفعل شده و دچار بی‌ثمری است و به خاطر این انفعال در برابر سایر بخش‌ها، معادلات امروز اینگونه که می‌بینید پیش می‌رود. وقتی رئیس جمهور به عنوان شاخص ترین نهاد انتخابی مردم براین باور است که بسیاری از واقعیات این روزها را نبیند، طبیعی است باقی نیز همین گونه رفتار می‌کنند.
وی اظهار می‌کند: آقای روحانی و دولت ایشان دچار یک تحلیل نادرست شد و حتی بعد از تصمیم مربوط به بنزین در واقع در دام رقبای سیاسی خودش قرار گرفت و خودش نیز با همان فرمان آن‌ها پیش می‌رود. اگر تا حوادث آبان ماه98 به صورت یک‌طرفه سخن می‌گفت و ارتباط با مردم و سخن گفتن آن‌ها و اقناع کردن مردم را زیر پا گذاشته بود امروز در مقابل مردم قرار گرفته به گونه‌ای که شرایط طوری است تا بی توجه به مطالبه مردم همان حرف‌هایی را بزند که صدا و سیما می‌گوید. قاعدتا وقتی رئیس جمهور به عنوان نهاد انتخابی مردم در برابر مردم دچار انفعال شود در این میان بخش‌های دیگر تکلیفشان مشخص است.
>بالاترین کمک
به نظر می‌آید آنچه امروز در ادبیات برخی مسئولین و چهره‌های رسانه‌ای می‌شنویم بیانگر این نکته است که ظاهرا عده‌ای اصرار دارند تا بر مسیر غلط خود پافشاری کنند، در شرایطی که می‌بایست با مردم حرف بزنند و با آن‌ها دیالوگ برقرار کنند نه آنکه مدام مواضع قبلی خود را بزرگ کنند و بعضا با تهدید و ارعاب، بخواهند به جای سخن گفتن با ملت خود، به سمت دیگری بروند. اگر واقعا توان حرف زدن با مردم را ندارند ابتدا آن را بیاموزند و اگر از آموختن دیالوگ و گفت‌‌و‌گو عاجزند سکوت‌کردنشان بالاترین کمک است.