من نوشتم و امضاها را جمع كردم

آرمان ملي - مطهره شفيعي: در روزهاي نخست آغاز اعتراضات به افزايش قيمت بنزين بيانيه‌اي از سوي 77 اصلاح‌طلب منتشر شد که در آن علاوه بر محکوم کردن رفتار اغتشاشگران از نهادهاي مسئول خواسته شد تا اجازه اعتراض قانوني به مردم داده شود. در روزهاي پس از انتشار اين بيانيه اغتشاشگران بر موج اعتراض آرام مردم سوار شدند و خساراتي به کشور وارد کردند. در روزهايي که کشور به سمت آرامش حرکت مي‌کرد يکي از خبرگزاري‌هاي دلواپس اقدام به انتشار بيانيه‌اي کرد که نام 46 نفر از امضاکنندگان بيانيه نخست در آن آورده و ادعا شده بود که اين افراد منکر امضاي بيانيه معروف به 77‌نفر هستند در صورتي که چنين نبود. روز پنجشنبه مصطفي تاج‌زاده گفت: «همانطور که مردم شريف ايران مستحضر هستند تعدادي از فعالان سياسي و مدني در دفاع از حق اعتراض مردم و محکوميت خشونت بيانيه‌اي صادر کردند» و طرح اين ادعا که «بعد از آن نسبت به احضار کساني که آن را امضا کردند اقدام شد» ادامه داد: البته يکي از خبرگزاري‌ها هم کار زشتي انجام داد و آن اين‌که اين بيانيه را با امضاي 48 نفر منتشر کرد که برخي از آن‌ها اعلام برائت کردند؛ چراکه اقدامي غيراخلاقي و دروغ بود و يکي از دوستان هم در همين رابطه شکايت کرده و اميدوارم که قوه قضائيه به اين شکايت رسيدگي کند.» فردي که تاج‌زاده از او به عنوان شاکي خبرگزاري منتشر کننده بيانيه 46 نام برد به «آرمان ملي» گفت: «بيانيه‌اي که يک خبرگزاري منتشر کرد سبب حيرت ما شد، چراکه نه تنها تماسي با ماگرفته نشد بلکه از تصميم ما هم بي‌خبر بودند و با بي‌اخلاقي تمام اسامي ما را به عنوان افرادي ذکر کرد که از امضاي بيانيه 77 نفره اعلام برائت کرديم که امري بي‌سابقه در عالم رسانه و سياست است» اين فعال سياسي افزود: «شيوه اصلاح‌طلبان برمدارا و حل مشکلات بر پايه گفت‌وگوست. بنابراين پيش از شکايت از مديرعامل اين خبرگزاري دليل انتشار بيانيه جعلي را سوال کردم که ايشان در کمال ناباوري اظهار داشتند که خودشان هم به جعلي بودن بيانيه اطمينان ندارند و درصورت تاييد جعلي بودن آن توضيحاتي در اين خبرگزاري منتشر مي‌کنند. اما پس از تکذيب بيانيه منتشر شده در اين خبرگزاري از سوي افرادي که نامشان به عنوان امضاکننده ذکر شده بود باز هم مسئولان اين خبرگزاري از ارائه توضيح و عذرخواهي طفره رفتند و شکايت کردم» شاکي اين خبرگزاري در پايان تصريح کرد: «اميد است با توجه به رويکرد مثبت و اميدبخش آقاي رئيسي در راس قوه قضاييه، به اين شکايت رسيدگي شود تا همگان بدانند اصلاح طلب و اصولگرا در مقابل قاضي يکسان هستند»
توضيح تاج زاده درباره نويسنده بيانيه
موضوع ديگر احضار برخي امضاکنندگان بيانيه 77 نفر به شعبه 4 دادسراي فرهنگ و رسانه براي توضيح درباره اين بيانيه بود . تاج زاده دراين باره مدعي شد: احضار اين افراد براي اولين بار است که صورت مي‌گيرد و اين با شعارهاي اصلاحي سازگار نيست، شاهديم که فعالان سياسي و مدني را به دليل استفاده از يک حق مسلم و قانوني که اعتراض هست احضار مي‌کنند. وي گفت: نوشتن اين بيانيه يک کار جمعي است اما تقريبا از تمام کساني که احضار کردند دو سوال کردند اول اين‌که چه کسي اين بيانيه را نوشته و چه کسي امضا جمع کرده است براي همين هم بنده به صراحت عرض مي‌کنم با اينکه نويسنده بيانيه من نيستم مسئوليت اين کار را مي‌پذيرم اگر قوه قضائيه دنبال اين است که ببيند چه کسي آن را نوشته به آنها مي‌گويم من نوشتم و امضا جمع کردم و هر برخوردي که مي‌خواهند داشته باشند با من داشته باشند. تاج‌زاده درباره ارتباط اين احضارها با انتخابات پيش رو نيز يادآور شد: هنوز براي من روشن نيست ما صبر مي کنيم تا زماني‌که وضعيت بررسي صلاحيت‌ها روشن شود. روز گذشته محمدرضا ظفرقندي دبير کل انجمن اسلامي جامعه پزشکان هم خاطرنشان کرد: يک بيانيه نوشته مي‌شود اما تحمل نمي‌شود و در مقابل عده‌اي از ديوار سفارت عربستان بالا مي‌روند کشور را با چالش‌هاي غيرقابل جبراني مواجه مي‌کنند اما هيچ اتفاقي نمي‌افتد و مواخذه نمي‌کنند.
روايتي از جلسه بازپرسي امضاکننده بيانيه


روز سه شنبه حسين کروبي يکي از امضاکنندگان بيانيه به دادسرا احضار شد که وکيل حزب اعتماد ملي، جلسه بازپرسي از محمدحسين کروبي در شعه چهارم دادسراي فرهنگ و رسانه را چينن تشريح کرد. دکتر محمد جليليان توضيح داد: به‌دنبال گراني قيمت بنزين و اعتراضات صورت‌گرفته به اين تصميم، بيانيه تعدادي از فعالان سياسي اصلاح‌طلب موسوم به بيانيه 77 نفر تدوين و در فضاي مجازي منتشر شد. امضاکنندگان اين بيانيه با تبيين وضع موجود، نگراني‌هاي خود را از شيوه مواجهه با اين اعتراضات اعلام کردند. او افزود: پس از آن، شکايتي از امضاکنندگان اين بيانيه به عمل آمد و پرونده به شعبه چهارم دادسراي فرهنگ و رسانه ارجاع شد. آقاي محمدحسين کروبي، عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي که يکي از امضاکنندگان اين بيانيه بود نيز ازسوي قاضي کرمي، بازپرس احضار شد. جليليان ادامه داد: به اين ترتيب ساعت 9صبح روز سه‌شنبه نوزدهم آذر به همراه موکلم در شعبه حاضر شديم و چند ساعت استنطاق و بازجويي به عمل آمد و فرايند تحقيقات در فضايي قانوني و منطبق با آيين دادرسي کيفري و با حضور اينجانب به عنوان وکيل و موکلم، انجام شد. رئيس دفتر حقوقي حزب اعتماد ملي و وکيل محمدحسين کروبي گفت: «با نظر بازپرس رسيدگي‌کننده، اتهام آقاي حسين کروبي تبليغ عليه نظام به تفهيم و آخرين دفاع از او اخذ شد و در نهايت قرار مقتضي صادر شد. پس از تامين قرار به همراه موکل از دادسرا خارج شديم.» گفتني است مهدي محموديان هم روز سه‌شنبه به دادسرا مراجعه کرد که به گفته نزديکانش وثيقه 500 ميليون توماني براي او صادر شد .