کنگره گرم اتحاد و ندا در هوای سرد

آرمان ملي: در ماه‌هاي منتهي به انتخابات مجلس يازدهم احزاب سياسي هم بيش از قبل فعال شده‌اند مانند روز پنجشنبه که کنگره دو حزب اصلاح طلب اتحاد و ندا برگزار شد. در پنجمين کنگره حزب اتحاد مجيد انصاري، احمد مازني حبيب‌ا...‌پيمان، ابراهيم اصغرزاده، سيدعبدالواحد موسوي لاري، فاطمه کروبي، الياس حضرتي، عليرضا رحيمي، محمد‌سلامتي، غلامرضا حيدري، محسن هاشمي، قاسم ميرزايي‌نيکو، لطف‌ا... ميثمي، محمد توسلي، بهزاد نبوي، فريد موسوي، محمد کبيري، عمادالدين باقي، سعيد ليلاز، ابراهيم اميني، هادي خانيکي، هادي غفاري، عبدا... نوري، عبدا...‌رمضان‌زاده، فخرالسادات محتشمي‌پور، مصطفي تاجزاده، حميدرضا جلايي پور، عماد خاتمي و ديگر فعالان سياسي اصلاح‌طلب حضور داشتند و پيام رئيس دولت اصلاحات قرائت شد.
انتخابات مهم‌ترين ضامن بقا و امنيت نظام
دبير کل حزب اتحاد در کنگره اين حزب برگزاري چهار نوع انتخابات و انجام همه‌پرسي در امور مهم در قانون اساسي را از ويژگي‌هاي ممتاز نظام جمهوري اسلامي دانست که به گفته وي راه اصلاح را همچنان باز نگه‌ مي‌دارد. وي ادامه داد: اين راه ازآن‌رو هنوز مسدود نشده است که رهبري نظام همچنان افزايش مشارکت در انتخابات را مهم‌ترين ضامن بقا و امنيت نظام مي‌داند و چنين است که رأي مردم همچنان مي‌تواند ارزشمند و اثرگذار باشد. بااين‌حال بخشي که مستقيماً براساس رأي توده‌هاي مردم شکل مي‌گيرد روز به روز نحيف‌تر و ضعيف‌تر شده است، تا جايي که اکنون دولت موازي از دولت رسمي و منتخب مردم بزرگ‌تر و تعيين‌کننده‌تر است. وي از انتخابات سال 88 و حوادث پس‌از آن به‌عنوان تجربه‌اي تلخ ياد کرد که خسارت آن عظيم بود و افزود: فرايند پرهزينه سال 88 با رويکرد مشارکت‌پذيري حاکميت از يک‌سو و حسن تدبير رهبري اصلاحات از سوي ديگر به فرآيند برد- برد در سال 92 تبديل شد. رأي مردم ولو با محدوديت در محل اثر خود نشست و حاکميت نيز از فرآيند انتخابات حيثيت خود را تقويت نمود. اين اتفاق منشأ اميد براي بخش بزرگي از مردم، جامعه و کشور شد. تغيير رويکرد انتخاباتي اين فرصت را به مردم داد که در انتخابات 94 و 96 نيز پيروزي‌هاي انتخاباتي بزرگي کسب کنند. بااين‌حال تنگ‌نظري‌ها پس از انتخابات همچنان ادامه يافت و اجازه نداد که مردم از نتيجه انتخاب آن‌طور که بايد و شايد بهره ببرند. وي افزود: منتخبين مردم مي‌بايست با دست و پاي بسته و با مانع‌تراشي‌ها و بحران‌سازي‌هاي پي‌درپي وظايف خود را به انجام برسانند و وقتي در چنين حالتي نتوانند کار را پيش ببرند متهم به ناکارآمدي شده و عملاً موجبات سرخوردگي مردم از انتخابشان فراهم مي‌شود. نتيجه اين چرخه معيوب، نااميدي و خشم شديد در جامعه و در ميان مردم است.
مبارزه با فاسد مبارزه با معلول است


وي همچنين با تاکيد بر ضرورت ريشه‌يابي فساد و مبارزه با آن در عين حال ابراز عقيده کرد: مبارزه با فاسد مبارزه با معلول است و به‌جايي نمي‌رسد و چه‌بسا بسياري از آلودگان به فساد خود قربانيان فاسد بودن سيستم و چرخه کار ناصواب هستند. کساني که وقتي گرفتار مي‌شوند، تازه به خود مي‌آيند که چرا چنين پست و آلوده شده‌اند و يا اطرافيان‌شان حيرت مي‌کنند که چرا افرادي که زماني موجه بوده‌اند اين اندازه آلوده به فساد و سوءاستفاده از بيت‌المال و اموال مردم شده‌اند. شکوري راد درباره وقايع آبان ماه 98 نيز گفت: حوادث خونين و خسارت‌بار اخير که به دنبال افزايش قيمت بنزين رخ داد تأثير عميقي بر باور باورمندان به نظام جمهوري اسلامي ايران گذاشته است به‌طوري‌که اثربخشي رويکردهاي اصلاحي را به‌شدت زير سوال برده است. اين رخداد تکرار حوادث دي‌ماه 96 در ابعاد بسيار بزرگ‌تر بود. براي مردم فرقي نمي‌کند که چه کسي در رأس دولت و نظام است. آنها مجموعه مسئولان را عامل و موجب بدبختي، بي‌نوايي، بيکاري و بي‌فردايي خود مي‌دانند؛ مسئولاني که دانسته يا ندانسته با اتهام‌زني و تخريب يکديگر موجب اجماع مرکب شده‌اند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اضافه کرد: در انتخابات پيش‌رو کورسوي اميدي وجود دارد. مفهوم انتخابات يعني امکان رقابت بين همه علاقه‌مندان خدمت به کشور و مردم، با تضمين آزادي و سلامت آن که حاصل نمي‌شود جز با حفظ بي‌طرفي عوامل اجرائي و نظارتي. شکوري‌راد با اشاره به حوادث پس از اصلاح قيمت بنزين و برخوردهايي که با برخي معترضين صورت گرفت خاطرنشان کرد: اکنون بر دردهاي آنها مصيبت از دست دادن عزيزانشان و زخم آسيب ديدگان و رنج و نگراني بازداشت‌شدگان افزوده ‌شده است. رسيدگي به اين دردها نياز به توجه بيشتر و سريع‌تر ازآنچه در جريان است، دارد. بايد مردم را بيش از پيش دريافت و ديد. گفتني است روز پنجشنبه علي شکوري‌راد بار ديگر به‌عنوان دبيرکل حزب اتحاد انتخاب شد.
نمي‌توانيم سکوت کنيم
روز پنجشنبه کنگره حزب ندا هم برگزار شد و دبيرکل اين حزب گفت: برخي دولتمردان به قواعد اخلاقي، مروت و جوانمردي وفادار نيستند. سيد محمدصادق خرازي اظهار کرد: ندا نمي‌تواند سکوت کند چون نمادي از نداي مردم ايران است. ما نمي‌توانيم از کنار حوادث به‌ آرامي بگذريم چون امروز آرامش و آسايش از مردم سلب شده است. مسئوليت کارگزاران سياسي و نقش‌آفرينان سياسي آگاهي بخشي است. رسالت ما بيداري است. ايران کشوري است که همواره با آرمان و انگيزه زندگي برپاي خود ايستاده است. خرازي تصريح کرد: حزب نماد صداهاي خفته و ناگفته يک ملت است.
ادامه صفحه6