دستاورد تامین مالی طرح‌های نیروگاهی توسط بانک صنعت و معدن: تامین ۶ هزار مگاوات برق؛ ایجاد ٢ هزار شغل

همدلی| صنعت برق ایران در آستانه رشدی بی‌سابقه است و دولت برنامه‌هایی برای تولید هرچه بیشتر برق برای تامین داخل و حتی صادرات آن دارد. در این میان تامین مالی طرح‌های نیروگاهی با انجام سرمایه‌گذاری نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. علاوه بر اینکه به ازای ایجاد هر نیروگاه فرصت‌های شغلی بسیاری برای افراد متخصص و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوطه از دانشگاه فراهم می‌شود. در همین راستا بانک صنعت و معدن که پیشرو تامین مالی فعالیت‌های صنعتی است تامین مالی 6 هزار مگاوات برق را عهده‌دار شده است. با راه‌اندازی کامل 12 طرح نیروگاهی، هریک با توان تولید 500 مگاوات و 24 نیروگاه کوچک‌مقیاس که درمجموع بیش از سه میلیارد و 130 میلیون دلار تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن به آن‌ها اختصاص‌یافته است افزون به دو هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.
به گزارش همدلی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن از میان این طرح‌ها عملیات اجرایی 5 طرح بزرگ شامل نیروگاه‌های آذرخش گلستان، مولد برق یزد، تولید برق خوزستان مپنا (بهبهان)، نیروگاه کرمانیان (سیرجان)، ماهتاب کهنوج و 6 طرح مقیاس کوچک نیروگاهی با تسهیلات ارزی بالغ‌بر 1 میلیارد و دویست میلیون دلار به پایان رسیده و راه‌اندازی آن‌ها با موفقیت انجام‌شده و ضمن ایجاد یک هزار و 60 شغل مستقیم حدود 2 هزار و 600 مگاوات برق به ظرفیت فعلی کشور اضافه نموده‌اند.
بعلاوه طرح‌های در دست احداث نیروگاهی تامین مالی شده به‌وسیله بانک صنعت و معدن عبارت‌اند از: تولید و گسترش برق امیرکبیر (نیروگاه رود شور)، تدبیر سازان سرآمد (نیروگاه ارومیه)، ساخت و بهره‌برداری انرژی نوین (نیروگاه کاشان)، توسعه انرژی شمال و جنوب (نیروگاه زنجان)، تولید نیروی جنوب شرق صبا (نیروگاه چابهار)، تولید انرژی گستر قشم، برق ماهتاب کاسپین و 6 طرح مقیاس کوچک که با بهره‌مندی از حدود 1 و نیم میلیارد دلار تسهیلات این بانک مراحل اجرایی خود را می‌گذرانند و با رسیدن به مرحله بهره‌برداری 700 شغل مستقیم ایجاد خواهند کرد.
در ضمن برای طرح جدید راشد تربت‌حیدریه و 12 طرح نیروگاهی مقیاس کوچک باقابلیت اشتغال‌زایی 300 نفر مبلغ 375 میلیون دلار تسهیلات توسط این بانک به تصویب رسیده است. گفتنی است ظرفیت تولید برق کشور 68 هزار مگاوات است که حدود 9 درصد، یعنی 6 هزار مگاوات آن را بانک صنعت و معدن تامین اعتبار ارزی کرده است. یادآور می‌شود که بخش قابل‌توجه منابع ارزی تخصیص‌یافته به‌وسیله صندوق توسعه ملی تامین مالی شده


است.
همچنین بانک صنعت و معدن در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی مبلغ دو هزار و ٢۵٠ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح رونق تولید به صنایع کوچک و متوسط استان‌های کشور پرداخت کرده
است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، تسهیلات یادشده به یک هزار و ۵٨٠ واحد صنعتی در٣١ استان کشور پرداخت‌شده و تاثیر مثبتی در رفع چالش‌های صنعتگران و ایجاد و حفظ اشتغال داشته است. در میان استان‌های کشور اصفهان، تهران و قم به ترتیب بیشترین میزان تسهیلات طرح رونق تولید را تاکنون از بانک صنعت و معدن دریافت کرده‌اند. گفتنی است بانک صنعت و معدن باوجود محدودیت تعداد شعب و میزان منابع در مقایسه با بانک‌های دیگر، ازنظر تسهیلات پرداختی در قالب این طرح، رتبه سوم را در شبکه بانکی به خود اختصاص داده است.
سایر اخبار این روزنامه