برگزیت «تقریبا» قطعی شد

آرمان ملي: انتخابات پارلماني انگلستان در شرايطي برگزار شد که انتظار مي‌رفت با توجه به اعتراضاتي که عليه برگزيت و بوريس جانسون در جريان است، پيروزي قاطعي نصيب محافظه‌کاران نشود اما شرايط به گونه‌اي رقم خورد که نه‌تنها جانسون و حزب متبوعش توانستند اکثريت مطلق آرا را کسب کنند، بلکه حزب کارگر شکستي را تجربه کرد که سرانجام آن دست کم کناره‌گيري جرمي کوربين، از رياست اين بود. محافظه‌کاران موفق به کسب 365 کرسي شده‌اند که به نسبت انتخابات قبلي 66 کرسي افزايش داشته. حزب کارگر اما تنها موفق به کسب 203 کرسي شد که شکستي تاريخي براي اين حزب به حساب مي‌آيد و نشان مي‌دهد که آنها در قياس با انتخابات قبلي 42 کرسي را از دست داده‌اند. در اين ميان حزب ملي اسکاتلند به رهبري خانم «نيکولا استورجن» موفقيت چشم‌گيري کسب کرد و با جلب 13 کرسي بيشتر نسبت به انتخابات قبلي مجموعاً 48 کرسي به دست آورد. ليبرال دموکرات‌ها با 11 کرسي، سبزها با 1 کرسي و نامزدهاي مستقل با 22 کرسي نيز توانستند به پارلمان راه يابند.
اولين پس لرزه؛ کناره‌گيري کوربين
جرمي کوربين، رهبر حزب کارگر بريتانيا به دنبال شکست سنگين حزبش در انتخابات پارلماني اين کشور اعلام کرد که از رهبري حزبش کناره‌گيري خواهد کرد. رهبر حزب کارگر پس از اعلام نتايج انتخابات پارلماني بريتانيا گفت: «من هدايت حزب را ديگر در هيچ انتخاباتي برعهده نخواهم داشت». او با اين حال تاکيد کرد که تا زمان بحث و بررسي در مورد نتيجه راي‌گيري و سياست آينده حزب از سمتش کنار نخواهد رفت. اين در حالي است که به دنبال نتيجه ضعيف حزب کارگر در انتخابات روز پنجشنبه بسياري خواستار کناره‌گيري فوري جرمي کوربين شدند. کناره‌گيري جرمي کوربين از رهبري حزب کارگر به اين معنا خواهد بود که اين حزب بايد بين ادامه سياست‌هاي چپگراي کنوني و يا بازگشت به مواضع سوسيال دموکرات زمان توني بلر و گوردون براون، نخست وزيران پيشين بريتانيا دست به انتخاب بزند. هر چند جرمي کوربين در دوران رهبري حزب کارگر موفق شد جوانان را به سوي اين حزب جذب کند اما بسياري از مواضع او منجر به رويگرداني اقشار مختلف از حزب کارگر شد. از جمله اين گروه‌ها مي‌توان به تجار و سرمايه‌گذاران اشاره کرد که جرمي کوربين را يک «مارکسيست خطرناک» توصيف مي‌کردند. از نظر آنها به قدرت رسيدن جرمي کوربين به معناي هرج و مرج اقتصادي بود. يهوديان نيز بر اين باور بودند که جرمي کوربين با اتخاذ مواضع «دوپهلو» اجازه داده است که يهودي‌ستيزي در حزب کارگر رشد کند. از سوي ديگر رهبر کنوني حزب کارگر با عدم اتخاذ موضعي شفاف در مورد برگزيت باعث شد که راي حزب کارگر چه در ميان هواداران برگزيت و چه در ميان طرفداران بقاي بريتانيا در اتحاديه اروپا کاهش پيدا کند. او وعده داده بود که با ملي‌سازي صنايع و سرمايه‌گذاري ميلياردي در خدمات عمومي به اجراي سياست‌هاي رياضتي طي يک دهه اخير خاتمه خواهد داد. جرمي کوربين در سال 2015 ميلادي برخلاف پيش‌بيني‌ها موفق شد به رهبري حزب کارگر برسد. اين سياستمدار 70 ساله در انتخابات روز پنجشنبه موفق شد براي دهمين بار از حوزه انتخابيه ايزلينگتون در شمال لندن به مجلس عوام راه يابد. با اين حال شکست سنگين حزبش مسير را براي اجراي برنامه محافظه‌کاران هموار کرد.
دومين پس لرزه؛ سوداي دوباره اسکاتلند


همزمان با کسب پيروزي درخشان حزب محافظه‌کار به رهبري بوريس جانسون، حزب ملي اسکاتلند نيز اکثر کرسي‌هاي اين کشور در پارلمان بريتانيا را تصاحب کرد، رخدادي که نشان از تقويت موج ملي‌گرايي دارد. نيکولا استورجن، رهبر حزب ملي اسکاتلند که حزب متبوعش با کسب نزديک به 50 کرسي پارلمان بريتانيا پيروزي خيره‌کننده‌اي را در مقايسه با نتايج انتخابات سال 2017 رقم زده، در واکنش به پيروزي اين حزب گفت که نتيجه انتخابات نشان مي‌دهد که بايد به اسکاتلند حق انتخاب داد. خانم استورجن سپس از نتايج کلي انتخابات که گوياي پيروزي حزب محافظه‌کار است ابراز ناخرسندي کرد و اين نتيجه را «تيره و تار» توصيف کرد. وزير اول اسکاتلند تصريح کرد: «راي رهندگان به حزب محافظه‌کار به آقاي جانسون ماموريت دادند که بريتانيا را از اتحاديه اروپا خارج کند ولي راي دهندگان دولت بوريس جانسون را نمي‌خواهند، آنها خواستار حضور در اتحاديه اروپا هستند». در مقابل، جو سوينسون، رهبر حزب ليبرال دموکرات بريتانيا که حامي برگزاري رفراندوم دوم در مورد برگزيت بود، کرسي خود در مجلس عوام را به نامزد حزب ملي اسکاتلند واگذار کرد. او با وحشتناک توصيف کردن نتيجه انتخابات، گفت: «عده‌اي از موج ملي‌گرايي استقبال مي‌کنند ولي براي بسياري ديگر اين نتيجه ناراحت کننده است». همچنين ترزا مي، نخست‌وزير پيشين بريتانيا، ضمن استقبال از پيروزي محافظه‌کاران در انتخابات پارلماني هشدار داد که همه‌پرسي استقلال اسکاتلند بارديگر نبايد برگزار شود. همه‌پرسي استقلال اسکاتلند از بريتانيا در 18 سپتامبر 2014 برگزار شد که بيش از 50 درصد مردم اين کشور با آن مخالفت کردند. با اين وجود حزب ملي اسکاتلند اميدوار است که با اجراي برگزيت توسط بورس جانسون، برآيند علاقه حداکثر مردم اين کشور براي بقاء در اتحاديه اروپا با موج پيشين ملي‌گرايي، اين بار به استقلال اين کشور منجر شود.
تبريک اتحاديه اروپا، استقبال ترامپ
شارل ميشل، رئيس شوراي اتحاديه اروپا در واکنش به پيروزي حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلماني بريتانيا خواستار تصويب «هر چه زودتر» توافق برگزيت در مجلس عوام اين کشور شد. رئيس شوراي اتحاديه اروپا روز جمعه در دومين روز نشست سران اين اتحاديه در بروکسل ضمن تبريک پيروزي بوريس جانسون، رهبر حزب محافظه‌کار در مورد توافق برگزيت گفت: «تعيين تکليف هر چه زودتر توافق برگزيت اهميت زيادي دارد». دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا نيز بامداد جمعه در پيامي توئيتري و پيش از اعلام نتايج نهايي انتخابات پارلماني انگليس نوشت: «گويي يک پيروزي بزرگ براي بوريس در راه است».
ابقا در خانه شماره 10 داونينگ استريت
نخست وزير انگليس شامگاه جمعه در اولين نطق خود پس از اعلام پيروزي در انتخابات پارلماني اين کشور، بر لزوم وحدت بين اقشار مختلف جامعه و آغاز روند التيام ميان مخالفان و موافقان برگزيت تاکيد کرد. بوريس جانسون که در مقابل خانه شماره 10 در خيابان داونينگ شهر لندن سخنراني مي‌کرد تصريح کرد که به‌صورت شبانه‌روز براي بازگشت اعتماد مردم تلاش خواهد کرد. وي در اين سخنراني تاکيد کرد که انگليس نيازمند شراکت جديد با اتحاديه اروپا است. نخست وزير انگليس اضافه کرد که دولت محافظه‌کار وي خواسته همگان درباره روابط با اتحاديه اروپا را ناديده نخواهد گرفت. جانسون که حزب وي اکثريت آرا را در مجلس به‌دست آورده از راي‌دهندگان انگليسي نيز تشکر و قدرداني کرد.